Ahad, Oktober 23, 2011

TAWARAN


TERIMA kasih kepada seorang kawan yang mengesyorkan nama saya untuk suatu majlis. Baik sungguh hati kawan itu. Kalau tidak dia yang mengesyorkan, manakan wakil penganjur itu tahu nombor hubungan saya.

Seingat saya, inilah kali pertama saya dihubungi wakil penganjur suatu majlis yang sebegitu besar dan gah. Dan kawan itu sebelum ini, ketika bertembung di dalam suatu majlis yang lain,  memang pun pernah maklumkan secara bersindir bahawa dia tidak begitu sedia untuk hadir ke majlis itu dan akan mengesyorkan nama seseorang yang lain. 

Cuma yang peliknya, kenapa ketika bertembung dengan jemputan sebegini dia menolak dan mencari dalih dengan mengesyorkan nama orang lain?  Apakah kerana acara ini tidak menyediakan bayaran, maka dia memilih untuk menolak hadir dan cuba menebus dosa penolakannya dengan memberikan nama orang lain kepada waklil pihak penganjur yang menghubunginya?

Baik sungguh hati kawan yang mengesyorkan nama saya dan sekaligus memberikan nombor hubungan saya kepada wakil penganjur itu. Baik sungguh hati dia.

Dan kerana kebaikan hatinya itulah, maka saya semakin faham dan mengerti siapakah diri dia yang sebenar.

Oktober 23, 2011

Tiada ulasan: