Selasa, Mei 12, 2009

KALAH JADI ABU MENANG JADI ARANG

WALAU hidup saya sehari-hari kelihatan pada zahirnya terlalu sebok menguruskan soal perut dan hanya asyik bercengkerama dengan huruf dan kata, tetapi janganlah pula disangkakan bahawa saya langsung tidak punya waktu untuk berfikir soal-soal yang selain itu, seperti misalnya nasib masa depan bangsa dan negaranya, soal-soal kehidupan yang lebih hakiki dan segala hiruk-pikuk lain yang berlaku di dunia politik.

Malah seringkali, selain perkara-perkara yang kelihatan amat menjadikan saya sebok dan asyik itu, ketika sedang bersendirian dan berhening di malam yang kian larut, ketika suasana alam semakin menjadi hening dan sepi, soal-soal yang selain dari soal perut dan kata-kata itu seringkali menjadi bahan renungan dan berlegar-legar di dalam fikiran.

Walaupun saya tahu, saya bukanlah siapa-siapa atau bukanlah seorang yang berkuasa dan boleh mengubah sesuatu perkara hanya dan dengan lidah dan tindakan-tindakan, walau sejauh dan setinggi mana pun saya befikir dan merenung, apalah sangat yang dapat saya lakukan, namun rasa dan kehendak untuk merenung dan berfikir mengenainya tetaplah juga tidak dapat dihindar.

Setidaknya, begitulah saya mengira, dengan turut sama berfikir dan merenung mengenai perkara-perkara yang ada hubung dan kaitnya dengan nasib masa depan bangsa dan negaranya serta segala apa yang berlaku di dunia politik di dalam negeri sendiri, saya tidaklah mudah menjadi robot yang akan menerima segala maklumat mengenainya yang disodorkan oleh pelbagai pihak yang berkepentingan secara membuta tuli.

Begitulah saya mengira, dengan berfikir, merenung dan mempertimbangkan dari segenap segi yang saya mampu dan tahu mengenainya, saya setidaknya juga dapat belajar bersikap lebih saksama, dalam erti kata tidaklah mudah mahu memenang dan membetulkan sesuatu pihak hanya berdasarkan emosi dan bukan berdasarkan fakta-faktya yang sahih lagi benar.

Apa lagi dalam keadaan di mana segala media dan ruang yang ada cuba seboleh mungkin dipergunakan untuk kepentingan sesuatu kelompok yang berkepentingan atau sedang cuba mempertahankan sesuatu, di mana segala fakta dan yang benar cuba dan mahu disunglap hanya agar benar-benar kelihatan memihak dan seolah-olah menunjukkan hanya di pihaknya sahajalah yang betul lagi benar, sedangkan di pihak yang lain, merekalah yang menjadi punca segala kemelut, heboh dan ketidaktenteraman itu.

Tetapi yang pasti, rakyat banyak, yang lebih banyak bersikap membisu, sebenarnya tidaklah terlalu bodoh dan tolol sehinggakan tidak dapat mempergunakan akal dan fikirannnya sendiri untuk mempertimbangkan segala sesuatu yang mereka lihat, baca, alami dan dengar dengan fikiran saksama mereka sendiri.

Siapakah sebenarnya mereka, sama ada pengamal media atau ahli-ahli politik berasa dirinya sehinggakan begitu berani dan sanggup memperlakukan segala sesuatu mengikut sekehendak hatinya, walau untuk itu, mereka sebenarnya telah berdusta dan mempermain-mainkan segala yang hak dan benar?

Apakah mereka fikir diri mereka adalah malaikat atau tuhan, yang begitu amat berkuasa sehingga segala sesuatu begitu berani mereka permain-mainkan, terutama apabila melibatkan perkara-perkara yang berkaitan dengan kebenaran dan kuasa?

Malah tersangatlah sedih dan malang, anggota keselamatan negara, yang sepatutnya melakukan tugas menjaga keselamatan negara yang lebih inti, seperti mengawal dan membenteras kejadian jenayah rompak, samun, culik, mencegah kemasukan pendatang tanpa izin dan lain-lain kejadian jenayah yang melibatkan keselamatan rakyat dan negara, telah diperalatkan oleh kalangan politik yang sedang berkuasa untuk menjadi alat dan suruhan mereka, yang hakikat sebenarnya adalah hendak mempertahankan sesuatu secara yang boleh dipersoalkan kesahihannya.

Memang pun yang berhak dan berkuasa menentukan siapa yang dikehendaki menjadi pemerintah adalah suara dan kehendak rakyat. Tetapi kenapa ini dinafi dan diputarbelitkan? Kenapa segala kemelut tidak diserahkan kepada kehendak dan suara rakyat menjadi penentu dan membuat pilihan, atau diperkirakan bahawa rakyat yang selama ini diam dan seperti membisu itu tidak tahu berfikir dan sendiri menilai?

Begitulah. Di dalam diam dan sunyi malam sering saya merenung dan berfikir sendiri. Walau saya tahu saya bukanlah sesiapa yang mampu mengubah segala sesuatu hanya dengan lidah dan kata-kata, namun setidaknya saya sudah bercakap dan menyatakan: bahawa saya sesungguhnya tidak bisu dan boleh selamanya diperbodohkan.

Sebagai seorang makhluk bernama manusia, yang mempercayai segala sesuatu kejadian dan kehendak adalah dengan dan di bawah ketentuan Allah yang Maha berkuasa, saya tidak ingin memihak dan memenangkan sesiapa.

Apa yang saya dambakan sebagai makhluk ciptaan Allah, yang sedar dan menginsafi segala kekerdilan dan kelemahan dirinya, semoga segala kekalutan ini dileraikan segera.

Sebagai seorang rakyat, yang untuk hidup sehari-hari diri dan keluarganya perlu menitiskan keringat dan tidak pernah mendapatkan segala sesuatu secara percuma tanpa usaha, saya turut berasa sedih, kalut dan terharu melihat segala yang sedang terjadi.

Pertelingkahan, perebutan, yang sedang terjadi ini tidak lain melibatkan adalah sesama bangsa yang namanya Melayu juga. Lalu walau siapa pun yang kalah dan menang, kesan dan akibatnya yang paling jelas dan ketara adalah terhadap sesama bangsa bernama Melayu juga.

Saya tahu, bagi sesiapa sahaja yang sudah dimabukkan kata kuasa dan politik, kemenangan itulah yang mereka kejar dan dambakan. Walau untuk itu akan ada pihak yang hangus atau terbakar, bukanlah menjadi soal.

Saya tahu siapalah sangat diri saya untuk menyeru dan berseru kepada mereka yang sedang berebut dan berkelahi itu.

Namun saya sudah berkata dan terserah mereka untuk mendengar atau tidak.

Setidaknya, saya telah membuktikan bahwa betapa diam dan senyap saya, bukanlah kerana bodoh atau tidak mengerti. Sebaliknya, diam dan senyap saya tidak lain kerana terlalu sedih dan terharu melihat sesama bangsa saling berseteru dan pada waktu sama mengajak rakyat semakin menjadi gelisah dan keliru.

Saya kira, mereka juga bukanlah terlalu bodoh untuk mengerti betapa yang kalah akan menjadi abu dan yang menang menjadi arang.

Mei 12, 2009.

5 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

Marsli,
Bila melihat gelagat mereka dalam media saya tertanya-tanya apakah yang direbut oleh mereka yang bijak pandai itu? Tentulah kuasa. Benar kata saudara semakin bijak seseorang semakin bodoh tindakan mereka.

Naim berkata...

sdra Marsli.

Harap2 akan ada perubahan...masing2 akan kendurkan egois diri dan mahu serahkan segala mengikut yg betul...

Semoga DUN itu bubar...
Biar rakyat yang tentukan semula pilihan mereka....

MYA MARJA berkata...

Salam Tuan Marsli N.O,
Serahkan kepada rakyat, biarkan mereka membuat pilihan. Sengketa begini memang meresahkan. Jalan penyelesaian ada di hadapan, tetapi semakin nampak bercabang-cabang.

MARSLI N.O berkata...

Sdr MK: Tidakkah yang bertelagah sesama kita jua?


Sdr Naim: Memang sebagai jelata kita sentiasa mengharap.

Marsli N.O

MARSLI N.O berkata...

Salam Kembali Sdr Mya Marja: Harap kita sebagai jelata inginkan segala menjadi jernih. Terima kasih atas reaksi.

Marsli N.O