Sabtu, Mei 08, 2010

P –S WADAH INTERAKSI GENERASI BARU SASTERA (1)



SEGALANYA bermula dengan pengumuman   Datuk Prof Ismail Hussein selaku Ketua 1 Gapena ketika itu pada Hari Puisi Nasional 1988 di Kolej Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu. Pengumuman itu menyebutkan bahawa pihak Gapena akan memastikan setiap tahun sebanyak 10 karya penulis muda akan diterbitkan oleh pihak Dewan Bahasa dan Pustaka.

Malangnya, sehingga ke tahun 1990, pengumuman yang dianggap sebagai janji Gapena itu tidak tertunai. Ekoran itu, beberapa oknum yang prihatin mengenainya , antaranya termasuk Mohamad Daud Mohamad, Ladin Nuawi, Imlan Adabi dan Awang Abdullah telah menghebohkan isu ini ke akhbar, khususnya Watan dan Berita Harian.

Kemuncaknya, satu pertemuan telah dilangsungkan di Dewan Bahasa dan Pustaka. Walau saya tidak hadir dan langsung terlibat dengan Bengkel Penilaian Penyair Muda 91  di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 12 - 13 Januari 1991 itu, yang digerakkan oleh sekelompok oknum yang menamakan mereka sebagai  Jawatankuasa Bengkel Penilaian Penulis Muda,  namun saya sempat mengikuti apa yang digegerkan mereka melalui laporan di akhbar dan cerita kawan-kawan yang menghadirinya.

Terus terang saya secara peribadi tidak bersetuju dengan apa yang diputus dan dilaungkan dari bengkel ini.  Apa saya hendak peduli soal hendak hantar siapa pun ke acara sastera di luar negara atau karya siapa yang hendak mereka terbitkan.  Kerana kuasa ada di tangan mereka, lantaklah siapa yang hendak mereka pilih atau terbitkan karyanya.

Saya memang sejak mula memang memilih untuk menyendiri.

Ekoran bengkel itu memang lama juga berlarut dan antara mereka yang menjadi orang kuat bengkel dan juga nama-nama yang disyorkan sudah pun diterbitkan karyanya.

Timbul pula persoalan lain. Media yang ada sekitar tahun 1991 hanya Dewan Sastera, akhbar Berita Minggu, Watan, Utusan Zaman  dan Mingguan Malaysia sebagai wadah penampungan penyiaran karya gerombolan penulis yang sedang  membeludak jumlah dan sekaligus juga sedang menggelegak darah mudanya.

Ekorannya, majalah Dewan Sastera dituduh mengamalkan kroni yang hanya banyak menerbitkan karya, khususnya sajak dari kalangan penyair senegeri dengan editornya ketika itu.

Di tengah kegalauan sedemikian, saya memutuskan untuk berikhtiar sendiri mencari wadah lain sebagai alternatif untuk menerbitkan karya saya sendiri dan juga kalau ada, kawan-kawan lain yang sanggup menyumbangkan karya.

Berbekal sebuah komputer usang bercpukan cyric dan pencetak dot matrik Panasonic saya bertatih menyiapkan dami sebuah majalah berukuran  kertas A4. Satu halaman demi satu halaman saya ketik dan cetak dan kemudian ditampalkan di kertas dami yang sudah disediakan.

Kepandaian menyediakan dami majalah secara uji dan cuba secara manual itu saya perolehi dari pengalaman beberapa kali sebelum ini menyediakan dami untuk penerbitan kumpulan sajak saya yang diterbitkan secara stensilan seperti "Siapa di Balik Sana?" dan "Ninabobok"

Itu kisah permulaannya di awal tahun 1994.  Saya tidak ingin hanya mengeluh dan berteriak. Atau memarahi  siapa-siapa yang tidak sudi untuk menyiarkan karya saya sendiri, yang saya sedar dan tahu memang sulit diterima lantaran sikap saya yang selalu melaungkan sifat-sifat memberontak di dalam setiap karya saya sendiri.

Dengan peralatan yang sangat sederhana saya bertekad memulakan sebuah “majalah” baru dengan keringat dan modal saya  sendiri.

Majalah ini pada mulanya ingin saya namakan POS.  Tetapi kerana khuatir akan timbul kesulitan kerana  berkaitan pula dengan nama Pos Malaysia, saya memilih menggugurkan O dan diganti dengan tanda ( - ) . 

Jadi majalah itu saya judulkan sebagai P – S.  Sebuah peringatan yang selalu dinyatakan di surat tatkala ada sesuatu yang perlu diperhatikan walhal surat telah diselesai tandatangan.

Ya. Tahun 1994, sekitar Februari, saya memulakan secara bersendirian sebuah majalah bernama  P  -  S.   Dan kerana ketika itu Rahimidin Zahari dan Mohd Jusoh Majid bertugas di Kuantan, saya meminta keizinan mereka untuk menyiarkan karya mereka di majalah keluaran  sulung itu dengan makluman tanpa sebarang pembayaran royalti.

Juga, selain Rahimidin Zahari,  kerana ketika itu Talib YK  juga berkerja di Kuantan dan selalu menjadi teman berbual, berdebat  dan minum, saya meminta izin untuk meletakkan nama mereka sebagai pengelola.

Dan terbitlah P - S  keluaran pertama itu  Bilangan 1, Januari – Mac Tahun 1994. Sebuah majalah bawah tanah yang diterbitkan hasil fotostat, setebal 8 halaman termasuk kulit.

Saya gembira kerana mampu menjadikannya satu kenyataan. Dan lebih gembira serta bersemangat mengenangnya, kerana majalah itu saya mulakan dengan semangat dan idealisme sendiri secara bersendirian.

Tetapi seperti selalu, saya tidak ingin menjadi pejuang. Kerana saya hanya ingin menulis dan terus menulis.

Mei 8, 2010