Selasa, April 12, 2011

PEMBACA


TANPA pembaca apalah makna dan kedudukan sebuah karya atau buku. Begitu selalu saya katakan kepada diri setiap kali selesai menulis, apa lagi setelah karya yang ditulis disiar di media atau diterbitkan sebagai  sebuah buku.

Kerana itulah saya selalu ingin menghormati  pembaca karya saya dan  selalu mahu menjaga  agar dalam setiap  karya yang saya tulis, tidak sampai timbul atau kelihatan  perbuatan  hendak berlagak dan melagak-lagakkan sesuatu kepada  pembaca karya saya.

Di Ansan, Korea Selatan
Sebagai contohnya, kalau saya memberitahu pembaca karya saya bahawa tidak berapa lama lagi sebuah novel saya akan diterbitkan,  itu bukan bermaksud saya hendak melagakkan diri kepada pembaca karya saya bahawa betapa rajin dan gigihnya saya sehingga dapat menerbitkan sebuah novel baru.

Bukan itu niat  dan maksud saya. Sebaliknya, pemberitahuan itu sebenarnya hanyalah iklan, yang begitu karya itu terbit, harap saya, pembaca karya saya sudah  pun mengetahuinya lebih awal dan jika sudi, bersedia pula untuk membeli dan membacanya nanti.

Bagi saya,  pembaca karya saya adalah segala-galanya. Kepada mereka saya berterima kasih kerana masih tetap sanggup dan sudi membaca karya yang saya tulis  selalunya dengan semangat untuk melawan bentuk,   genre dan pelbagai kekangan kreatif .

Moga dijauhkan walau secuil perasaan angkuh dan bongkak di dalam diri saya. Saya tidak ingin mengatakan bahawa apa yang sudah saya tulis selama ini telah mencapai suatu tahap ketinggian mutu yang sangat membanggakan.

Terus terang, saya masih terus berusaha untuk menghasilkan karya demi karya yang lain, dengan harapan pada waktu sama akan semakin meningkat mutu dan seni garapannya.

Untuk dan kerana itu jugalah maka saya akan tetap terus menulis.

April 12, 2011

3 ulasan:

benuasuluk berkata...

Sdr. M, saya tunggu...

Hashim Zabidi berkata...

Saya akan membelinya apabila jualanya telah berada dipasaran nanti.

MARSLI N.O berkata...

Sdr Benuasuluk: Terima kasih atas sambutannya.

Pak Hashim: Terma kasih atas perhatiannya.

MARSLI N.O