Rabu, April 01, 2015

MENYENDIRI

 SAYA sedar dan memang tahu ketika sejak mula memilihnya.

Inilah jalan dan lorongnya buat kehidupan saya sebagai seorang manusia. Dan semakin lama berjalan dan meneruskan hayatnya di sini, semakin saya akuri betapa segalanya tidak selama indah dan mudah di jalan ini.

Namun inilah sudah yang menjadi pilihan kehidupan saya. Saya tahu memang, tidak semua orang dapat menerima dan mudah memahami tindak dan pilihan saya ketika sedang secara penuh mengalami proses penghayatan untuk suatu pengkaryaan.

Kerananya, saya selalu menjadi mangsa salah anggap dan ditohmah pelbagai: sombong, berlagak atau lebih sudu daripada kuah. Dan mendepani semua demikian, hanya sabar dan istigfar sahajalah yang menjadi penghalang agar tidak bertindak bodoh atau kembali memberikan tindak balas keterlaluan.

Perit dan memang menyakitkan menahan serta menyimpan semua itu di dalam perasaan. Tetapi akhirnya, saya semakin menjadi sedar dan tahu. Kenapa saya mesti menjadi sedih dan meminta segala pengertian daripada  orang lain, sedangkan sejak mula memang ini pilih dan jalan hidup saya?

Akhirnya inilah pilihan saya. Daripada saya sentiasa dituduh menyakitkan hati dan perasaan orang lain, kerana kata-kata atau tulisan saya, yang pada awalnya saya niatkan hanya untuk menyatakan apa yang saya fikir dan rasai secara berterus terang, tanpa niat untuk menunjukkan saya lebih baik dan hebat berbanding orang lain, kini biarlah saya memilih untuk menjadi penyendiri secara penuh.

Hari ini dan kini, anggap atau prasangkailah apa saja. Saya begitu atau saya begini, silakanlah. Hari ini dan kini, saya sudah terlalu bosan dan letih untuk menjawab dan kembali memperjelaskan segala tohmah dan salah anggap. Hari ini dan kini, saya memilih untuk bersikap tidak peduli.

Kerana, hari ini dan kini, saya hanya ingin mengisi usia saya yang tidak banyak berbaki lagi ini, dengan sesuatu yang lebih bermakna serta bererti untuk diri saya sendiri.

Kerana, saya sedar dan tahu, betapa selama ini saya sudah terlalu banyak membuang waktu menjadi gelisah, gundah dan marah semata-mata memikirkan segala tohmah, hina dan gunjing yang dilontarkan orang.

Selamat tinggal segala keriuhan dan kepongahanmu, dunia sementara!

April 1, 2015

@MARSLI NO kini adalah penulis lepas dan sepenuh masa yang sering berpergian ke mana-mana secara bersendirian, demi untuk merangsangkan daya kreatif dan kreativitinya. Beliau bisa dihubungi lewat email marslino@yahoo.com

Tiada ulasan: