Ahad, April 27, 2014

PERGI MAMPOSLAH

MARAH saya memang akan mudah meledak bila sabar dan diam saya dianggap ruang untuk memudahkan orang lain meludah dan melempar najis ke muka marwah saya. Namun secara terbuka seingat saya, baru sekali saya bertempik dan meledakkannya di depan khalayak. Itu pun setelah selama beberapa tahun saya menahan sabar dengan sindir dan perli sedemikian. 

Sebagai manusia biasa bohonglah jika saya katakan tidak akan berasa tersentuh dengan segala umpat dan gunjingan orang di belakang saya. Namun walau berkali disampaikan orang bahawa si anu mengata saya begitu dan begini, tidaklah sesegera itu pula saya pergi menyergah dan menyerang si pengumpat itu kembali.

Begitu juga, bukan sekali atau dua saya diberitahu betapa ada orang mengata betapa saya ini cita-citanya sahaja melangit namun ilmunya tidaklah setinggi mana. Namun saya tidak mahu terlalu mengacuhkan gunjingan sedemikian. Kerana maju dan mundur saya sebagai penulis, saya sedar, bukanlah kerana gunjingan begitu, tetapi kerana usaha keras saya sendiri.

Saya akui betapa pencapaian saya masih terlalu sedikit dan kerana itu masih tetap terus berusaha untuk menghasilkan karya demi karya, tidak ingin berasa bangga dan berbesar diri yang bukan pada tempatnya.  

Namun begitu, dalam keinsafan terhadap kekerdilan pencapaian sendiri dan terus berusaha untuk mengatasi segala kelemahan dirinya sendiri itu, saya tetap berasa bahagia dan bersyukur.

Kerana setidaknya, saya tidak memijak dan mempergunakan orang lain untuk mendapatkan sesuatu. Kejayaan saya, memang turut dibantu oleh sejumlah guru dan insan yang berbudi, namun itu saya iringi pula dengan usaha keras tanpa jemu, sedikit demi sedikit.

Jadi kepada yang ingin, umpat dan kejilah saya terus sekehendak hatimu. Kepada kalian sedemikian, saya ucapkan: Pergi mamposlah, kau!

April 27, 2014

Tiada ulasan: