Ruang iklan dan jualan buku serta karya seni lainnya.
Untuk pesanan dan pembelian buku , sila maklumkan maklumat pemesan serta alamatnya untuk kiriman pesanan ke email marslino57@gmail.com
Ruang iklan dan jualan buku serta kegiatan seni lainnya.
MARSLI N.O juga menyediakan khidmat pengendalian bengkel deklamasi, penulisan puisi dan cerpen dengan bayaran yang berpatutan. Untuk pesanan dan jemputan, sila hubungi ke email marslino57@gmail.com
MOTIVASI UNTUK PENULIS
Kumpulan anekdot mengenai penulisan. Sebagai motivasi kepada pemula atau yang sudah menulis. RM 35 termasuk pos. Sila WA 01152413235
OTAK-OTAK YANG PECAH
Koleksi 12 cerpen non realis MARSLI N.O RM 30 termasuk pos laju. Sila WA 01152413235
MERDEKA DI DALAM BOTOL.
Koleksi 48 fikis mini MARSLI N.O RM 30 termasuk pos laju. Sila WA 01152413235
KISAH MENULIS, Edisi Ulang Cetak 2020
Koleksi anekdot dan motivasi mengenai penulisan. RM 30 termasuk pos laju. WA ke 01152413235
SURAT-SURAT SEORANG ANONIM
Koleksi monolog & renungan sastera MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2017. Penerbit: Buku Nadir. RM 25 (termasuk kos pos laju).
TERIMA KASIH, MERDEKA
Memuatkan 40 puisi MARSLI N.O bertemakan patriotisme. Terbitan ITBM Kuala Lumpur, 2016. Harga RM 20.00 termasuk kos pos laju. Pesanan sila nyatakan alamat pos pemesan dan wassap ke 01152413235.
MALAM HUJAN & OKSIMORON
Kumpulan yang memuatkan 52 puisi terbaru MARSLI N.O yang meraih hadiah saguhati Sayembara Penulisan 2 anjuran ITBM-Pena-BH. Terbitan ITBM, 2015. RM 20.00
DI SUATU RUANG BERNAMA PENGADILAN
Kumpulan yang memuatkan 4 naskhah drama konvensional dan surealis karya MARSLI N.O.Terbitan DBP, KL tahun 2014. RM 15.00
MENCARI NUR
Kumpulan puisi terbaru yang memuatkan 60 puisi cinta dan syahdu MARSLI N.O.Terbitan ITBM tahun 2013. RM 15.00
JOM MENULIS
Panduan dan motivasi penulisan kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2013. Utusan Publication KL RM 25.00 termasuk kos
MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA
Kumpulan proses kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2012. ITBM KL RM 20.00.
PENDERHAKA: Novel terbaru MARSLI N.O
Terbitan DBP KL 2011, RM 18.00.
DI NEGERI MABOK
Kumpulan sajak terbaru MARSLI N.O, Cet 1 2010 RM 20.00
Pembelian secara pesanan sila ke email marslino57@gmail.com dengan memaklumkan nama pembeli serta alamatnya untuk kiriman pesanan dan memasukkan jumlah harga buku yang dipesan ke akaun bank atas nama RAMLI SELAMAT setelah nombor akaun banknya dimaklumkan. Pastikan keratan/resit kemasukan wang pesanan diemailkan sebagai bukti pembayaran dan disimpan untuk rujukan jika berlaku apa-apa kekeliruan.
TELAH TERBIT
Pastikan membeli yang asli di kedai atau pesan langsung kepada pengarang di alamat untuk mendapatkan tandatangan dan autograf. Atau WA ke 011 52413235 dan nyatakan alamat untuk kiriman buku.
DI SUATU RUANG BERNAMA PENGADILAN
Kumpulan Drama Cet. 1 Terbitan DBP, 2014, RM 15.00
MENCARI NUR
Kumpulan Puisi Cet. 1 Terbitan ITBM, 2013, RM 15.00
JOM MENULIS
Panduan dan motivasi penulisan kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2013. Utusan Publication KL RM 20.00 Pesanan ke marslino@yahoo.com menyatakan jumlah pesanan, nomor telefon dan alamat pos pemesan untuk mendapatkan tandatangan dan autograf. Tambah RM 4.00 belanja pos.
MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA
Kumpulan proses kreatif MARSLI N.O. Cetakan 1 Tahun 2012. ITBM KL RM 20.
MASIHKAH AKU BERMIMPI
Kumpulan Cerpen. Cetakan 1 2012. DBP KL. RM 18.00
GUNTING
Kumpulan Cerpen. Cetakan 1 2012, ITBM KL. RM 20.00
PENDERHAKA
Novel Umum. Cet 1 2011, DBP KL RM 18.00
KEPADA ANGIN JUGA
Kumpulan Sajak Cet. 1 2008, DBP KL RM 20.00
MENANTI BURAQ
Kumpulan Cerpen. Cet 1 2008, Cet 2 2009 DBP KL RM 28.00
Blog ini merupakan blog rasmi penyair dan sasterawan MARSLI N.O. Segala maklumat mengenai kegiatan, penerbitan dan maklumat kesusasteraan MARSLI N.O dapat diperoleh di blog ini.
Segala maklumat dibenarkan sebagai petikan untuk tugasan ilmiah, kajian dan pembelajaran yang tidak bermotifkan keuntungan. Setiap petikan mohon disebutkan sumber asal dan penciplakan dalam apa jua bentuk serta cara adalah dilarang.
Pengisytiharan
ENTRI di dalam blog ini ditujukan khusus kepada pembaca yang hanya bersetuju dengan cara penulisan serta pemikiranMARSLI N.O. Pengunjung yang tidak bersetuju tidak perlu membuang waktunya di sini atau menulis dan meninggalkan sebarang komen di sini.
MARSLI N.O juga tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan dalam apa jua bentuk dan klausa terhadap mana-mana pengunjung blog TANAH – AIR – API – ANGINini.
MARSLI N.Oboleh dihubungi melalui email: marslino57@gmail.com
Jika berminat atau ingin memetik dan menyiarkan semula sebarang tulisan atau bahagian tulisan dari blog ini, sila maklum serta sebutkan nama penulis dan blog ini sebagai sumbernya. Tanpa disebutkan nama penulis asal dan sumbernya, anda sesungguhnya telah melakukan peniruan dan pencurian yang boleh dikenakan tindakan undang-undang .
Senarai Kegiatan dan Acara
SEBARANG makluman, undangan kegiatan dan acara sastera,MARSLI N.Oboleh dihubungi lewat telefon 019 - 944 9366 atau melalui email: marslino57@gmail.com
AKAN DATANG: 31 Oktober 2019: Bengkel Puisi di Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC) Cawangan Pahang.
Untuk berbual sila ke MUKABUKU atau titipkan pesan ke email saya
Jejak Pelawat
Siapa di Sana?
Ahad, Mei 23, 2010
MELIHAT KESUNYATAAN DARI PERSPEKTIF SHAPIAI
Oleh MARSLI N.O
BANCUHAN pendidikan sekular dan keagamaan serta pengalaman hidup yang ditempuh tidak boleh tidak menjadi titik tolak atau pembentukan sikap dan falsafah kehidupan seorang manusia.
Demikian juga seorang sasterawan. Dalam proses pematangan karyanya, pendidikan, ilmu dan kesedaran sosial serta keagamaannya turut berperanan sebagai pembentuk yang menjadi hala tuju pengkaryaannya. Bertolak dari asas-asas pemikiran dan keperibadian yang kukuh ini jugalah seorang sasterawan membentuk falsafah dan keyakinan seninya.
Falsafah dan keyakinan seni inilah yang secara jelas dinyatakan dengan yakin oleh penyair Shapiai Muhammad Ramly dalam pengantar kumpulan sajak beliau “Melihat Kesunyataan” yang diterbitkan Biro Penerbitan, Persatuan Penulis Johor (PPJ) tahun 2000.
Dalam pengantar yang dijudulkannya sebagai “Puisi adalah nasi yang kusuap setiap hari” ini Shapiai Muhammad Ramly menegaskan: “Sastera seharusnya mendidik. Puisi juga seharusnya dapat menjadi alat untuk tujuan murni. Begitulah dengan sajak.”
Sementara sebuah puisi, tegas Shapiai, perbezaan di antara sebuah puisi yang baik dengan yang tidak adalah di segi peranan atau tujuannya. Tegas Shapiai: “Puisi yang baik itu seharusnya juga bukan setakat menjadi alat untuk tujuan pendidikan, malah juga berupaya menyembuhkan.”
Menghayati maksud dan makna yang dilontarkan di dalam pengantar ringkas kumpulan sajaknya ini jelas memperlihatkan sosok dan pendirian Shapiai Muhammad Ramly sebagai seorang penyair.
Tanpa berselindung, Shapiai memperlihatkan sikap sebagai seorang penyair yang ingin menjadikan sajaknya sebagai wadah menyampaikan pesan dan dakwah.
Untuk dan lantaran itu jugalah melalui kumpulan yang memuatkan 40 sajak ini, Shapiai mengaku “Melihat Kesunyataan” sebagai suatu introspeksi diri dalam menterjemah matlamat dan pencarian hidup.
Ditinjau dari aspek makna, judul “kesunyataan” bagi kumpulan sajak ini memang padanan bagi “kenyataan”. Hanya yang berbeza, makna kenyataan bagi kesunyataan lebih kepada menjurus kepada aspek agama atau ilmu tasawuf (Kamus Dewan: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1970, halaman 1142).
Sebagai sifatnya sesuatu yang berhubung kait dengan aspek agama dan tasawuf, memang terkesan sebahagian besar sajak di dalam kumpulan ini bernada bening, tidak membentak dan lebih cenderung menghening.
Malah tidak berlebihan juga kiranya dikatakan betapa Shapiai melalui sajak-sajak di dalam kumpulan ini, sentiasa meletakkan posisi dirinya sebagai seorang pemerhati yang peka dan selalu berusaha memberikan tafsirnya sendiri terhadap segala sesuatu yang ditemuinya di dalam hidup.
Membuktikan kesungguhan maksud serta niatnya untuk melakukan suatu introspeksi diri melalui kumpulan sajak “Melihat Kesunyataan” ini, sajak “Langkah” di halaman satu bermula sebagai peringatan yang mengirimkan isyarat sebuah perjalanan menghampiri suatu destinasi.
Sebagai seorang manusia matang, cara pentafsiran Shapiai terhadap sesuatu persoalan yang hadir ke benak pemikirannya tidak dirungkaikannya kembali dengan jawapan yang polos. Sebaliknya, pertanyaan dilontarkannya kembali sebagai refleksi dirinya melalui metafora yang kadang-kala agak mengejutkan.
Refleksi melalui metafora inilah yang dipaparkan Shapiai ketika misalnya mentafsirkan makna kebahagian. Memang agak mengejutkan bila kebahagian dinyatakan Shapiai dengan metafora: “ia hanya kulit/ dengan tulisan emas/ tiada tanda harga.”
Kehadiran hujan yang datang bersama musim dan menghadirkan cemas dimetaforakan sebagai “Pedih Musim Hujan” (halaman 39) dilukiskan sebagai: “...menghela nafas resah/ erangan angin, menyeberangi musim-musim yang lalu/ sepanjang hari asyik merenung tembok diri/ suara hati tak pernah menjelmakan emas/ kita hanya segumpal cemas....”
Dengan metafora yang kadang-kala agak mengejutkan dalam kebanyakan sajaknya, semakin memperjelaskan bagaimana Shapiai mempunyai tanggapannya sendiri mengenai manusia.
Misalnya, ketika di dalam sajak berjudul “Rumah” (halaman 30) Shapiai menyebutkan “Manusia membina rumah daripada batubata prasangka/ menjadi gua-gua peribadi asing sekali”.
Atau di dalam “Survival” (31) tanpa selindung Shapiai menyatakan: “Tiap manusia memandu arahnya / keluar masuk gua yang dibina dari rasa curiga/ kota kini menjadikan aku siap/ awas, kita akan terperangkap/ mau hidup atau mati!”
Seorang ibu pula di mata Shapiai hatinya adalah sungai berliku yang tidak pernah bersua muara (Ibu, 32) dan seorang ayah (Ayahku, 40), setelah ketiadannya disedari Shapiai betapa dia telah: “..kehilangan seseorang/ yang begitu ramah mengatur kehdupanku.”
Perlumbaan sesama manusia untuk mendapatkan segala sesuatu yang dinginkannya diumpamakan Shapiai seperti melepaskan singa yang berkeliaran di dalam diri (Melepaskan Singa, halaman 35) dan tatkala terlepas: “..ke dunia lapar benda/ mengaumkan kesombongan ke seluruh kota/ di sekelilingnya manusia rakus/ menebang hutan amanahnya.”
Di dalam kumpulan “Melihat Kesunyataan” ini Shapiai tetap tidak melupakan untuk turut menyatakan hasrat atau keinginan peribadinya seperti di dalam sajak “Ingin Aku” (34) atau dalam sajak “Puisi dan Nasi” (3) Shapiai menyatakan betapa puisi baginya: “adalah nasi/ yang kusuap setiap hari/ dari padi fikiran yang ditampi/ mengupas kemanusiaan ini.”
Menjengah peristiwa sejarah seperti pertikaman Tuah dan Jebat atau percintaan Tuah dan Teja, Shapiai melihat dan mentafsirkannya dengan pertimbangan kritikal. Jika dalam sajak “Pertikaman Tuah dan Jebat” (9) dihadirkan seorang dalang, sajak “Tuah dan Teja” (22) pula, lewat suara Teja disindir perilaku Tuah konon: “tidak mengerti erti cinta/ kerana engkau terlalu setia/ aku telah berkorban/ hanya untuk raja kemenanganmu/ hanya untuk gelar laksamanamu/ hanya untuk anak sungai kemewahanmu!”
Perenungan Shapiai terhadap kesunyataan dalam erti kata yang lebih menepati maknanya banyak dituangkan dalam sajak-sajaknya yang bersifat perenungan seperti “Perhentian 1” (4), “Perhentian II” (5), “Hotel” (7), “Menjelang Malam” (11), “Lagu Larut Malam” (15) atau “Perjalanan di Waktu Subuh” (17).
Malah lewat sajak-sajak kategori ini, terserlah kepasrahan Shapiai yang diungkap lewat metafora dan juga personafikasi yang memukau seperti “aku pengembara memburu restu”, “menghapus kenangan yang tercalar”, “memulangkan kunci amanah”, “dunia jaga yang keras dan meminta”, “Kugulung segala hasrat” atau “kabut khuatir menyentuh kulit keraguanku.”
Dari aspek biografi pengkaryaannya, Shapiai yang juga menggunakan nama samaran Syafiq SH dan Abdul Arif SH ini berasal dari Gunung Semanggol, Perak dan lahir pada 26 Ogos 1950. Selain menulis sajak, beliau juga menulis cerpen, rencana dan novel. Kerana itu jugalah, keberadaan Shapiai sebagai pengarang dan penyair sering disebut secara seiringan.
Ini bukanlah hal yang menghairankan kerana sebagai pengarang, Shapiai pernah memenangi Hadiah Ketiga Peraduan Mengarang Cerpen ESSO-GAPENA 1983, tahun 1984 memenangi Hadiah Kedua Peraduan Mengarang Cerpen ESSO-GAPENA VI dan hadiah saguhati dengan cerpen “Suamiku” pada tahun 1991 dan cerpen “Menunggu Kemajuan” pada tahun 1986.
Pendikan awal beliau ialah di Sekolah Kebangsaan Gunung Semanggol, Perak dan Sekolah Menengah King Edward VII, Taiping. Kemudian mengikuti kursus perguruan di Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim (1969-1970), kursus perguruan khas dalam bidang Pendidikan Seni di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras pada tahun 1976. Tahun 1988 melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah di Universiti Pertanian Malaysia (UPM) hingga selesai.
Sebagai guru beliau pernah mengajar di Sekolah Kebangsaan Felda Sungai Sayong dan Sekolah Menengah Sultan Ibrahim di Kulai. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Mohd Khalid, Johor Bharu (1984-1998) dan kemudian di Maktab Perguruan Batu Pahat, Johor.
Shapiai mula menulis pada tahun 1971 dengan penyiaran cerpen pertamanya berjudul “Akrylazam” di Mingguan Malaysia. Karyanya, selain berupa puisi, juga cerpen dan rencana termuat dalam pelbagai media seperti Berita Minggu, Utusan Zaman, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Berita Harian dan lain-lain.
Kumpulan cerpen perseorangan beliau yang telah diterbitkan ialah “Perjalanan Ke Z” (DBP:) dan sebuah novel berjudul “Gerimis Perkahwinan” (Marwilis Publisher:). Pada 1993 memenangi salah satu Hadiah Puisi Kebangsaan Shapadu-Gapena dengan puisinya “Membina Taman” dan sebelumnya untuk anugerah yang sama pada tahun 1989. Anugerah untuk Sayembara Cerpen Esso-Gapena pula diraih pada tahun 1983 dengan cerpen berjudul “Pak Su”, tahun 1984 hadiah kedua, 1986 dengan cerpen “Menunggu Kemajuan” dan hadiah saguhati pada tahun 1991 dengan cerpen “Suamiku”.
Di genre puisi, karyanya termuat dalam beberapa antologi bersama. Shapiai memenangi hadiah khas Berita Harian 1985 dengan puisi berjudul “Pertikaman Tuah dan Jebat”, tahun 1989 antara pemenang hadiah puisi Hari Kemerdekaan dengan puisi berjudul “Di Atas Mimbar Merdeka”, antara pemenang hadiah puisi Hari Kebangsaan 1991 dengan puisi “Membina Taman”. Tahun 1991 beliau juga meraih anugerah Hadiah Puisi Alam Sekitar. Tahun 1997 memenangi hadiah Utusan_Public Bank bagi kategori puisi dengan puisinya “Hujan Melebat Dalam Dirimu”. Tahun 1995 dan 1999 memenangi Anugerah Sastera Negeri Johor Darul Ta’zim kategori puisi.
Sejak 1971 hingga kini menetap di Johor dan bergiat cergas dalam Persatuan Penulis Johor (PPJ) sejak tahun 1974, sebagai Setiausaha Dua (1977-1998) dan kini sebagai Setiausaha Satu. Pada tahun 1991 beliau menyertai Program Penataran Sastera di Indonesian tajaan DBP. Tahun 1997 mengikuti Perkampungan Penulis GAPENA selama dua belas hari di Riau dan menyertai Seminar Persuratan Nusantara ke-IX di Padang, Sumatera.
Marsli N.O, Saya dengan rendah diri dan berbesar hati merakamkan setinggi-tinggi terima kasih atas ulasan terhadap buku kumpulan puisi, 'Melihat Kesunyataan' itu. Lebih-lebih lagi ulasan ini disiarkan dalam satu halaman penuh dalam MM 23 Mei hari ini. Ulasan seumpama ini sebenarnya akan memberi keyakinan kepada saya untuk terus berkarya. Selama ini saya berasa saya tidaklah sesiapa dalam kesusasteraan Melayu masa kini. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Marsli.
Sdr Shapiai: Terima kasih atas tanggapan terhadap tulisan saya yang tidak sepertinya. Andai bisa menggembira dan bermanfaat buat Sdr, saya tumpang berasa bahagia. Silakan menyiarkannya di blog Sdr. Selamat terus berkarya.
Ulasan yang mengalir jernih dan sampai tenang ke muara bahagia. Kedua-duanya(Tuan Haji Shapiai dan Ramli Selamat)insan yang saya kagumi dan hormati. Selalu.
Teruskan berkarya demi bahasa dan bangsa Melayu...
7 ulasan:
Tahniah tuan atas esei yang tersiar dalam MM hari ini!^_^
Marsli N.O,
Saya dengan rendah diri dan berbesar hati merakamkan setinggi-tinggi terima kasih atas ulasan terhadap buku kumpulan puisi, 'Melihat Kesunyataan' itu. Lebih-lebih lagi ulasan ini disiarkan dalam satu halaman penuh dalam MM 23 Mei hari ini. Ulasan seumpama ini sebenarnya akan memberi keyakinan kepada saya untuk terus berkarya. Selama ini saya berasa saya tidaklah sesiapa dalam kesusasteraan Melayu masa kini.
Terima kasih yang tidak terhingga kepada Marsli.
Sdr A Muziru: Selamat berkarya.
Marsli N.O,
Mohon untuk menyalin semula esei ini unntuk pengisian bolg saya.
Sdr Shapiai: Terima kasih atas tanggapan terhadap tulisan saya yang tidak sepertinya. Andai bisa menggembira dan bermanfaat buat Sdr, saya tumpang berasa bahagia. Silakan menyiarkannya di blog Sdr. Selamat terus berkarya.
Marsli N.O
Salam singgah Sdr MARSLI,
Ulasan yang mengalir jernih dan sampai tenang ke muara bahagia. Kedua-duanya(Tuan Haji Shapiai dan Ramli Selamat)insan yang saya kagumi dan hormati. Selalu.
Teruskan berkarya demi bahasa dan bangsa Melayu...
Sdr Ilham Ainol: Selamat berkarya lebih gencar.
Catat Ulasan