Rabu, Jun 01, 2011

NUKLEAR DAN KEBODOHAN MANUSIA


SAYA mungkin salah seorang yang tergolong bodoh dan kerana itu tidak mengerti serta tahu apa-apa mengenai segala kebaikan yang kononnya didatangkan oleh suatu kuasa yang dinamakan sebagai nuklear.

Memang sering terdengar sesiapa berkata,  betapa dengan kecerdikan serta kepintarannya manusia mampu menangani kuasa yang satu ini: untuk dimanfaatkan sebaik dan seperlu yang mungkin demi kepentingan hidup manusia.

Tetapi dalam erti kata yang sebenar-benarnya, mampukah kita? 

Seperti yang telah saya katakan sebelumnya, saya mungkin seorang yang tergolong bodoh dan kerana itu saya tidak pernah percaya terhadap segala sesuatu yang lebih jelas kemudaratan berbanding kebaikannya. 

Saya fikir, mereka yang mengaku dirinya lebih bijak dan cerdik ketimbang diri saya ini, masakan tidak memahami maksud pepatah yang menyebut betapa ketika kecil adalah kawan tetapi setelah besar menjadi lawan.

Mungkin saya memang terlalu bodoh untuk mengerti. Apa lagi andai dibandingkan dengan mereka yang menyokong dan mendengungkan dakwaan mengenai penting dan segala kebaikan yang akan menjelang  sekiranya   sebuah kilang didirikan tidak jauh dari kampung kediaman saya. Tentulah dengan dalih dan hujah: pembangunan, peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan, sumber pendapatan negeri dan negara.

Mungkin saya memang terlalu bodoh untuk mengerti dan faham  dan lantaran itu, selalu saya bertanya sendiri: kalau benar tidak berbahaya akan kesannya kenapa kilang itu tidak didirikan di kampung halaman mereka sendiri. Atau, kenapa sebelum ini sebuah negeri sudah pun menolak dan menghindar? Sedangkan, kalau benar bagai didakwa, tidakkah kilang nyang bakal didirikan bisa mendatangkan laba dan pendapatan yang besar?

Saya mungkin terlalu bodoh untuk faham dan mengerti.

Tetapi itu tidak bererti saya dengan mudah merelakan negara kecil saya ini diperkotak-katikkan oleh tangan serakah yang lebih pentingkan perut dan kerusi, ketimbang kesejahteraan warga yang sudah menyerahkan jutaan percaya kepada mereka.

Apa lagi kalau setiap rayuan jelata  agar  hasrat mengizinkan sebuah firma dari negara luar nun ribuan kilometer jaraknya untuk mendirikan sebuah kilang berkenaan segera dihentikan selalu dianggap sebagai suara berontak dan keluhan  kecewa mereka yang tidak sama mendapat habuan.

Aneh. Habuan? Habuan apa yang mereka maksudkan sebenarnya?

Sebagai seorang jelata  di sebuah negara merdeka, saya hanya mampu merayu dan meminta.

Tetapi kalau rayu dan pinta saya itu sudah dianggap sebagai suara derhaka, apa lagi yang mampu saya katakan?

Ya, saya mungkin salah seorang yang tergolong bodoh dan kerana itu tidak mengerti serta tahu apa-apa mengenai segala kebaikan yang didengung serta disemboyankan itu.

Tetapi kalau kepada mereka saya sudah tidak bisa merayu dan meminta, kepada siapa lagi saya mahu berpaling dan berharap?

Atau, mereka sudah semakin menjadi tuli dan tidak sudi lagi untuk mendengar?

Mei 31, 2011

2 ulasan:

sahrunizam abdul talib berkata...

Pelik dan pelik. Banyak rumah sakit dan klinik di didirikan oleh manusia
untuk merawati penyakit mnausia di seluruh ceruk dunia. Tapi di satu sudut dunia yang lain ada segelintir manusia yang sengaja melambai-lambai penyakit. Demi apa? Semua orang tahu jawapannya.

MARSLI N.O berkata...

Sdr Sahrunizam: Kita hanya meminta dan merayu. Tetapi mendurhakakah itu?

MARSLI N.O