Ahad, Jun 12, 2011

PENDERHAKA BERKISAH TIDAK


TERUS-TERANG, lewat PENDERHAKA saya tidak sepenuhnya ingin berkisah menjabarkan peristiwa demi peristiwa dan mengharapkan pembaca menjadi seoronok kerana membaca kisah demi kisah yang menarik dan membuai mereka sehingga ke alam mimpi.

Bukan itu yang menjadi niat serta tujuan saya  sebenarnya.  Saya sebenarnya,  menulis PENDERHAKA dengan   maksud dan niat:  untuk berkias dan menyatakan sesuatu secara tamsilan.

Jadi lantaran itu,  kisah bagi saya hanyalah alat yang saya peralatkan untuk saya menyata serta menyampaikan sesuatu  yang lain, yang tidak ingin saya nyatakan secara langsung dan gamblang.

Tujuannya? Untuk mengajak pembaca dan peminat karya saya merenung serta berfikir.

Kenapa? Sebab saya tahu dan sedar betapa pembaca karya saya adalah manusia cerdik dan bijak, mereka yang tidak suka diguru-gurui tentang segala sesuatu.

Jadi? Lewat PENDERHAKA mereka hanya tinggal memilih apa yang ingin mereka faham dan terima secara sepenuhnya atas nama masing-masing peribadi.

Kerana sebagai pengarang, saya sekadar menyusun apa yang saya fikirkan perlu dan mampu menyampaikan sesuatu kepada pembaca karya saya.

Dan untuk itu, saya memang tidak pernah ambil peduli dengan persoalan alur dan segala tetek-bengiknya.

Selamat membaca.

NOTA KAKI 1

PENDERHAKA merupakan novel umum/dewasa pertama MARSLI N.O yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur pada tahun 2011. Harga di pasaran novel ini ialah RM 18.00.  Untuk pesanan dan urusan pos tambah RM 2 + 18 = RM 20.00

Para pembaca dan peminat budiman silakan membuat pesanan pembelian ke email marslino@yahoo.com dengan menyatakan jumlah pesanan, nomor telefon pemesan dan alamat pos pemesan.

Untuk pesanan dan pembelian segera, sila masukkan jumlah harga buku yang dipesan ke akaun Maybank atas nama RAMLI SELAMAT dengan nombor akaun 1060 1681 4831 dan maklumkan maklumat pembeli serta alamatnya untuk kiriman pesanan ke email marslino@yahoo.com


NOTA KAKI 2

SAYA sudah sejak lama mengharapkan kerelaan segala dan maaf dari dia. Atas nama persahabatan tanpa sebarang pamrih, saya tega menerima dan meredakan segala.

Keikhlasan dan kejujuran dalam persahabatan, bagi saya menjadi bermakna serta bererti kerana saling memahami dan mengerti.  Selebihnya, adalah kepuraan dan munafik belaka.

Tiada lagi kata muluk yang ingin disebut kerana segalanya telah saya curah dan sebutkan sejak lama dahulu. Hanya dia dan saya yang lebih  tahu dan mengerti. Walau apa pun yang  sudah dan pernah terjadi.

Hidup memang tidak mudah dan indah. Apa yang pernah kami lalui bersama selama bertahun-tahun biarlah menjadi rahsia selamanya.

Saya sudah lama memberi maaf dan merelakan. Kerana, tiada kata-kata yang mampu untuk menyatakan segala peristiwa dan perasaan.  Kerana, lewat dia, saya pernah mengenal siapa sebenarnya sahabat sejati yang sanggup berpayah sesama derita, atau memilih hanya kerana ingin diperkuda dan diperalat semata.

Dalam diam dan sunyi, saya selalu.

Jun 12, 2011

Tiada ulasan: