Selasa, Disember 04, 2012

KISAH SECEBIS DARIPADA HAYAT SEORANG ANONIM


Judul:       MERANGKAI KISAH, MERENDA KATA           
Penerbit: Institut Terjemahan & Buku Malaysia
Harga:      RM 20.00

Kiriman naskhah ikhlasnya telah saya terima petang Disember 3, 2012  daripada ITBM. Terima kasih atas kiriman dan penerbitannya. Buat semua di ITBM, daripada yang paling atas hingga yang paling bawah saya berasa sangat berhutang budi dengan kalian. Juga teman-teman di PENA, saya juga mengucapkan jutaan terima kasih. Tanpa bantuan kalian meluangkan jalan penerbitannya dalam bentuk buku yang lebih bermaruah, apalah ertinya karya demi karya yang telah saya tulis dan hanya disimpan di dalam almari.

”Tahniah sahabat atas penerbitan terbaharu ini. Tahun 2012 merupakan tahun yang paling banyak buku sdr diterbitkan . Kalau tak silap ini yang ke-3. Sangat layak untuk SEA Write Award dengan pengalaman menulis yang panjang, sentiasa konsisten dan tak kenal lelah dan bilangan buku yang banyak yang telahpun diterbitkan”. Begitu kata penyair Pahang Sahrunizam Abdul Talib dalam reaksinya di wall FB saya.

Saya juga tidak melupakan untuk kembali mengucapkan terima kasih kepada semua yang mencatat ucapan dan like mereka di wall FB saya. Juga untuk ucapan tahniah dan sambutan daripada Sri Diah Shaharuddin dan Shapiai Mohd Ramly. Terutama juga ucapan yang berikut.

Siti Zaleha M Hashim:   
Setinggi-tinggi tahniah sdr. Marsli NO, saya juga amat gembira dengan kehadiran buku ini dalam dunia sastera. Wajah bukunya unik, spt penulisnya juga unik!

Namun terus terang sahaja. Semakin saya berasa ke hujung hayat semakin saya berfikir dan merasa. Yang saya takut dan khuatirkan kalau saya semakin tanpa sedar menjadi sombong dan bongkak dalam menulis dan berkata-kata dan kerana itu menganggap segala yang saya tulis dan katakan adalah sesuatu yang sangat-sangat bernilai buat orang lain yang membaca, sedangkan pada hakikatnya, saya hanya sekadar syok sendiri dan semua itu tidak memberikan sebarang faedah kepada orang lain.

Apakah yang saya tulis dan terbitkan atau siarkan,  memang memberikan manfaat buat sesiapa yang membaca? Sungguh saya takut andai hanya menulis semata-mata untuk seronok sendiri. Sungguh.

Untuk dan kerana itu jugalah, saya ingin kembali ke dalam diri sendiri. Lebih jauh merenung dan membaca segala kebodohan diri sendiri.

Semoga walau pun sedikit, segala yang saya tulis dan katakan tetap juga memberikan sedikit manfaat kepada pembaca dan orang lain. Semoga.

Disember 4, 2012

4 ulasan:

Rositah Ibrahim berkata...

Tahniah!

Tetamu Istimewa berkata...

Salam, Tuan Marsli N.O. Sudah lama tidak ke sini.

Tahniah atas penerbitan buku ini. Saya sangat teruja untuk mendaparkannya.


Untuk makluman, saya juga telah membaca GUNTING. Setelah itu saya terpikat dengan bahasa dan gagasannya. Kemudian, impian saya tercapai juga untuk membaca MASIHKAH AKU BERMIMPI. Seterusnya, walaupun sudah lama buku ini DEMI masih saya memburunya, akhirnya berjaya dalam rangkulan saya.

Saya masih menantikan buku ini. Susah juga untuk mendapatkannya kerana tidak banyak kedai yang menjual buku terbitan ITBM.

Keterujaan itu telah membuatkan saya untuk mengulas buku Tuan Marsli, GUNTING dan dihantar ke Mingguan Malaysia. Tetapi masih belum ada khabar. Barangkali ulasan saya itu tidak menarik kot. (jika berminat boleh saja saya kirimkan ulasan itu kepada Tuan)

Saya hanya mencuba dan meluahkan pada pandangan saya. Teruskan menulis. Moga selepas ini ada pula kumpulan puisi terbaru.

MARSLI N.O berkata...

Salam Sdr Rositah Ibrahim. Semoga Sdr juga tetap gigih berkarya dan akan melahirkan sebuah penerbitan.

MARSLI N.O berkata...

Sdr Tetamu Istimewa atau Sdr MOhd Helmy Ahmad. Terima kasih kerana sudi membaca karya saya. Ada sesuatu yang Sdr tanyakan yang belum saya jawab. Sila ke email saya di marslino@yahoo.com untuk saya katakan sesuatu.