Selasa, Januari 05, 2016

RENUNGAN JANUARI 2016 #1


SATU
KERANA sudah bertekad dan memilih untuk lebih bersendiri dan lebih mandiri begitu memasuki tahun 2016 ini, saya tidak berasa terlalu perlu dan penting untuk menceritakan apa-apa yang ingin dan akan saya laksanakan sebagai seorang penulis di sepanjang tahun 2016 ini di sini secara terbuka. Sehinggakan kadang, boleh menimbulkan pula kesan untuk terlalu menunjuk-nunjuk dan mengada-ada.

Sebagai penulis, sudah pasti saya akan terus menerus menulis. Katalah itu buku, atau apa sahaja karya. Tetapi tidak terlalu perlu juga untuk saya menceritakan di sini berapakah jumlah atau apakah bentuk dan genrenya. Biarlah waktu dan hasil akhirnya nanti yang menentukan.

Selamat tinggal semuanya: dunia galau dan kawan-kawan yang sombong, pengkhianat atau para penggunjing. Semakin menjadi tua, semakin saya berasa ingin lebih menyendiri dan semakin saya berasa tidak memerlukan apa-apa keriuhan lagi. Kepada yang berminat dan menggilainya, saya tidak ingin menyalahkan anda. Silakanlah!
Dan saya sudah memilih untuk terus berjalan: sendiri dan mandiri. Sendiri dan mandiri!

Januari 2, 2016

DUA
Aku memilih tetap terus melawan dengan sajak-sajak, betapa pun dipandang hina dan tertindas.

Januari 2, 2016

TIGA
Fikir positif. Jangan fikir negatif. Jangan asyik marah-marah. Sebelum marahkan orang lain, marahkan diri sendiri dulu. Banyakkan tulis puisi dan jangan banyak tulis status diri di FB. Apa lagi yang nak dibebelkan?

Baru hari ketiga 2016. Sudah mula bergentayangan pelbagai bebelan yang bertopengkan nasihat atau peringatan.

Tidak mengapa. Aku tak begitu tersentuh walau apa pun. Tetapi mengatakan langsung tidak, tentulah suatu pembohongan. Macamlah kau tu malaikat. Langsung tiada perasaan marah dan tidak pernah tersentuh perasaan.

Aku berkata kerana apa yang aku rasa dan alami sendiri. Kerana aku manusia biasa. Terlalu banyak cacat cela. Juga kerana aku tidak mahu berlagak malaikat. Memberi nasihat dan menunjuk sopan yang hebat. Tetapi jauh di dalam hakikat aku sembunyikan hasad dan busuk yang pekat dan likat.

Sejujurnya sahajalah. Aku hanya ingin menjadi diriku yang seadanya. Manusia yang tidak mahu berpura dan berlagak. Jadi terserah. Bagaimana kau atau kalian membaca. Aku tidak kuasa menghalang. Apa lagi mengemis simpati atau mengarah-arah. Begitulah dan demikianlah aku. Tidak ingin berdusta. Tidak ingin berpura. Tidak ingin menipu. Walau sesiapa.

Ya. Katakanlah. Kau ini makhluk ketinggalan zaman. Tidak mengikuti musim dan perubahan. Lurus dan bendul. Akan selalu ketinggalan. Atau akan lenyap ditimbus perubahan musim dan keadaan.

Aku sudah menikmati sepenuhnya zaman dan waktuku. Kalau hari ini itu sudah berlalu. Tiada pun kesal di hatiku. Kerana demikian pilihan ketika sepenuhnya memilih. Dengan jiwa dan dengan raga. Hanya ingin menjadi diriku.

Ini memang ruang yang kupilih. Mencatat dan terus mencatat. Galau jiwa. Gelisah hati. Marah rasa. Semua dan segala. Ini adalah buku harian jiwaku. Sebuah buku harian yang dengan rela hati kukongsikan. Dengan beberapa teman terpilih dan terbaik.

Di ruang ini jugalah. Aku merakam dan kemudian mentafsir kembali segala peristiwa dan kejadian. Kemudian menjadi sperma. Yang bersenyawa di rahim imaginasiku. Bertukar dan berevolusi pula lagi. Menjadi janin yang dikandungkan sekian waktu. Dan bila tiba waktu kemudian dilahirkan. Sebagai bayi. Bernama cerpen atau puisi.

Tetapi kalau kerana catatanku itu menggelisahkan kalian, aku akan kembali kepada permulaan. Biarlah lagi aku tidak berkongsi. Dan diriku tetap menjadi penyendiri. Hanya aku sendirian yang menuliskan dan membaca. Tanpa kalian atau sebarang kawan. Dan hanya aku akan sendiri di sini. Tanpa kau. Tanpa teman. Tanpa sesiapa di sini. Kecuali hanya aku. Bersendiri dan bersunyi di sini!

Januari 4, 2016

EMPAT
Tidak mengapa. Saya tak akan mengemis lagi pengertian. Biarkan saja saya begini. Luluh dan hanyut dengan kesendiriannya. Saya tahu inilah harga yang perlu saya bayar. Menjadi penulis yang tak ingin berbohong dan bersandiwara. Memang mudah disalah tafsirkan dan dituding prasangka. Tidak mengapalah. Kini saya pasrah dan redho. Kerana hari ini, saya benar-benar menangis, ketika menulis catatan ini. Selamat tinggal. Hari ini, saya memilih untuk menjadi penyendiri yang penuh.

Januari 5, 2016

Tiada ulasan: