Ahad, Oktober 10, 2010

MENJADI PELAKON


TARIKH: Oktober  9, 2010.  Hari Sabtu.

Lokasi: Tingkat atas Setesen KL Central. Kurang lebih jam 10.40 pagi.

UJI BAKAT PILIH KASIH

Saya melihat betapa gemuruhnya kedua peserta itu. Namun mereka cerdik menyembunyikan rasa gemuruh mereka dengan senyum yang meleret tetapi bagi saya yang melihat terasa kering dan palsu.

Tidak sahaja gemuruh, malah mereka juga gopoh. Belum pun sempat diarahkan action, mereka sudah mulai berakting dan berdialog.

Tetapi selepas diarahkan acton, kesilapan bodoh membelakangkan kamera itu tetap mereka ulangi lagi.  Pada mulanya kedua-dua yang melakukan dan ini segera ditegor oleh Aziz M. Osman. Lalu mereka diarahkan melakonkan semula.

Kali ini peserta yang perempuan saya lihat paling kerap melakukan kesilapan bodoh itu. Dia sepenuhnya memberikan bontotnya ke arah pelakon atau kamera. Kemudian saya lihat hanya peserta yang lelaki itu tinggal di pentas dan saya tidak tahu apa yang telah dikatakan juri kepada peserta wanita yang bodoh itu.

Rasa saya inilah masalah mereka yang bercita-cita mahu menjadi pelakon. Baik di filem atau di teater. Mereka cuma punya hasrat tetapi tidak ingin  belajar dari bawah.

Harapkan muka cantik dan badan kacak tetapi otaknya kosong. Kemudian, kalau kebetulan terpilih jadi pelakon dan kemudian kebetulan menjadi popular, lagaknya sombong hendak mampus. Kisah hidupnya sebagai pelakon, bukannya kisah seni dan dunia lakonnya, tetapi kisah bertukar jantan dan betina atau kahwin cerainya yang dijaja merata media mengatasi kisah kehidupannya yang lain.

Inilah manusia yang begitu mudah kita berikan gelar seniman dan seniwati hanya kerana kegemaran hidupnya bergelumang dengan gossip dan bertukar pasangan atau teman hidup.

Saya tidak tahu pasti apa dan siapa yang sebenarnya membentuk mereka sebagai pelakon, kalau setelah mereka berjaya di uji bakat itu dan kemudian berjaya menjadi pelakon.

Siapa? Pengarah? Produser? Atau siapa yang sanggup menyewa dan mengupah mereka dengan bayaran paling inggi dan mahal?

Sanggupkah kita, sebagai pencari bakat, atau sebagai penonton yang sanggup membayar untuk menonton hasil lakonan mereka, sama  menanggung dosa untuk segala kebodohan yang dengan sengaja dibiarkan berulang-ulang?

Oktober 10, 2010

Tiada ulasan: