Ahad, Februari 20, 2011

LIHAT SECARA TERBALIK


LIHAT secara terbalik, jika kakinya tiada, maka hantulah dia. Pesanan nenek yang saya dengar semasa saya masih kanak ini sampai kini bagi saya tetap relevan dan berguna.

Begitu selalu saya melihat dan membaca sesuatu. Bagi saya, setiap segala sesuatu, teks, yang tertulis sebagai buku atau laporan akhbar dan majalah, persitiwa, lukisan, percakapan dan apa lagi janji-janji manis menteri,  perlu dilihat dan dibaca juga secara terbalik. 
 
Dengan begitu saya menjadi tidak mudah terpedaya dan selalu kritis berfikir untuk menerima dan menolak.

Memasuki dunia kreatif dan sastera,  semakin menjadikan saya kian  mempercayai dan sekaligus mempraktikkan petua almarhum nenek saya yang sudah sekian lama berpulang ini.

Saya membaca karya sastera dan bukan sastera juga secara terbalik. Bagi saya maknanya tidak hanya apa yang tertera di permukaan, tetapi juga di belakang sesuatu teks.

Begitu juga ketika sedang menuliskan sebuah karya. Saya juga berfikir dan menghantarnya secara terbalik.

Saya maklum kalau ada pembaca karya saya yang tidak begitu memahaminya. Saya tidak mahu atau tidak akan mempersalahkan mereka. 

Hidup di tengah dunia yang selalu memaksakan keseragaman dan ikut-ikutan, memang mudah menjerumuskan manusia yang  kurang kuat untuk bertahan dengan keperibadiannya sendiri supaya mengangguk dan bersetuju dengan apa sahaja makna yang sudah disepakati ramai.

Mereka tidak mahu sampai dituduh pendurhaka atau manusia kurang ajar. Kerana itu lebih berbahagia sekadar menjadi penurut dan pengekor.

Saya tidak akan memaksa siapa sekalipun pembaca karya saya. Terserah mereka mahu menjad pembaca golongan mana. Tugas saya hanya menulis. Kalau mereka mahu terus membaca secara penurut, nah saya tidak apa-apa.

Kerana itu juga, saya membaca apa yang selalu ditulis  dalam bahasa Melayu oleh seorang penulis berbangsa lain  itu dengan pemahaman dan makna yang lain. Tidak hanya sebagai apa adanya di permukaannya sahaja.

Begitu juga dengan sikap diam dan kebaikan melampau yang dipamerkan oleh seorang lagi sahabat baiknya itu. Maknanya tentulah lebih dari itu.

Dan lebih-lebih lagi mengenai isu yang dibangkitkan, yang semakin menjadi meleret-leret.  Isu sebenarnya bukan hanya sebuah buku. Tetapi lebih dari itu.  

Terserahlah apakah kita mahu mengerti atau terus menjadi buta.

Dan waktu sama, saya kembali mengenang almarhum nenak saya. Dia tidak pernah ke universiti, tidak tahu dan tidak pernah pun belajar mengenai teori semiotik atau simboisme. 

Namun petuanya mengenai bagaimana untuk mengenal apakah seseorang atau sesuatu lembaga itu hantu atau manusia, sampai kini tetap membantu saya. Samada sebagai warga di sebuah negeri yang mengaku  sudah sepenuhnya merdeka, mahu pun sebagai manusia yang bergulat dengan seni dan karya kreatif.

Untuk itu, terima kasih, Nenek.

Februari 20, 2011

Tiada ulasan: