Jumaat, Ogos 12, 2011

KISAH LUCU MENGENAI RAMADHAN DAN SYAWAL


HENDAK cerita apa kalau saya memang berasa saya tidak punya sebarang kisah yang lucu mengenainya?

Memang pun kelucuan itu boleh dilihat dan ditafsirkan daripada pelbagai sudut serta segi. Tetapi kalau saya berasa memang tidak ada, hendak dilihat dari segi yang pelbagai bagaimana?

Saya tidak tahu apa motif mereka berminat sangat menyiarkan hanya kisah yang lucu dan gembira begitu, sedangkan hidup ini tidak hanya gembira. Apa lagi yang bertanya itu daripada sebuah penerbitan yang menyiar dan menulis pelbagai perkara mengenai sastera, bahasa dan budaya.

Memang pun ini bukan persoalan besar yang sampai boleh membuat saya tidak lena tidur dan beradu. Malah soal hendak menyiarkan cerita dan kisah apa pun bukan persoalan saya. Akhbar mereka, suka hati merekalah hendak siarkan kisah apa pun.

Cuma, kalau tidak menjawab apa yang ditanya, tidak mahu pula dikatakan diri sombong dan berlagak.

Tetapi, berlagak atau tidak, saya sudah menunaikan peranan saya. Saya sudah menjawab dan memberikan kisah itu.

Kelakar atau tidak. Lucu atau tidak. Bukan urusan saya hendak memikirkannya lama-lama. Tugas saya cuma menulis dan meluahkan apa yang saya rasakan perlu saya tulis serta luahkan, suatu kisah kecil yang seboleh mungkin cuba saya elakkan daripada melibatkan secara jelas sebarang nama dan individu yang tiada berkaitan dengan diri saya di dalam kisah itu.

Terpulang merekalah hendak menerima dan berasa perlu disiarkan atau tidak. 

Tugas saya cuma menulis dan saya berasa bahagia dengan tugas saya itu. Apakah yang saya tulis itu kisah lucu atau tidak, bukan urusan saya hendak memikirkannya.

Ogos 12, 2011

Tiada ulasan: