Rabu, Februari 16, 2011

JANGANLAH KAU MENYEBOK


BIARKAN aku dengan segala kerja serta urusanku. Dan kau, tidak perlulah hendak menyebok dan berlagak sebagai wali yang memarahi aku kerana kononnya kini semakin kesurupan menghamun serta memaki-maki.

Jangan ambil peduli. Aku terlalu benci melihat segala lagak kau itu. Konon  kaulah seorang wali, tetapi di belakang, siapa tahu segala tembelang dan topeng yang yang sembunyikan itu?

Pedulilah apa pun kalau aku akan terus menghamun dan memaki. Kalau kau tidak faham dan tahu mengenai sesuatu, atau memang dengan sengaja hendak membodohkan kau dirimu kononnya tidak tahu, silakanlah. Itu bukan masalah diriku.

Macam aku katakan sejak dulu. Jangan hendak menyebok dan bersusah payah hendak berkhotbah bagaikan seorang wali,  sedangkan segala apa yang sedang berlaku tidak pun kau faham dan mahu ambil tahu.

Nasihatku, duduklah diam-diam  dan selesaikan urusan diri kau sendiri.  Kalau kau rasa diri kau terlalu mulia dan suci, duduk dan diamlah di dalam kamar mulia dan suci kau sendiri itu. 

Janganlah kau marah atau berasa terguris di hati kalau aku katakan betapa  bodoh dan bahlolnya diri kau itu yang tidak henti dan sudahnya dengan perasaan mulia dan suci itu.

Kerana, walau di depan matamu, cacing seekor yang dahulu kau langir dan nobatkan dengan segala gelar itu kini telah berubah laku dan  melakon watak seekor naga, serta tanpa sedikit pun silu dan segan telah  merenjiskan kencingnya ke muka maruahmu,  namuntetap juga kau tega berpelok mesra dengan dirinya.

Dan malah, betapakah bodoh dan bangangnya diri kau itu bertambah-tambah. Bila seekor lagi cacing yang dengan licik dan bijak melakonkan peran seorang budiman  lagi cendikiawan, tetapi di dalam diam menghenyak segala yang boleh dihenyak serta segala yang boleh disunglap untuk kepentingannya sendiri, kini kau nobatkan berlebihan lagi sebagai tokoh yang didahulukan di mana-mana.

Walhal, tidakkah kau tahu, cacing yang seekor ini sebenarnya lebih licik  dari segala cacing yang ada, dengan segala lakon dan sandiwaranya itu.  Konon, dialah pembela, dialah pemuka yang bijak dan pintar bercakap mengenai segala benda dan perkara yang ada kaitan dengan jatuh dan bangun bangsamu.

Tetapi tahukah kau betapa dengan lakon dan puranya itu  jugalah nama dan hebatnya diri dia dijaja ke mana-mana. Seolah-olah tiadalah orang lain yang lebih bijak dan cerdik berbanding diri dia dan kerana itu, jika ada segala sesuatu, maka hanya diri dialah yang layak didahulu  serta dikedepankan. 

Kerana itu, kerana bodoh dan bahlolmu yang berlebihan itu, janganlah kau hendak jadi penyebok dan berlagak suci konon dirimu adalah wali.

Sudahlah. Janganlah kau menyebok.

Februari 16, 2011

Tiada ulasan: