Jumaat, Julai 22, 2011

PILIHAN


SUDAH pun terlalu jelas. Jadi perlu apa penjelasan?

Setiap kita memilih dan  ingin hidup di dalam kotak kebongkakkannya sendiri, yang disembunyikan dengan dalih-dalih seperti adab, kesopanan, ilmu dan kebenaran.

Tentulah bodoh yang amat meratapi kepuraan dan kemunafikan manusia. Terutama terhadap perilaku mereka yang kita pilih dengan kepercayaan dan  untuk barang seketika meminjam sebuah kerusi bernama kuasa.

Pihak dahulu yang dicaci hina ketika berkuasa, esok atau lusa andai puak kau pula yang berkuasa akan demikian jugalah laku dan perangainya. Malah bertambahlah hebat dan kelihatan bijaknya, andai oknum yang dahulu dihormati kini tega kau tohmah dan pergunjing dengan pelbagai.

Ah, tidak apa-apa. Hidup hanya sekali demikian juga mati. Simpanlah sebal di dalam hati dan pilihlah jalan hidup sendiri-sendiri.

Kerana, pejuang yang berkoar atas nama moral, idealisme dan kepercayaan, pun bisa ditewas serta dibeli dengan ganjaran benda. Atau membina empayar baru yang lebih dan indah dan selesa.  

Jangan jadi si baghal yang kecewa, yang hanya tahu berkata dan menuding.

Bangkitlah bersama merebut segala ruang yang ada dan khabarkan kepada dunia betapa hebat dan bijaknya diri dalam segala perbuatan dan angkara. Sementara yang lain si bodoh dan lembu yang tidak mengerti apa-apa.

Jangan dikesal yang berhujah dengan dalih agama, sombong dan bongkaknya melebihi si baghal yang sedikit pun tidak pandai menyebut ayat dan surah.

Pilihlah dengan percaya dan untuk apa menjadi si bodoh yang memilih derita, ketika ruang dan peluang ternganga di depan mata.

Walau untuknya memijak kepala sesiapa sahaja yang bodoh dan leka atau menyembunyikan kencing di dalam botol pura-pura.

Sampai bila?

Julai 22, 2011

Tiada ulasan: