Isnin, Januari 17, 2011

WOW, KASAR DAN MARUAH


WOW


WOW. Hebatnya. Berkumpul dan berhimpun sambil bertempik dan berteriak-teriak. Wow. Memang hebat. 

Ada tidak apa-apa yang tercicir dan tertinggal untuk dipijak, dikencing serta dibakar lagi?  Kalau semua sudah ada dan cukup, baguslah. Tidak perlulah hendak buang masa banyak kali dan berulang-ulang buat benda dan perkara yang sama: bertempik, membakar dan memijak-mijak.

Wow. Memang hebat.

Inilah namanya perjuangan. Inilah namanya kesetian atas nama maruah dan bangsa.  Yang mesti dipertahankan kesuciaan serta kemuliaannya. Jangan sama sekali dibiarkan sesiapa pun mempermainkan dan memperkutak-katikkannya, walau atas nama apa pun.

Wow. Memang hebat sungguh semangat yang ditunjukkan sedemikian rupa. Yang sanggup bertempik dan berteriak-teriak begitu dan lebih-lebih lagi bila sanggup pula membakar juga  buku dan gambar yang tidak bernayawa apa-apa.

Wow. Wow. Hebat sungguh.

Tidak mengapalah kalau perbuatan bertempik dan membakar segala macam benda yang tidak bernyawa begitu menampak bodohnya diri yang berbuat itu.  Pokoknya itulah namanya setia dan perjuangan. Yang selain itu pedulikan apa.

Wow. Memang hebatlah pemimpin yang mempunyai pengikut yang sedemikian rupa. Itulah namanya pengikut yang setia. Kalau nanti disuruh terjun ke lubuk dihuni buaya pun mereka sanggup, memanglah hebat namanya.

Wow. Hebatnya. Wow.

 KASAR

MEMANG kau ini  tidak sudah dengan mimpi dan angan. Kalau hendak jadi wali atau berlagak nabi janganlah dengan aku. Aku benci dan meluatlah. Sudahlah. Jangan hendak berlagak dan berlakon di hadapan aku. 

Macam aku cakap tadilah. Aku rasa benci dan meluatlah sangat dengan segala lagak dan lakon begitu. Janganlah kau fikir atau sangka orang tidak boleh agak dan tahu. 

Bukan semua manusia ini sangap, bodoh dan bangap seperti yang kausangkakan itu.  Apa-apa yang cuba kau lagak dan lakonkan, yang tidak zahir dengan jujur serta ikhlas dari lubuk hati kecilmu sendiri, orang boleh agak dan terka juga  lama kelamaan nanti. 

Jadi sudahlah. Tidak payahlah hendak terus berlagak dan berlakon lagi. Terutamanya bab bahasa, kata-kata dan adab laku ini. Tidak payahlah kau hendak buat-buat sebok bab itu, terutamanya hendak mengeji dan menasihati aku, konon.

Tahu kaucakap dan bezakan yang begitu kasar dan yang demikian tidak beradab. Tetapi kau itu beradab dan berbudi bahasa sangatkah? Itu cuba kaujawab dahulu sebelum menuduh dan menuding orang lain.

Ketika orang mengucapkan salam tetapi kau palingkan muka kau ke arah lain itu beradabkah namanya? Atau kerana kau rasa diri kau itu bertaraf wali atau nabi maka tidak semua orang layak kaujawab salam dia?

Aku tidak mahu kata kau mesti begitu dan begini. Apa yang hendak kau lagak dan lakonkan,  itu hal kau sendiri punya hal. Aku apa peduli.

Sama jugalah halnya dengan diri aku sendiri. Apa kau peduli kalau apa aku cakap ini kasar atau tidak.

Kalau kau boleh terus menerus berlagak wali dan nabi, walau kepala maruah kau sudah kena kencing ratusan kali, itu kau punya sukalah.

Tetapi kalau dengan aku, maaflah. Aku tidak akan diam dan terus menerus berlagak seperti lembu kenyang.

Kalau kau hendak terus membisu dan diam, semata-mata kerana takut tidak sama mendapat habuan dan projek, itu juga aku tidak mahu ambil peduli.

Cuma, di pihak diri aku, aku hendak beritahu kepada kau, tidak perlulah kau hendak berlagak nabi dan wali datang memberikan nasihat bab penggunaan kata dan bahasa ini.

Apa aku hendak cakap, aku punya sukalah. Aku peduli apa kau ada gelar apa pun. Apa lagi kalau dengan gelar-gelar  itulah maka kau perbodohkan banyak orang yang tidak tahu tentang siapa diri kau yang sebenar itu.

Sudahlah. Aku sudah benci dan meluat sungguh melihat lakonan kau itu.  Sudahlah. 

Apa lagi kalau hari ini tiba-tiba kau berlagak sepertilah kau itu seorang hero dan pejuang yang sanggup bermatian-matian memperjuangkan sesuatu atas nama maruah.


MARUAH

MARUAH? Heh. Maruah apa? Maruah siapa?

Kenapa tidak kau cakap sahaja berdepan-depan. Kalau ada yang sanggup beri kau apa-apa projek yang boleh mendatangkan habuan lumayan, pasti kau tidak akan ambil peduli suatu   apa pun.

Maruah. Kelakarlah. Baru hari ini kau tahu dan pandai bercakap soal maruah? Sebelum ini , kau selalu bercakap mengenai apa? 

Hah. Bukankah kau selama ini hanya diam dan membisu di dalam kepompong selesa kau?

Kelakarlah.

Januari 16, 2011

Tiada ulasan: