Khamis, April 19, 2012
PENILAI MANUSKRIP
SAYA tidak punya kebolehan
membaca dan menduga dengan tepat apa yang ada di dalam otak dan perasaan orang
lain. Apa lagi untuk membaca dan menduga apa yang ada di dalam otak dan
perasaan seorang yang menjadi penilai ketika menilai sebuah manuskrip.
Tetapi, berdasarkan
beberapa peristiwa benar yang mengena dan saya alami sendiri, saya rasa
saya dapat memberikan sedikit gambaran mengenai mereka secara sepihak. Walau
pun saya tidak ingin lekas memberikan label dan hukuman, tetapi apa yang sudah
dan pernah saya alami, memberikan saya suatu gambaran mengenai mereka.
Tetapi, sekali lagi tetapi,
kerana saya sudah sejak dahulu tahu dan sedar bahawa jalan yang saya pilih ini
adalah jalan yang sulit mendapat restu, saya tidak berasa terlalu kecewa andai
karya saya ditolak, tidak mahu diterima dan sebaginya lagi.
Sebabnya mudah sahaja. Memilih untuk menjadi pelawan yang selalu
ingin melawan pada setiap ketika di dunia sastera dan seni tanah air yang
semakin hari semakin diramai manusia yang tanpa segan dan silu mengaku dirinya
sasterawan atau seniman segala tahu, yang sanggup menjadi penjilat para
aparat dan birokrat di menara kantor
pengurusan sastera, seni dan budaya, demi peluang serta projek, memanglah
pilihan yang jelas tidak mendapat restu serta penuh dengan risiko.
Apa lagi tatkala di menara kantor
sedemikian para aparat dan birokratnya adalah manusia yang berasa dirinya lebih
muda, lebih terpelajar dan terlalu banyak tahu, walaupun tidak pernah membaca
sejarah, merupakan sejenis makhluk bernama manusia yang tidak boleh menerima
pendapat orang lain, apa lagi tegoran, pastilah yang mahu dikawani mereka hanya
para penjilat dan pengampunya yang sedemikian sahaja.
Kerana menyedari hakikat dan
pilihan seni yang sebeginilah maka saya tidak sangat berasa kecewa bila
diberikan keputusan: karya anda ditolak dengan sebab dan alasan yang begini dan
begini.
Malah bertambah saya tidak begitu
berasa sedih dan kecewa bila apa yang dikatakan sebagai laporan penilai yang
menjadi sebab dan alasan penolakan sebuah manuskrip saya itu saya baca dan
renungkan lama-lama.
Sebagai orang yang menulis dan
mengirimkan sebuah manuskrip, saya tidak fikir jika tidak diminta secara jelas,
adalah menjadi suatu tanggungjawab saya
pula untuk memperjelaskan serta menyatakan kenapa dan mengapa saya menulis dan menyatakan sesuatu secara
demikian, supaya siapa yang menilai manuskrip saya itu tahu dan faham.
Hujah saya mudah sahaja. Bukankah
sesiapa yang mahu menjadi penilai dia perlu cukup punya persiapan untuk tahu
mengenai sesuatu yang ingin dinilainya? Andai yang mahu dia nilai adalah sebuah
manuskrip cerpen, sebagai contohnya, tentulah tidak memadai dia hanya tahu dan
pernah membaca hanya cerpen-cerpen yang pernah terbit di sini tetapi juga
bersedia untuk mengetahui bahawa selain apa yang sedia diketahuinya, masih ada
yang perlu dia tahu dan ambil tahu.
Atau kalau tidak pun, ketika
membuat penilaian, penilaiannya tidak semata berdasarkan apa yang dia suka dan
minat sahaja, tetapi membukakan juga dirinya untuk bentul, gaya, aliran yang
lain, yang memang pun tidak dia minati.
Soalnya, adakah kita punya
seorang penilai yang mahu berbuat demikian, bertanya dan berbincang dengan
penulis, membaca karya-karya lain di luar lingkup kesukaannya dan bersedia
menerima apa sahaja yang selain daripada kegemaran serta kesukaannya itu?
Saya mungkin bias ketika
membicarakan isu ini. Tetapi betapa pun demikian, saya tetap meyakini adalah
mustahil bagi seorang yang sudah bertahunan menulis serta berkarya masih tidak
punya sikap dan pegangannya sendiri dalam berkarya.
Yang menjadi soal di sini adalah
sikap tertutup penilai yang membuat penilaian hanya berdasarkan apa yang
disukai dan bukan apa yang patut digalak serta dikembangkan. Misalnya, tidak semestinya semua pengarang, jika mahu
membuat pembaharuan di dalam karya mesti meniru gaya Marquez, Haruki Murukami,
atau kalau puisinya pula dengan gaya T.Seliot, Neruda, Sutardji.
Hakikatnya, di samping sejumlah
nama yang telah disebut sekilas, sebagai contoh di atas, ruang untuk melakukan
penerokaan dan inovasi terbuka dengan pelbagai kemungkinan.
Saya tetap percaya dan yakin
sebuah karya yang pernah ditolak sebenarnya tidaklah seburuk yang disangka jika
kembali dinilai oleh seorang penilai yang lebih bersikap terbuka dan lebih tahu
mengenai bidangnya.
Pengalaman yang pernah saya alami
sendiri membuktikan ini. Hanya kerana kononnya meninggalkan sebaris ayat,
sebuah manuskrip karya kanak-kanak saya ditolak. Tetapi bila jatuh ke tangan
penilai yang lain, hanya kata “tidak sesuai diterbitkan” sahaja yang ditukar
kepada “sesuai untuk diterbitkan”, maka terbitlah kemudian karya tersebut.
Malah untuk beberapa manuskrip
yang lain, peristiwa dan kejadiannya hampir sedemikian juga. Bila manuskrip
jatuh ke tangan penilai yang lain, yang lebih terbuka dan bersedia, ianya
diterbitkan tanpa menimbulkan sebarang wabah dan malapetaka kepada sesiapa pun
di kemudian hari.
Menjadi penilai bukan semudah
menuliskan abjad dan huruf. Saya fikir, seorang penilai harus tahu diri dan
punya rasa malu yang tebal. Misalnya, apakah layak seorang yang bergelar
penilai andai sebuah manuskrip koleksi surat-surat yang ditujukan kepada
kawan-kawan secara imaginer dikatakannya sebuah novel?
Atau, layakkah anda bergelar
penilai jka hanya tahu membebel mengenai kesalahan ejaan yang tidak pun sampai
10 % di dalam manuskrip dan menghukumnya sebagai sebuah karya yang bahasanya
meleret-leret?
Eloklah anda pergi sekolah
semula.
April 19, 2012
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
1 ulasan:
Begitu kritis. Saya tertarik dengan kenyataan ini "ketika membuat penilaian, penilaiannya tidak semata berdasarkan apa yang dia suka dan minat sahaja, tetapi membukakan juga dirinya untuk bentuk, gaya, aliran yang lain, yang memang pun tidak dia minati."
Ternyata penilai itu harus lebih terbuka.
Catat Ulasan