Ahad, November 01, 2009

DI NEGERI KATA

Sajak MARSLI N.O























Marsli N.O
DI NEGERI KATA

Selalu aku melihat orang berbondong ke negeri kata
Masing-masing berebutan ingin menguasai
Segala cerok dan pelosok wilayah di negeri kata
Sehingga suasana menjadi bising dan bingar dijejal suara
Teriak dan tengkar sesama

Masing-masing bersikeras mengaku dengan tegang urat di leher
Memiliki wilayah kata, dunia kata, tulang kata, jantung kata dan
Mata kata.

Tetapi dengan kata juga mereka saling membunuh dan melenyapkan lawan.
Di negeri kata mereka telah berubah menjadi sang pesulap yang mabok
Mengejar gelar dan seronok untuk nafsu dan perut
Atau menjadi haiwan haloba yang tidak mengenal beza
antara sahabat, saudara dan bangsa

Di negeri kata, watak manusia berubah sekelip mata
Menjadi boragas dan naga-naga.

Kuantan,
September 12, 2009

Sumber Siaran: MINGGUAN MALAYSIA, 1 November 2009

4 ulasan:

Firol berkata...

Terima kasih kerana datang ke blog saya. Ya saya masih belajar penggunaan bahasa yang betul dan baik, Setiap entri saya akan cuba belajar lari daripada kesalahan aspek bahasa.

tunjuk ajar amat diharapkan.

TERIMA KASIH DENGAN BUKU POLITIKUS.

MARSLI N.O berkata...

Noraina: Asalkan kita waspada.

Firol: Permulaannya, elak gunakan kependekan. Misalnya nak bagi hendak. Saya juga masih terus belajar dari kalian.

Melihat Kesunyataan berkata...

Salam Marsli N. O,
Di wilayah kata kadang-kadang kita tersasul juga.
Menarik sajak ini. Sindiran yang tajam.

MARSLI N.O berkata...

Sdr MK: Semoga kalau pernah, kita tidak akan selamanya tersasul. Begitulah.