Ruang iklan dan jualan buku serta karya seni lainnya.
Untuk pesanan dan pembelian buku , sila maklumkan maklumat pemesan serta alamatnya untuk kiriman pesanan ke email marslino57@gmail.com
Ruang iklan dan jualan buku serta kegiatan seni lainnya.
MARSLI N.O juga menyediakan khidmat pengendalian bengkel deklamasi, penulisan puisi dan cerpen dengan bayaran yang berpatutan. Untuk pesanan dan jemputan, sila hubungi ke email marslino57@gmail.com
MOTIVASI UNTUK PENULIS
Kumpulan anekdot mengenai penulisan. Sebagai motivasi kepada pemula atau yang sudah menulis. RM 35 termasuk pos. Sila WA 01152413235
OTAK-OTAK YANG PECAH
Koleksi 12 cerpen non realis MARSLI N.O RM 30 termasuk pos laju. Sila WA 01152413235
MERDEKA DI DALAM BOTOL.
Koleksi 48 fikis mini MARSLI N.O RM 30 termasuk pos laju. Sila WA 01152413235
KISAH MENULIS, Edisi Ulang Cetak 2020
Koleksi anekdot dan motivasi mengenai penulisan. RM 30 termasuk pos laju. WA ke 01152413235
SURAT-SURAT SEORANG ANONIM
Koleksi monolog & renungan sastera MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2017. Penerbit: Buku Nadir. RM 25 (termasuk kos pos laju).
TERIMA KASIH, MERDEKA
Memuatkan 40 puisi MARSLI N.O bertemakan patriotisme. Terbitan ITBM Kuala Lumpur, 2016. Harga RM 20.00 termasuk kos pos laju. Pesanan sila nyatakan alamat pos pemesan dan wassap ke 01152413235.
MALAM HUJAN & OKSIMORON
Kumpulan yang memuatkan 52 puisi terbaru MARSLI N.O yang meraih hadiah saguhati Sayembara Penulisan 2 anjuran ITBM-Pena-BH. Terbitan ITBM, 2015. RM 20.00
DI SUATU RUANG BERNAMA PENGADILAN
Kumpulan yang memuatkan 4 naskhah drama konvensional dan surealis karya MARSLI N.O.Terbitan DBP, KL tahun 2014. RM 15.00
MENCARI NUR
Kumpulan puisi terbaru yang memuatkan 60 puisi cinta dan syahdu MARSLI N.O.Terbitan ITBM tahun 2013. RM 15.00
JOM MENULIS
Panduan dan motivasi penulisan kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2013. Utusan Publication KL RM 25.00 termasuk kos
MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA
Kumpulan proses kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2012. ITBM KL RM 20.00.
PENDERHAKA: Novel terbaru MARSLI N.O
Terbitan DBP KL 2011, RM 18.00.
DI NEGERI MABOK
Kumpulan sajak terbaru MARSLI N.O, Cet 1 2010 RM 20.00
Pembelian secara pesanan sila ke email marslino57@gmail.com dengan memaklumkan nama pembeli serta alamatnya untuk kiriman pesanan dan memasukkan jumlah harga buku yang dipesan ke akaun bank atas nama RAMLI SELAMAT setelah nombor akaun banknya dimaklumkan. Pastikan keratan/resit kemasukan wang pesanan diemailkan sebagai bukti pembayaran dan disimpan untuk rujukan jika berlaku apa-apa kekeliruan.
TELAH TERBIT
Pastikan membeli yang asli di kedai atau pesan langsung kepada pengarang di alamat untuk mendapatkan tandatangan dan autograf. Atau WA ke 011 52413235 dan nyatakan alamat untuk kiriman buku.
DI SUATU RUANG BERNAMA PENGADILAN
Kumpulan Drama Cet. 1 Terbitan DBP, 2014, RM 15.00
MENCARI NUR
Kumpulan Puisi Cet. 1 Terbitan ITBM, 2013, RM 15.00
JOM MENULIS
Panduan dan motivasi penulisan kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2013. Utusan Publication KL RM 20.00 Pesanan ke marslino@yahoo.com menyatakan jumlah pesanan, nomor telefon dan alamat pos pemesan untuk mendapatkan tandatangan dan autograf. Tambah RM 4.00 belanja pos.
MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA
Kumpulan proses kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2012. ITBM KL RM 20.
MASIHKAH AKU BERMIMPI
Kumpulan Cerpen. Cetakan 1 2012. DBP KL. RM 18.00
GUNTING
Kumpulan Cerpen. Cetakan 1 2012, ITBM KL. RM 20.00
PENDERHAKA
Novel Umum. Cet 1 2011, DBP KL RM 18.00
KEPADA ANGIN JUGA
Kumpulan Sajak Cet. 1 2008, DBP KL RM 20.00
MENANTI BURAQ
Kumpulan Cerpen. Cet 1 2008, Cet 2 2009 DBP KL RM 28.00
Blog ini merupakan blog rasmi penyair dan sasterawan MARSLI N.O. Segala maklumat mengenai kegiatan, penerbitan dan maklumat kesusasteraan MARSLI N.O dapat diperoleh di blog ini.
Segala maklumat dibenarkan sebagai petikan untuk tugasan ilmiah, kajian dan pembelajaran yang tidak bermotifkan keuntungan. Setiap petikan mohon disebutkan sumber asal dan penciplakan dalam apa jua bentuk serta cara adalah dilarang.
Pengisytiharan
ENTRI di dalam blog ini ditujukan khusus kepada pembaca yang hanya bersetuju dengan cara penulisan serta pemikiranMARSLI N.O. Pengunjung yang tidak bersetuju tidak perlu membuang waktunya di sini atau menulis dan meninggalkan sebarang komen di sini.
MARSLI N.O juga tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan dalam apa jua bentuk dan klausa terhadap mana-mana pengunjung blog TANAH – AIR – API – ANGINini.
MARSLI N.Oboleh dihubungi melalui email: marslino57@gmail.com
Jika berminat atau ingin memetik dan menyiarkan semula sebarang tulisan atau bahagian tulisan dari blog ini, sila maklum serta sebutkan nama penulis dan blog ini sebagai sumbernya. Tanpa disebutkan nama penulis asal dan sumbernya, anda sesungguhnya telah melakukan peniruan dan pencurian yang boleh dikenakan tindakan undang-undang .
Senarai Kegiatan dan Acara
SEBARANG makluman, undangan kegiatan dan acara sastera,MARSLI N.Oboleh dihubungi lewat telefon 019 - 944 9366 atau melalui email: marslino57@gmail.com
AKAN DATANG: 31 Oktober 2019: Bengkel Puisi di Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC) Cawangan Pahang.
Untuk berbual sila ke MUKABUKU atau titipkan pesan ke email saya
Jejak Pelawat
Siapa di Sana?
Khamis, Disember 24, 2009
STINGARDEN
SINDIRAN POLITIK GAYA SINAGANAGA
Tajuk: Stingarden
Penulis: Sinaganaga
Penerbit: PTS Publication & Distributors Sdn Bhd
Tahun Terbit: 2009
Halaman: 160 halaman
Peresensi: MARSLI N.O
PADA zahirnya, lelaki yang memasyhurkan dirinya di komuniti blogger sebagai Sinaganaga bukanlah seorang sasterawan. Namun begitu, pada tahun 1997 sebuah buku untuk kanak-kanak yang ceritanya ditulis dan gambarnya dilukis oleh Sinaganaga dengan judul “Kasut Belang Hilang” telah diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kebolehan menulis dan kegemarannya melukis itu diteruskan seiringan oleh Sinaganaga. Karya ilustrasi Sinaganaga selepas “Kasut Belang Hilang” berikutnya menghiasi buku-buku bergambar untuk kanak-kanak yang lainnya seperti antaranya “Si Lalai”, “Adikku Sayang”, “Sayangku”, “Din Nakal”, “Anak Itik Cerdik” (terbitan DBP), “My Friend” (terbitan Asia/Pacifik Culture Centre for UNESCO), “All About Gragong” (terbitan Ameen Books) dan beberapa buah buku lagi terbitan penerbit lain.
Semakin asyik menulis dan semakin banyak karyanya yang tersiar, Sinaganaga mulai diterjahi rasa bimbang kalau-kalau karyanya nanti hilang tanpa bekas. Akal kreatifnya segera mencari alternatif dan keakrabannya dengan dunia siber menemukan Sinaganaga dengan laman sesawang Tripod. Lalu di Tripodlah Sinaganaga memindah salin karya tulisnya.
Tahun 2004 menjadi titik tolaknya. Perkenalan Sinaganaga dengan blog Tok Rimau dan kemudian dengan empunya diri bernama Tok Rimau sendiri, memarakkan ghairah Sinaganaga menulis di blog pula, yang diberikannya judul Hikayat Sinaganaga Origami.
Tahun 2009, tulisan yang diterbitkan itu kini sebahagiannya dibukukan di dalam sebuah buku yang diberikannya judul “Stingarden”.
Tulisan di bahagian permulaan buku ini, Pra Stingarden dan Stingarden, yang dapat dirujuk dengan mudah atau secara berasingan kerana sudah diberikan judulnyan yang tersendiri dapat dikategorikan sebagai memoir hidup masa kanak Sinaganaga di pelbagai lokasi: Kuantan, Gemas, Kampung Kasipillay dan berakhir di Kuala Lumpur.
Kisah-kisah kecil ini menyerlahkan ingatan dan imbas kembali Sinaganaga terhadap masa lalu di zaman kanak yang pernah dilewatinya. Watak-watak mak, abah, kakak, Siah dan sejumlah nama kawan-kawan masa kanaknya bergiliran muncul di dalam kisah-kisah kontotnya yang selalu disalut dengan humor memukau.
Membaca bahagian awal kisah-kisah kecil di dalam buku ini, sekaligus mengajak kita selaku pembaca yang sebaya dengan Sinaganaga kembali mengimbas masa lalunya dan bagi yang lebih muda pula, mereka berpeluang mengenal kota Kuala Lumpur yang sekitar tahun 1970-an belum lagi demikian menggila diasak sesak dan keriuhan.
Melalui hampir sebahagian besar wataknya adalah kanak-kanak, Sinaganaga mengemukakan kisah-kisah kecil yang berkisar di sekitar mereka, asyik dengan permainan dan gurau senda: menjadi tentera, perlawanan bola sepak, alam persekolahan dan masak-masak.
Kisah-kisah yang pada permukaannya kelihatan lugu dan didokong oleh watak-watak yang selalunya bersifat inosen ini menjadi menarik kerana Sinaganaga melalui tulisan di dalam bukunya ini selalu bermain dan mempermainkan segala macam unsur yang boleh menimbulkan kelucuan: sikap lurus bendul, bena tak bena, kurang ambil peduli dan keluguan.
Sinaganaga juga bijak bermain dengan manipulasi: makna ganda dan luar duga.
Teknik ini kelihatannya sering digunakan Sinaganaga dalam banyak judul untuk tulisan di dalam bukunya ini dan lebih ketara mulai di bahagian yang diberinya judul “ Rashid Bulan, Sarjan Saunders dan lain-lain” dan “Drama Fajar di Bumi Stingarden”.
Kisah-kisah di dua bahagian ini memperlihatkan bagaimana Sinaganaga benar-benar merayakan kebolehannya bermain dengan kisah dan makna. Di dalam banyak kisah di kedua bahagian ini, kata dan makna tertentu sekehendak hati dipermainkannya sama ada secara sedar mahupun tidak untuk memancing daya ingin tahu pembaca.
Judul seperti “Bernas”,”Keluar Pati”, “Budak-Budak Main belakang” pada zahirnya sudah pun membayangkan sebuah maksud, namun pada sisi tersiratnya turut juga melanjutkan makna yang lain. Makna ini pula sifatnya menjadi lebih menganjal, lebih terbuka dengan pelbagai kemungkinan serta ruang: politik, satira dan sinikal.
Malah tidak hanya dengan judul, melalui kisahnya sendiri juga, kesan kebijaksanaan Sinaganaga memanipulasikan makna dapat dirasai dan ditemui.
Dalam kisah “Cinta itu Love” seketika kita merenung dalam sentakan ketika membaca tanya yang dilontar: “Awakk, Siah tanya, make love tu apa?” dan kita menjadi lebih terentak ketika membaca apa yang ditulis pengarang berikutnya: “Awakkk, Siah kata, jom kita make love”.
Kepandaian Sinaganaga dalam memanipulasikan ruang pelebaran dan penggandaan makna ini menyebabkan munculnya unsur polisemi bila mana Stingarden dibaca oleh pembaca yang berlainan latar pendidikan, pengalaman dan usia.
Sebagai contoh, pertanyaan dan pernyataan seperti mana yang dipetik dalam kisah “Cinta itu Love”: “Awakk, Siah tanya, make love tu apa?” dan jawaban berikutnya: “Awakkk, Siah kata, jom kita make love”, bagi pembaca sebaya wataknya (kanak-kanak) pastilah akan difahami seperti apa adanya sahaja.
Namun bagi pembaca yang semakin lebih berusia dan dewasa, pasti sahajalah pelbagai makna ganda yang lain akan segera bermunculan menggeranyangi benak yang bergayut kepada situasi, pengalaman dan fokus perasaan ketika membaca.
Bukan mustahil beberapa cuplikan kisah di dalam Stingarden, seperti isu kepala lelaki yang lebih besar dan melekat bernuansakan syahwat. Tetapi pada waktu sama Sinaganaga bijak pula menyunglapinya menjadi sebuah satira sosial dengan nuansa politik berbaur sinis lagi tajam menggigit dan kerana itu kita akan segera melompat ke daerah pemaknaan yang lain.
Nuansa politik ini lanjut terkesan bila membaca perihal di sebalik kisah Rashid menyepak bulan, Siah yang tidak mahu lagi menjadi lelaki atau kisah naga yang menelan mimpi.
[MARSLI N.O: September 17 – 18, 2009]
Sumber Siaran:Suara Keadilan Bil 212, 22 – 29 Disember 2009
PERHATIAN: Siapa pun anda yang membaca resensi ringkas saya ini, seluruh penghargaan hendaklah diberikan kepada penulis buku ini Sdr Sinaganaga. Buku beliau dapat dipesan langsung kepada penulisnya atau langsung membeli di kedai buku berhampiran yang men jual buku-buku terbitan PTS.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan