Rabu, April 20, 2011

SOMBONG


SAYA tidak tahu dan pasti apakah motifnya. Benci? Sakit hati? Dengki dan khianat?  Tetapi kerana apa? Apakah dosa dan salah yang sudah saya perbuat terhadap mereka?

Memang pun selama ini saya tidak ingin ambil peduli. Saya tidak kenal dan tidak tahu siapa pun mereka. Lantak merekalah hendak beranggapan apa pun terhadap saya. Itu hak mereka. Saya terlalu sibuk untuk ambil tahu sesuatu yang memang pun bukan urusan yang berkaitan serta berkenaan dengan kerja-kerja seni dan sastera saya.

Tidak mengapa kalau mereka memang tidak mahu membantu. Itu hak mereka.

Tetapi bila dua kawan saya yang datang jauh dari  Kuala Lumpur bertanyakan mengenai saya telah dimaklumkan  bahawa saya tidak bercampur dengan mereka dan kerana itu mereka tidak tahu menahu mengenai saya,  bagi saya ini sungguh perbuatan yang kurang dewasa.

Kalau tidak tahu kenapa tidak sahaja dijawab tidak tahu. Habis perkara. Ini tidak. Dengan gaya dan nada mencemoh disebut bahawa saya tidak mencampuri mereka. Seolah-olah saya ini terlalu pongah dan berlagak hebat dan mulia.

Siapa sebenarnya mereka? Saya memang tidak kenal dan tahu siapa mereka yang dimaksudkan oleh kawan saya itu .

 Apa yang berlaku ini kembali mengingatkan  saya dengan peristiwa yang kurang lebih serupa 10 tahun yang lalu.

Ketika itu, Pak Abdullah Husain datang kemari atas urusan rakaman sebuah dokumentari sastera. Selesai menemuramah kelompok mereka, Pak Abdullah Hussain bertanya salah seorang dari mereka bagaimana caranya untuk bertemu dan mewawancara Marsli N.O. Malangnya, Pak Abdullah diberikan jawapan: Marsli terlalu sebok dan susah untuk dihubungi. Walhal, pada tarikh yang sama saya berada di Kuantan dan memang pun tidak ke mana-mana. Kuantan bukanlah bandar yang besar  dan di buku daftar persatuan mereka, tercatat alamat saya di dalamnya. Malah, salah seorang yang turut mendengar perbualan mereka tahu benar bagaimana untuk menghubungi saya pada bila-bila waktu.

Tetapi yang saya kesalkan 10 tahun yang lalu itu bukan kerana saya  tidak berjaya diwawancara oleh Pak Abdullah Hussain atau kelmarin pula,  kerana saya  tidak  dapat bersama dengan kelompok mereka yang kononnya menjadi penganjur suatu majlis seni dan budaya  di sini.

Seperti yang sudah saya dikatakan di awal tadi, saya memang tidak mahu ambil peduli  segala sesuatu urusan yang bukan berkaitan dengan diri saya, apa lagi kalau sesuatu majlis itu memang tidak mengundang dan mengajak saya untuk menghadirinya, maka saya memang tidak akan hadir atau menjengukkan diri.

Bukan kerana saya ingin menunjukkan sombong. Tetapi pengalaman masa lalu sudah cukup mengajar saya. Saya sudah pernah terkena dan saya tidak mahu itu berulang lagi. Betapa, kerana datang ke majlis seni orang lain, walaupun majlis seni itu turut sama dianjurkan oleh sebuah jabatan kerajaan yang berkaitan dengan seni dan budaya,   tetapi kerana saya tidak diajak dan dijemput oleh orang kuat persatuan yang menganjurkannya, saya ditempelak dan dituduh tidak tahu malu kerana terhegeh-hegeh datang menghabiskan nasi dan minuman di majlis orang.

Saya pun tidak berniat hendak mengatakan bahawa saya lebih cerdik dan berhemah berbanding kelompok mereka yang mengatakan saya tidak bercampur dengan mereka itu.

Lantak merekalah hendak cakap apa pun mengenai diri saya.

Cuma, jauh di sudut hati yang saya kesalkan adalah ini.

Nampaknya, mereka yang mengaku dirinya  seniman, budayawan dan sasterawan di negeri ini, sebahagiannya, masih tidak sudah-sudah dengan perangai lama mereka: pendengki, pencemoh dan tidak suka melihat orang lain mengatasi mereka.

Kerana sifat dan perangai itulah agaknya mereka masih tidak ke mana-mana.

Dan saya, memang pun saya tidak berasa  rugi apa-apa walaupun tidak bercampur dengan mereka.

Peduli apa kalau pun benar saya sombong. Saya tidak hidup dan membesar kerana mereka.
 
April 20, 2011

Tiada ulasan: