Rabu, Januari 27, 2010

SELEPAS BERTAHUN MEREDAM

MENJENGAH 2010 ini bererti sudah 53 tahun saya berusia. Di kamar sendiri, saya mencongak dan menghitung.

Katakanlah kalau tahun 1979 diambil kira sebagai tahun di mana saya secara rasminya boleh dinamakan penyajak atau penyair, berdasarkan kerana tahun itulah sajak saya mula disiarkan di majalah Dewan Sastera (Mei 1979), bererti sudah kurang lebih 31 tahun saya di sini.

Atau, saya mencongak dan menghitung lagi. Kalau tahun penciptaan sajak saya berjudul "Harapan" yang disiarkan di majalah Dewan Sastera itu diambil kira, sebagaimana yang saya catat bertarikh 5 Mei 1977, bererti saya sebenarnya sudah di sini kurang lebih 33 tahun.

31 atau 33 tahun? Memang suatu jangka waktu yang boleh dikatakan agak lama juga dan saya sedar, lama atau sekejap bukanlah penentu bahawa segala karya yang telah saya hasilkan sebelum ini
sangat bermutu dan juga karya-karya yang akan saya tulis di masa mendatang akan menjadi lebih bermutu kerana fakta tersebut semata-mata.

Begitu juga di segi menerima hadiah dan anugerah. Kalau saya bandingkan dengan banyak kalangan penulis yang lebih baru dan muda, saya fikir mereka malah lebih banyak yang menerima berbanding saya.

Tetapi ketika bersendirian mencongak dan mengira-ngira di kamar ini, bukan soal hadiah atau anugerah itu yang sedang saya fikirkan. Sebaliknya, apa yang berlegar di fikiran saya ketika ini ialah betapa sepanjang tempoh 31 atau 33 tahun, saya sebahagian besarnya lebih bersifat meredam dan menyimpan sendiri segala rasa hati dan perasaan saya terhadap dunia ini. Apakah itu berhubung dengan sikap orang lain terhadap sastera dan lebih-lebih lagi bila diri saya sendiri dihenyak dan disergah oleh mereka.

Saya meredamkan segalanya dengan penuh sedar, semata-mata kerana tidak mahu menjadi manusia sastera yang terlalu mudah melenting dan lebih saya tidak sanggup kalau sampai saya dituduh kurang ajar dan tidak sopan.

Walau apa pun, saya berusaha untuk
meredamkan segala rasa marah, mual dan jengkel di dalam hati dan merelakan perasaan membungkam menjadi pekasam. Walau melihat segala lagak dan sewenang lakon di depan pandangan, namun tetap juga diredamkan dengan diam demi menjaga santun dan sopan.

Tetapi ada juga waktu sabar menjadi lerai. Bila sesekali hati yang bergelora tidak tertahan maka diri mengajukan sedikit tanya. Seperti sudah diduga, segera datang bentak dan sergah, konon diri ini berlagak tahu dan terlalu pandai walhal baru setahun berjagung di ladang.

Memang diri juga tahu betapa di belakang umpat dan keji konon diri si kurang ajar dan pongah yang tidak tahu diri. Namun demi sopan, tetap diri memilih diam dan tidak kembali bangkit melawan.

Sehingga bila? Akhirnya bertanya juga kepada diri yang sendiri.

Kalau sikap diam dianggap seolah pengecut dan dayus yang tidak punya maruah dan harga diri, dan diri terus disindir, diasak dan diperpayahkan jalan seninya, wajarkah diam itu diteruskan semata-mata kerana mahu menjaga sopan?

Jadi sekarang jangan salahkan saya kalau saya memilih untuk tidak lagi diam dan meredam segala di dalam diri sendiri.

Kalau begitu orang seperti tidak peduli mengenai perasaan dan hati kecil saya dan sanggup terus menerus berbuat sesuatu yang saya benci dan sampai ke suatu tahap seperti dengan sengaja mahu menghina saya, kenapa pula saya masih hendak terus diam?

Kini adalah waktunya untuk saya berkata. Walau kerana itu akan ada yang kurang senang dan membenci.

Setelah sekian lama sabar saya dikencingi, kini saya memiih untuk tidak peduli lagi.

Januari 26, 2010

2 ulasan:

Naim berkata...

membacanya.

hanya diri kita sendirilah yang lebih faham diri dan permsalahannya.

-:)

@naimisa

MARSLI N.O berkata...

Sdr Naimisa: Untuk sesuatu yang lain, mesti memilih. Walau melukakan.