Khamis, Ogos 11, 2011

KOSTIUM


SAYA tidak pasti bagaimana atau dari mana bermula serta puncanya seorang penyair yang apabila  tampil ke pentas untuk mendeklamasikan sajak, akan tampil dengan gaya pakaian tertentu. Atau seorang yang berasa dirinya penyair, atau memang seorang penyair, dalam penampilan sehari-harinya di kalangan kawan-kawan atau sesuatu majlis dan acara, mengenakan gaya pakaian yang tertentu.

Secara peribadi, saya ingat mula melihat foto Putu Wijaya mengenakan topi barettanya sekitar tahun 1980 di dalam sebuah buku yang sudah saya lupa judulnya. Tetapi penyair Usman Awang yang saya lihat di Hari Puisi Nasional 1981 di Kem Kijang, Kota Bahru berpakaian kemas ala pakaian ke pejabat. Begitu juga Jaafa Hs, Pak Samad Said, Muhammad Haji Salleh dan Puzi Hadi. Mereka mengenakan pakaian yang biasa sahaja. Tiada topi, tiada selendang melingkar di leher.

Kalau tidak silap ingatan, saya sendiri mula mengenakan kostium ketika tampil membacakan sajak ialah di acara baca puisi di kediaman rasmi Menteri Besar Johor tahun 2001. 

Kemudiannya, ketika menyertai rakaman konsert Phoenix Bangkit M. Nasir di studio NTV7, juga tahun 2001 (bulan Ogos), saya yang mengenakan kostium ke pejabat ditegor oleh Jalil Ngah sebagai pengarah seninya, agar mengenakan pakaian yang lebih sesuai. Demi rakaman konsert itu, yang bahagian penyair membacakan sajaknya ditiadakan ketika disiarkan, saya perhabiskan RM 50 untuk sehelai baju yang kononnya sesuai untuk dipakai di rakaman konsert tersebut.

Kemudian lagi, ketika RTM dengan kerjasama anggota Kopratasa mengendalikan acara baca sajak di TV, Anjung Budi berikutnya, saya mulai mengenakan kostium melingkarkan selendang kain kumbo yang dibeli di Sarawak ke leher saya.

Sejak itu, saban kali tampil membacakan sajak ke pentas, itulah kostium pentas saya.

Tahun 2009, ketika menyertai suatu acara di DBP, kerana mahu melindungkan kepala yang rambutnya saya cukur pendek daripada terik sinar matahari Kuala Lumpur dan sejuk di leher ketika di dalam dewan seminar , saya mengenakan topi. Kepada beberapa teman, saya secara bergurau dan ingin berlucu, saya katakan bahawa penyair yang tulen ialah penyair yang memakai topi, sementara yang tidak memakai topi adalah penyair palsu.

Memang saya tahu ramai juga teman penyair dan seniman yang mengenakan topi di kepalanya.  Malah ada juga sebahagian mereka walau sudah sangat berusia, menyimpan atau berambut panjang.

Tetapi, yang menjadikan mereka penyair atau seniman, bukanlah topi, selendang yang dipakai atau rambutnya yang panjang.

Yang menjadikan mereka diperaku dan diterima sebagai penyair, sasterawan atau pun seniman, adalah karya mereka. Tanpa karya yang bagus dan bermutu, berlagak dan bergayalah apa pun, mereka tetap bukan penyair atau pun seniman. Atau jika masih juga mahu disangkutkan gelar itu ke bahu mereka, dalam bahasa kasarnya bolehlah mereka ini dipanggil penyair, sasterawan  atau seniman palsu.

Saya harap kawan-kawan saya tidak mudah tertipu dengan banyak manusia palsu di luar sana yang berlagak sebagai seniman, sasterawan  atau pun penyair dengan kostiumnya.

Memakai selendang, topi, berambut panjang tiada apa yang menjadi kesalahannya.  Pakailah dan berlagaklah dengan kostium yang disenangi itu, tiada siapa berhak melarang.

Hanya yang menjadi salah, bila kostium itu dijadikan topeng untuk melagakkan diri sebagai penyair, seniman atau pun sasterawan, sedangkan pada hakikatnya tiada satu pun karya anda yang layak menobatkan diri dengan gelar itu.

Hanya untuk itulah, anda patut berasa malu. Amat malu!

Ogos 11, 2011

Tiada ulasan: