Khamis, April 19, 2012

PENILAI MANUSKRIP


SAYA tidak punya kebolehan membaca dan menduga dengan tepat apa yang ada di dalam otak dan perasaan orang lain. Apa lagi untuk membaca dan menduga apa yang ada di dalam otak dan perasaan seorang yang menjadi penilai ketika menilai sebuah manuskrip.

Tetapi, berdasarkan  beberapa peristiwa benar yang mengena dan saya alami sendiri, saya rasa saya dapat memberikan sedikit gambaran mengenai mereka secara sepihak. Walau pun saya tidak ingin lekas memberikan label dan hukuman, tetapi apa yang sudah dan pernah saya alami, memberikan saya suatu gambaran mengenai mereka.

Tetapi, sekali lagi tetapi, kerana saya sudah sejak dahulu tahu dan sedar bahawa jalan yang saya pilih ini adalah jalan yang sulit mendapat restu, saya tidak berasa terlalu kecewa andai karya saya ditolak, tidak mahu diterima dan sebaginya lagi.

Sebabnya mudah sahaja.  Memilih untuk menjadi pelawan yang selalu ingin melawan pada setiap ketika di dunia sastera dan seni tanah air yang semakin hari semakin diramai manusia yang tanpa segan dan silu mengaku dirinya sasterawan atau seniman segala tahu, yang sanggup menjadi penjilat para aparat  dan birokrat di menara kantor pengurusan sastera, seni dan budaya, demi peluang serta projek, memanglah pilihan yang jelas tidak mendapat restu serta penuh dengan risiko.

Apa lagi tatkala di menara kantor sedemikian para aparat dan birokratnya adalah manusia yang berasa dirinya lebih muda, lebih terpelajar dan terlalu banyak tahu, walaupun tidak pernah membaca sejarah, merupakan sejenis makhluk bernama manusia yang tidak boleh menerima pendapat orang lain, apa lagi tegoran, pastilah yang mahu dikawani mereka hanya para penjilat dan pengampunya yang sedemikian sahaja.

Kerana menyedari hakikat dan pilihan seni yang sebeginilah maka saya tidak sangat berasa kecewa bila diberikan keputusan: karya anda ditolak dengan sebab dan alasan yang begini dan begini.

Malah bertambah saya tidak begitu berasa sedih dan kecewa bila apa yang dikatakan sebagai laporan penilai yang menjadi sebab dan alasan penolakan sebuah manuskrip saya itu saya baca dan renungkan lama-lama.

Sebagai orang yang menulis dan mengirimkan sebuah manuskrip, saya tidak fikir jika tidak diminta secara jelas, adalah  menjadi suatu tanggungjawab saya pula untuk memperjelaskan serta menyatakan kenapa dan mengapa  saya menulis dan menyatakan sesuatu secara demikian, supaya siapa yang menilai manuskrip saya itu tahu dan faham.

Hujah saya mudah sahaja. Bukankah sesiapa yang mahu menjadi penilai dia perlu cukup punya persiapan untuk tahu mengenai sesuatu yang ingin dinilainya? Andai yang mahu dia nilai adalah sebuah manuskrip cerpen, sebagai contohnya, tentulah tidak memadai dia hanya tahu dan pernah membaca hanya cerpen-cerpen yang pernah terbit di sini tetapi juga bersedia untuk mengetahui bahawa selain apa yang sedia diketahuinya, masih ada yang perlu dia tahu dan ambil tahu.

Atau kalau tidak pun, ketika membuat penilaian, penilaiannya tidak semata berdasarkan apa yang dia suka dan minat sahaja, tetapi membukakan juga dirinya untuk bentul, gaya, aliran yang lain, yang memang pun tidak dia minati.

Soalnya, adakah kita punya seorang penilai yang mahu berbuat demikian, bertanya dan berbincang dengan penulis, membaca karya-karya lain di luar lingkup kesukaannya dan bersedia menerima apa sahaja yang selain daripada kegemaran serta kesukaannya itu?

Saya mungkin bias ketika membicarakan isu ini. Tetapi betapa pun demikian, saya tetap meyakini adalah mustahil bagi seorang yang sudah bertahunan menulis serta berkarya masih tidak punya sikap dan pegangannya sendiri dalam berkarya.

Yang menjadi soal di sini adalah sikap tertutup penilai yang membuat penilaian hanya berdasarkan apa yang disukai dan bukan apa yang patut digalak serta dikembangkan. Misalnya,  tidak semestinya semua pengarang, jika mahu membuat pembaharuan di dalam karya mesti meniru gaya Marquez, Haruki Murukami, atau kalau puisinya pula dengan gaya T.Seliot, Neruda, Sutardji.

Hakikatnya, di samping sejumlah nama yang telah disebut sekilas, sebagai contoh di atas, ruang untuk melakukan penerokaan dan inovasi terbuka dengan pelbagai kemungkinan.

Saya tetap percaya dan yakin sebuah karya yang pernah ditolak sebenarnya tidaklah seburuk yang disangka jika kembali dinilai oleh seorang penilai yang lebih bersikap terbuka dan lebih tahu mengenai bidangnya.

Pengalaman yang pernah saya alami sendiri membuktikan ini. Hanya kerana kononnya meninggalkan sebaris ayat, sebuah manuskrip karya kanak-kanak saya ditolak. Tetapi bila jatuh ke tangan penilai yang lain, hanya kata “tidak sesuai diterbitkan” sahaja yang ditukar kepada “sesuai untuk diterbitkan”, maka terbitlah kemudian karya tersebut.

Malah untuk beberapa manuskrip yang lain, peristiwa dan kejadiannya hampir sedemikian juga. Bila manuskrip jatuh ke tangan penilai yang lain, yang lebih terbuka dan bersedia, ianya diterbitkan tanpa menimbulkan sebarang wabah dan malapetaka kepada sesiapa pun di kemudian hari.

Menjadi penilai bukan semudah menuliskan abjad dan huruf. Saya fikir, seorang penilai harus tahu diri dan punya rasa malu yang tebal. Misalnya, apakah layak seorang yang bergelar penilai andai sebuah manuskrip koleksi surat-surat yang ditujukan kepada kawan-kawan secara imaginer dikatakannya sebuah novel?

Atau, layakkah anda bergelar penilai jka hanya tahu membebel mengenai kesalahan ejaan yang tidak pun sampai 10 % di dalam manuskrip dan menghukumnya sebagai sebuah karya yang bahasanya meleret-leret?

Eloklah anda pergi sekolah semula.

April  19, 2012

1 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Begitu kritis. Saya tertarik dengan kenyataan ini "ketika membuat penilaian, penilaiannya tidak semata berdasarkan apa yang dia suka dan minat sahaja, tetapi membukakan juga dirinya untuk bentuk, gaya, aliran yang lain, yang memang pun tidak dia minati."

Ternyata penilai itu harus lebih terbuka.