Rabu, Februari 22, 2012

DEJA VU


TANPA itu, apa  sangat bezanya antara anjing dan manusia, atau manusia dengan anjing. Lebih aib lagi jika manusia yang dengan rela meletakkan taraf dirinya umpamakan anjing, semata-mata kerana mengejar  ganjar kesenangan, pangkat serta keuntungan untuk dirinya peribadi, sehinggakan sanggup mencemarkan hakikat manusiawinya sebagai manusia.

Anjing-anjing ini semakin hari semakin banyak bercokol  di kalangan kita. Bertopengkan pelbagai keduk dan gelar serta nama yang indah-indah.

Lebih berbahaya lagi tatkala mereka semakin menongol di kantor-kantor politik atau sebagai aparat yang cuba dan ingin menentukan ruang dan peluang orang lain.  Malah ada pula yang dengan keduk agama serta peraturan berkoar ke mana-mana, mengaku  dirinya pejuang dan pembela, yang dihalalkan segala tindak serta hamun makinya atas nama maruah dan agama.

Jika anjing yang menyalak di lorong kohong dan hanyir jelas kita kenal wajah dan keperibdian anjingnya, tetapi anjing yang selainnya selalu mudah menjerat kita yang lupa dan kurang waspada.   

Februari 22, 2012

Tiada ulasan: