Ahad, September 04, 2011

SYAITAN BERTOPENG MANUSIA DI JALAN RAYA


SEMAKIN saya faham dan mengerti kini dakwaan yang pernah saya baca entah di akhbar atau majalah mana yang menyebutkan betapa jalan raya di negara kita sangat mengundang bahaya, yang jika kita walau sedetik terlalai, boleh mengundang  padah dan kehilangan nyawa.

Inilah yang saya rasa dan alami ketika memandu pulang selepas menghantar anak saya ke sebuah sekolah berasrama di Kuala Terengganu pada Syawal ke lima  semalam.

Keadaan di jalan raya selepas hari perayaan atau cuti am yang panjang sebegitu memang sudah adatlah dengan kerenah kesesakannya. Itu memang sudah saya maklum dan faham. Terlekat dalam jalan sesak memang tidak boleh dielak.

Tetapi saya rasa dan alami, kesesakan bukanlah pun menjadi punca masalah yang sebenarnya. Apa yang menjadi punca masalah adalah sikap sebahagian manusia yang bergelar pemandu di belakang stering kereta masing-masing. 

Saya fikir mereka inilah yang tidak sepatutnya dibenarkan duduk di tempat pemandu dan mengemudikan kenderaan. Sikap mereka yang ditunjukkan ketika memandu bukanlah sikap seorang manusia, tetapi laku dan perangai syaitan yang bertopengkan manusia. Golongan yang bertopengkan ini tidak hanya manusia yang tidak meletakkan apa-apa prop  di kepalanya, tetapi termasuklah  mereka  yang bersongkok atau berkopiah juga.

Saya katakan kesesakan dan barisan kereta yang panjangnya berbatu-batu di jalan raya bukanlah masalah kerana memang pun itu kenyataannya. Selagi pemandu mengenderai kenderaannya dengan hati-hati, teratur, mematuhi arahan had laju dan sopan, masalah tidak akan timbul.

Tetapi, tatkala para syaitan bertopengkan manusia bergelar pemandu, yang tanpa sebarang secuil pun rasa malu dan bersalah, mula memotong melalui laluan kecemasan atau lorong tepi untuk motorsikal, menukar lorong sesuka hati dan tiba-tiba tanpa memberikan lampu isyarat terlebih awal, inilah sebenarnya yang mendatang serta menimbulkan masalah dan menyusahkan pemandu lain. 

Malah kalau tidak berhati-hati dan bersedia sepanjang masa,  kita yang memandu dengan teratur  pula yang akan menjadi mangsa dan akibah daripada perbuatan kurang ajar mereka.

Saya katakan betapa para syaitan ini mendatangkan masalah kepada pemandu lain kerana semata-mata untuk memuaskan perangai syaitan mereka, tidak mereka peduli apakah lorong kecemasan atau tepi itu boleh dilolosi atau tidak, tanpa rasa malu dan bersalah, tetap mereka redah juga.

Malah lebih menyakitkan hati dan mencabar sabar, dengan bongkak dan sombongnya kenderaan pemandu lain mereka himpit agar memberi mereka ruang untuk masuk ke dalam laluan,  setelah ruang tepi yang mereka redah itu sudah tamat. Sedangkan di belakang, ratusan kereta lain sedang beratur di lorong masing-masing dengan sopan dan sabar!

Kalau kurang sabar dan kurang banyak dibawa mengucap, rasanya, pemandu lain yang bersabar dan bersopan sebelumnya pun boleh juga terikut sama menjadi syaitan seperti mereka.  Bila syaitan bertemu syaitan, jadilah bencana yang tidak mustahil boleh sampai ke tahap kehilangan nyawa.

Tetapi sejak mula turun di awal pagi dari rumah, saya memang sudah bertekad dan berniat untuk tidak menukarkan sifat dan wajah manusia saya kepada sifat dan wajah syaitan. Biarlah saya lambat dan perlahan sedikit, saya memilih berada dan bergerak sepanjang masa andai di jalan dua lorong di lorong kiri. Sesiapa yang hendak memecut dan berlumba, silakanlah di lorong kanan.

Tetapi yang peliknya, bergerak di lorong kiri pun masih juga ada syaitan yang bertopengkan manusia.    Bayangkan dengan kelajuan 80 atau di tempat tertentu di kawasan kampung 70 atau 60 kmj, masih ada pemandu yang memicit hon kenderaannya bertalu-talu.

Mungkin para syaitan ini menyangka jalan raya di kawasan kampung Jambu Bongkok atau Pulau Kerengga adalah lebuhraya yang  had pecutannya adalah 110 kmj.

Jika demikian, memang syaitan mereka ini! 

September 4, 2011

 

Tiada ulasan: