Jumaat, Jun 28, 2013

KENAL


INILAH dunia  yang saya tahu dan kenal dan saya datang ke dunia ini hanya dengan niat untuk menulis, berkarya dan berusaha dengan sedikit kemampuan yang Allah berikan kepada saya, untuk memberi dan meninggalkan  sesuatu yang berfaedah serta berguna kepada masyarakat.

Saya tidak tahu dengan pasti apakah saya memang sudah meninggalkan sesuatu itu. Kerana, saya hanya ingin terus menerus menulis dan berkarya menurut kemampuan yang saya ada dan soal yang selain itu biarlah masyarakat atau pembaca yang menilainya.

Walau semakin lama berada di dunia ini  dan semakin saya dipanjati usia semakin banyak saya temui benda dan perkara yang menurut hemat saya yang dhaif ini tidak sepatutnya berlaku, namun saya memilih untuk tidak terlalu mahu ambil peduli atau berasa terganggu, sehingga mengganggu niat awal dan asal saya memasuki dunia ini.

Biarlah. Saya tetap ingin terus begini. Menulis dan berkarya menurut apa yang saya yakini benar.

Tidak mengapalah jika saya tidak memiliki gelar, misalnya: doktor, sarjana, atau sasterawan negara. Tidak mengapa  dan itu sebenarnya bukan pun menjadi matlamat yang ingin saya kejar.

Apa lagi jika di depan mata saya sendiri saya melihat sebahagian mereka yang bergelar ini berbuat dan bertindak tidak sebagai layaknya gelar yang dia miliki. 

Misalnya, wajarkah mereka yang bergelar ini  saling berebutan dan menjatuhkan antara satu sama lain, menyebarkan fitnah dan mencemoh-cemoh sesama sendiri, dan lebih parah lagi, tidak bersedia untuk menerima pandangan berbeda  orang lain semata-mata kerana berasa dengan gelar yang telah dia miliki betapa dia terlalu maha tahu dan terlalu maha pandai.

Inilah dunia yang saya tahu dan saya kenal. Dan kerana saya datang ke dunia ini hanya dengan niat untuk menulis, berkarya dan berusaha dengan sedikit kemampuan yang Allah berikan kepada saya, untuk memberi dan meninggalkan  sesuatu yang berfaedah serta berguna kepada masyarakat, maka saya memang memilih untuk tidak mahu mengambil peduli perbuatan-perbuatan yang bagi saya bejat dan munafik itu.

Biarkanlah mereka dengan dunia mereka dan saya akan tetap bersendiri menatap bulan dan menatap matahari. Walau betapa pun bulan dan matahari itu semakin dilitupi jerubu sejak beberapa hari ini!

Jun 28, 2013.

Tiada ulasan: