Rabu, Ogos 31, 2011

DI DEPAN SOJU


Disember 6, 2010

Di kamar apartmen, meski jam di tanganku sudah  kian melewati tengah malam, namun mataku masih tidak mahu lelap. Ini malam terakhir aku di Seoul, Korea Selatan. Besok pagi, jam 9.30 tanggal  Disember 7, 2010 aku  perlu check out dan berangkat ke lapangan terbang Incheon.


Kuisi waktu melayan mata yang masih belum digayuti kantok ini sambil menulis, sambil menonton tv. Di jam begini, baru aku faham dan mengerti kenapa dan apa relevannya anak-anak yang belum berusia dewasa dimestikan tidur pada jam 10.00 malam. Di sini, memasuki jam 12.00 ke atas, tayangan di tv lebih terbuka dan ghairah. Tinggal memilih mahu menonton atau menukar ke saluran yang lain.

Yang dipaparkan adalah tubuh yang telanjang dan  aksi ghairah, tetapi alat kemaluan tidak dipertonton atau kalau terdedah juga, ianya disensor. Aku menanton tanpa maksud untuk menaikkan ghairah. Menontonnya, aku cuba memahami budaya nafsu bangsa Korea, yang sebelum ini kulihat daripada sebuah blog mengenai sebuah taman di entah bahagian mana negara itu yang mempamerkan patong serta ukiran pelbagai bentuk dan ukiran alat kemaluan.

Malah kelmarin, sewaktu melontarkan pandangan keluar lewat jendela cermin bas, aku melihat pajangan patung atau ukiran alat kemaluan lelaki yang besar di suatu kawasan  seperti kawasan rehat dan rekreasi.

Aku tidak menanyakan isu seks ini kepada gadis Korea yang mengiring dan menjadi penterjemah. Aku segan dan khuatir kalau dianggap lain. Namun ketika pagi pertama di dalam bas dan berbual mengenai kehidupan remaja dan gadis Korea, aku diberitahu oleh gadis pengiring ini, isu aborsi atau mengandung di laur nikah bukan menjadi persoalan di sini. Malah aku lebih terpana ketika dia memberitahu betapa  isu rogol tidak atau jarang berlaku di sini.

Kukira apa yang sedang kutonton di tv menjawab segala yang sedang aku fikirkan. Apa yang sedang ditayangkan, rasanya, adalah sesuatu yang dengan sengaja dirakamkan oleh pelakunya sendiri dan rakaman itu kemudiannya dikirimkan ke setesen tv untuk disiarkan.

Seks bagi mereka bukanlah taboo, tetapi permainan,  untuk keseronokan, yang diladeni dengan lugu. Begitu tanggapanku daripada luarannya.

Kerana menontonya dengan semangat observasi dan dengan maksud mahu  mengenal budaya orang lain, aku jadi tidak begitu berghairah ketika menontonnya. Dengan mata kritis aku menontonnya, dan aku diilhami untuk menulis sebuah sajak.

Di kaca tv, aku melihat botol-botol soju, sejenis arak buatan Korea, dan gelas-gelas, bergelimpangan di lantai. Beberapa pemuda dan gadis Korea dalam keadaan mabuk melakukan aksi ghairah: berciuman, saling berpelokan, tindih dan menindih.

Aku tidak ingin menghukum atau mengaku betapa diriku lebih suci dan mulia ketimbang pemuda dan pemudi  Korea yang kulihat sedang dibuai kemabukan dan melakukan aksi ghairah  di kaca tv itu.

Aku melihat sesuatu yang lain. Kemabukan. Ya, kemabukan yang boleh memusnahkan siapa sahaja yang  ditaklukinya. Itulah yang berlegar di fikiranku. Itulah yang mengilhamkanku.


DI DEPAN SOJU

biarkan gelas dan botol
yang berderet di meja
berbicara sesama sendiri

kerana kata tidak lagi perlu
untuk menyatakan hasrat
atau keinginan manusia

di antara cinta yang palsu
atau membaranya nafsu

biarkan si pemabuk memilih dunianya

dan kita memilih yang lain
di antara menjadi haiwan
dan waras pertimbangan

Bagi setiap kehendak serta perbuatan.

Disember 6, 2010

Tiada ulasan: