Ahad, Ogos 14, 2011

PEMUDA REVOLUSIONER


SAYA pernah muda di zaman saya dan melalui serta menikmatinya dengan cara saya sendiri. Kini, saya sudah punya keluarga dan beberapa anak saya adalah pemuda.

Saya tahu zaman muda adalah zaman yang penuh dengan cita-cita, harapan, impian, mimpi, keghairahan  dan semangat yang berkobar-kobar. Kerana pernah melalui dan menikmati zaman itu, saya selalu berusaha untuk mengerti dunia yang sudah saya lewati dan kini sedang dinikmati oleh mereka yang sedang melaluinya pula.

Segala bentuk bangkangan dan bantahan yang kini saya dengar,  ketika muda dahulu saya juga meluahkannya.  Segala kegelisahan dan mimpi yang kini kembali dikoarkan, ketika muda dahulu juga sudah saya koarkan.

Hanya cara meluahkannya kini lebih sofistikated, dengan bantuan dan kemudahan teknologi. Begitu juga dengan segala gelisah dan mimpi, ianya dikoarkan mungkin dengan suara yang lebih vokal dan terlalu terbuka, ketimbang di zaman  muda saya yang agak tersipu dan bersopan.

Memang pun zaman muda saya sudah berlalu.  Tetapi saya tetap tidak ingin bermusuh atau menganggap  mereka yang datang lebih kemudian ketimbang saya adalah musuh.

Bagi saya, setiap zaman dan waktu adalah milik mereka yang hidup pada zamannya. Jika ada yang saya rasa tidak bersetuju dengan mereka yang lebih muda kini, saya mengambil pilihan untuk menghindar daripada segala bentuk pertengkaran dengan cara memilih jalan saya sendiri dan membiarkan mereka yang lebih muda meneruskan semangat muda mereka yang sedang berkobar itu.

Akhir nanti, setelah kian menjadi tua, saya tahu mereka juga akan sedar sendiri betapa sebahagian besar semangat dan impian mereka itu akan terkambus di bawah kenyataan hidup yang selalu kejam dan tidak adil.

Malah kalau kurang mampu memperkasakan pertahanan jiwa, bukan mustahil mereka boleh mengalami goncangan jiwa dan perasaan.

Tetapi itulah katanya proses mendewasakan seseorang.  Setiap pemuda akan menjadi dewasa dengan segala duga serta cabaran hidup. Jadi biarkan mereka menikmati masa muda itu dengan semangat dan ghairah mereka sendiri.

Namun jangan dilupa, kerana semangat yang tidak terkendali dan ghairah yang terlalu menggebu-gebu, banyak pemuda kita menjadi mangsa serta diperalatkan oleh para opurtunis yang bernaung di bawah slogan politik membela kebenaran serta menentang kezaliman, atau berselindung di sebalik topeng agama dan yang lebih hebat lagi, kononnya demi menegakkan satu revolusi.

Atas nama perjuangan dan menyuburkan revolusi, mereka diperalatkan untuk berkarya dan menjadi corong meniupkan propaganda partai yang jelas memperalatkan seni untuk kepentingannya.

Kerana propaganda partai dan ideologi yang diutamakan, maka nilai seninya, bagaimana seni dipentaskan untuk menyampaikan  maksud, menjadi keterlaluan, mendesak-desakkan amanat serta kehendaknya, seolah penonton dan pendengar tidak mampu berfikir sendiri.

Di tangan para opurtunis ini, peranan seni dimanfaatkan sesungguhnya,  sehingga ke tahap melacurkannya.  Membawanya kembali ke zaman  propaganda di era ideologi komunis yang jelas hanya berpura-pura dan berselindung atas nama kesamarataan hak, tetapi yang jelas ditindas dan dipaksakan mengangguk  tetap marhaennya juga.

Semangat berkobar anak muda dan keghairahan mereka lantas diperkudakan oleh para opurtunis ini.  Mereka berkoar atas nama seni yang membela kebenaran, tetapi hakikatnya adalah untuk mempropagandakan hasrat partai dan ideologi dan kuda tunggangannya adalah anak-anak muda yang terlalu bersemangat berani ini .

Namun seperti selalu, mereka yang bergelar pemuda kurang senang  bila ditegor serta dinasihati. Alasan dan jawapan, saya lebih tahu apa yang saya buat. Atau lebih pongah lagi, bila dikatakan betapa ini zaman mereka dan mereka tidak memerlukan sebarang nasihat daripada siapa pun yang zaman mudanya sudah berlalu.

Terus terang saya juga pelawan yang selalu ingin melawan apa sahaja yang saya rasakan tidak benar. Ini bukan soal muda atau tua.  Setiap hak mesti ditegakkan. Setiap yang benar mesti dibela.

Tetapi  caranya bagi saya bukan dengan hanya  berteriak di jalan raya. Atau menggunakan alasan untuk membela kematian seorang teman yang menjadi mangsa tembakan maka seluruh kota dan bandar cuba dibakar hangus, dan kemudian ketika suasana kian menjadi kecoh, kesempatan diambil untuk mencuri dan menjarah harta orang lain.

Malah tidak ada salahnya setiap pemuda bersemangat revolusi. Setiap kita, tanpa mengira tua atau muda memang perlu berevolusi demi untuk melakukan perubahan di dalam dirinya sendiri.

Tetapi, mampukah pemuda kita yang mengaku bersemangat revolusi melakukan perubahan apa pun jika rambutnya kotor tidak terurus, berpakaian kumal dan berbau, berkeringat dan berbau bagaikan seekor kambing?

Memang manusia tidak semestinya dinilai kerana luarannya. Tetapi bolehkah dipercayai serta diyakini keutuhan semangat revolusinya itu andai dirinya sendiri pun bagaikan manusia yang tidak terurus sehingga tidak berkesempatan membersihkan dirinya sendiri, walau pun sekali sehari?

Saya tidak bermaksud hendak menyarankan agar para pemuda kita yang bersemangat revolusi mesti sentiasa berpakaian ranggi atau berlagak skema.

Apa yang saya tekankan adalah kebersihan dan kejernihan. Kostium yang murah dan lusuh tidak salahnya, asalkan sentiasa dalam keadaan bersih.

Saya fikir, pemuda revolusioner kita tentu lebih arif dan maklum. Mereka sudah terlalu bijak untuk diarah-arah serta  ditunjuk ajar.   Apa lagi oleh seseorang yang zaman mudanya sudah pun berlalu.

Ogos 13, 2011

1 ulasan:

Melihat Kesunyataan berkata...

Marsli N.O,
Orang muda harus tahu memilih.
Salam aidilfitri, Maaf zahir batin.