Jumaat, Ogos 13, 2010

MENULIS UNTUK KAYA

ALHAMDULILLAH. Mengucapkan rasa syukur kepada Allah.

Kekayaan pun nampaknya sudah semakin melimpah. Hasil dari sekian banyak buku yang yang ditulis dan diterbitkan. Hati pun berasa kembang oleh gembira yang tidak kepalang melihat buku karangan sendiri berderet di pajangan toko. Peminat pun semakin bertambah.  Sana dan sini dijemput memberi ceramah.

Sekali lagi diucapkan Alhamdulillah.

Namun, tatkala saya mengucapkan itu dan diam-diam menghitung jumlah dan nilai apa yang dikatakan sebagai kaya yang  semakin bertambah, sedarkah tidak saya akan hal-hal yang lain?

Begitu menjelang subuh ini saya mengucapkan tanya kepada diri saya sendiri.

Ya, Allah. Saya mohon perlindungan dari-Mu andai telah tersasar dan dikelabui mata pertimbanganku oleh nafsu dan kehendak untuk menjadi kaya semata-mata. Sehinggakan dengan demikian, saya tanpa sedar telah menjiplak milik orang atas nama adaptasi dan pengubaahsuaian.

Saya membongkar dan memburu buku-buku lama karangan orang lain yang kini sudah tidak diketahui lagi di dalam sejarah, atau yang sengaja  dilupakan oleh sejarah, lalu dengan kecerdikan saya sebagai pengarang, saya ubah dan olah kembali menjadi sebuah karya yang lain. 

Saya letakkan buku itu di depan mata saya ketika saya sedang mengarang.  Ayat demi ayat, baris demi baris, para demi para, saya baca dan hayati, kemudian dengan kebijakan dan kecerdikan saya sebagai pengarang, saya ubah dan oleh kembli idea itu dengan ayat yang konon-kononnya milik ciptaan saya sendiri.

Begitulah. Malam demi malam, siang demi siang di waktu senggang saya bekerja menulis dan mengarang. Hingga akhirnya selesailah sudah idea dari buku itu saya jiplak dan ubahsuaikan dengan ayat-ayat yang kononnya milik saya sendiri.

Kemudian, begitu karya tersebut usai saya tulis, tanpa malu saya letakkan nama saya sebagai pengarangnya dan tidak sedikit pun memberi keredit atau pujian kepada pengarang  asal yang idea dan bukunya telah saya jiplak.

Malah tanpa rasa malu sedikit pun, saya berbangga-dengan apa yang saya tulis, walau hakikat sebenarnya terhasil dari idea  jiplak dari karya orang lain, yang tidak sedikit pun saya sebut atau akui sebagai sebuah karya yang terhasil dari adaptasi dari sebuah buku atau idea orang lain.

Saya sanggup berbuat begitu, tanpa rasa malu dan perasaan bersalah kerana saya khuatir, andai saya berterus terang mengaku begitu, pastilah pengarang asal yang idea atau bukunya telah saya jiplak atas nama adaptasi dan ubahsuai itu, akan menuntut juga imbuhan royakltinya.

Saya tidak mahu lantaran itu, jumlah royati yang saya terima menyusut dan terpaksa  saya berbagi dengan orang lain. Nafsu tamak yang merajai perasaan dan diri saya menghalang saya untuk mengaku berterus terang bahawa buku yang saya tulis itu terilham dari idea dan buku orang lain.

Saya berani berbuat begitu kerana saya tahu, di negeri saya, idea tidak dilindungi undang-undang.  Sebuah buku yang sudah siap ditulis orang lain,  juga boleh saya jiplak dan tulis kembali, asalkan tidak seratus peratus menyamai susunan baik bab atau ayat-ayat seperti di dalam buku asal.

Walau saya tahu banyak teman yang menulis tahu bahawa apa yang saya tulis tidak lain sekadar jiplakan dari idea dan buku orang lain. Tetapi atas nama adaptasi dan ubahsuai, atau atas nama lain yang lebih terkini, "intertekstualiti", saya pura-pura dan berlagak seolah tiada apa-apa yang terjadi dan kerana itu ingin tetap terus menulis lagi dengan cara begini.

Tentulah tidak lain kerana saya berasa seronok menjadi penulis yang semakin kaya. Kerana kekayaan telah menggoda saya dan sekaligus juga saya berasa seronok kian diminati ramai peminat. 

Lebih-lebih lagi kerana kini saya semakin kerap dijemput ke sana dan ke mari   memberikan ceramah mengenai penulisan, yang kadang-kadang saya sendiri berasa saya kini popularnya melebihi sasterawan yang memiliki gelaran negara!

Alangkah seronoknya menjadi penulis yang semakin kaya dan terkenal!

Tetapi apakah betul dan benar segala yang telah saya perbuat ini, ya Allah?

Baru kini saya sedar, di saat menjelang Subuh ini, betapa saya telah mengkhianati diri saya sendiri. Saya menipu dan sekaligus menjadi pencuri milik orang lain.

Sepatutnya saya berterus terang mengaku bahawa apa yang saya tulis adalah sesuatu yang terilham dari idea milik orang lain dan kalau dia meminta haknya, saya sepatutnya bersedia berkongsi dalam batas yang benar wajar akan hak ideanya itu.

Andai kata saya ingin menulis berdasarkan buku orang lain, demi untuk mengelak saya menjadi peniru, saya sepatutnya sepenuhnya membaca buku itu  dan kemudian, ketika kembali menuliskannya, buku itu tidak saya pajangkan di depan mata. Saya sepatutnya menulis berdasarkan ingatan dan pemahaman. 

Tetapi saya pun tahu, tindakan itu sama  dengan mencuri juga. Sepatutnya, ketika mahu menuliskan sesuatu, saya perlu menulis sesuatu yang lebih original. Walau dikatakan banyak orang itu hanyalah utopia, tetapi sebagai penulis  yang sejati saya mesti sentiasa memburu itu dan kalau nanti ternyata  saya juga telah mencuri, biarlah itu berlaku bukan kerana sesutu yang saya lakukan dengan sengaja!

Kerana itulah saya memutuskan.  Biarlah saya menjadi penulis yang tidak kaya. Pokoknya saya tidak menjiplak, mencuri dan mengadaptasi dengan sengaja. Biarlah saya menjadi penulis yang begini-begini sahaja. Tidak mengapa. Andai saya mahu juga menjadi kaya, biarlah kayanya saya kerana sesuatu yang betul dan benar.

Ya, Allah. Saya mohon, bantulah hambamu yang daif ini. Ingin  saya buang rsaa tamak di dalam diri dan saya  rela tidak menjadi kaya dengan cara menjiplak dan mengadaptasi idea orang lain dengan sengaja dan tanpa memberikan mereka kredit atau mengaku berterus-terang.

Saya mohon. Ya, Allah

Ogos 13, 2010
(Ramadhan Tiga)

2 ulasan:

kelompen berkata...

salam tuan. salam Ramadhan.
membaca catatan hati seorang penulis dan karyawan, saya cukup memahami perit payah perjuangan seniman, sebenar kita tiada apa apa. Segala milik Dia. saya masih belajar, moga tuan memberi banyak tunjuk ajar, semoga tuan terus menulis, nyatakan sesuatu yang benar walau pahit. terimakasih..

MARSLI N.O berkata...

Salam kembali Sdr A Rahman Janai: Semoga Sdr tetap rajin berkarya dan penting juga, berusaha terus mengangkat mutu karya. Moga-moga demikian selalu.