Khamis, Ogos 13, 2009

PERTAMANYA TUHAN

TERIMA kasih saya pertamanya adalah Tuhan dan selebihnya tentulah kawan-kawan. Beberapa hari saya diberinya uji dengan sedikit kurang sihat. Suhu badan mendadak naik melebih paras normal dan dalam situasi sekarang mudah disyaki dengan apa yang sedang mewabah. Kerananya saya dimasukkan ke wad.

Di sebelah saya seorang pemuda yang disahkan sudah dan mendapat rawatan lanjut dan selama beberapa hari saya bersama dia dan keesokan bertambah satu demi satu sehingga masuk ke hari kedua wad lelaki berganjak menjadi dua dan wad untuk pesakit perempuan segera wujud di sebelah.

Saya yang sakit sudah pun memang demikian takdirnya dan perlu pasrah dan memikir tamsil darinya. Tetapi melihat hanya tiga perawat yang terkejar dan tercungap untuk melayani ruang agak luas yang menempati 18 katil rawatan dan pesakit, namun masih tetap mampu tersenyum, membuat saya berkata sendiri betapa mulianya menjadi perawat atau jururawat.

Ketika sakit juga saya semakin mengetahui makna persahabatan dan penting sekali makna bertugas di sebuah jabatan yang ada kaitnya dengan kesihatan.

Walau perawatnya bertugas dengan sangat dedikasi, tetapi kerana sistem dan prosedur tertentu, yang dengan sengaja dijadikan dalih untuk tidak berbuat, saya keluar wad tanpa ujian untuk penyakit yang sedang mewabah.

Walau hati gusar memikir beberapa hari bersama sebahagian pesakit yang memang positif, saya pasrah dan rela dengan segala ketentuan. Kalau ditakdirkan mati, di mana-mana pun bisa.

Dan untuk mati, saya tidak perlukan layanan kelas pertama seperti tan sri-tan sri, datuk-datuk atau datin-datin. Begitu juga untuk rawatan dan sebuah ujian kesihatan.

Apa lagi untuk mati sebagai manusia yang hanya memiliki dirinya sendiri dan hanya bertuhankan Satu.

Tiada apa yang hendak saya gusarkan dengan segala system, prosedur atau tatacara. Malah itulah yang akan dengan sengaja saya dabrak kalau saya terasa dengan sengaja dijadikan alat untuk menyusahkan diri saya dan orang lain.

Dan saya berfikir. Kalau saya yang sendiri bertugas di bawah payungnya terasa dipayahkan, tidak mustahil orang yang langsung tidak berpayung lebihlah lagi berasa dipayah-payahkan.

Ingat. Saya atau mereka itu tidak pun minta layanan kelas pertama.

Dilayan sebagai layaknya manusia itu sudah memadai.

Itupun susah sangat hendak diberi?

Kerana itulah saya selalu berkata pertamanya adalah Tuhan.

Ogos 13, 2009

Tiada ulasan: