Khamis, September 08, 2011

SENYUM DAN SENDIRI: INTRO SEBUAH CERPEN


TIADA siapa selain diri sendiri di kamar ini. Malam sudah semakin larut dan kian dibungkus sunyi. Tiada suara haiwan atau manusia lagi. Masing-masing pada berehat atau beradu. Hanya detik dan detak jam di dinding kudengar tetap setia mencuit sunyi dan sepi di kamar ini.

Aku sendiri di kamar ini. Melayan diri dan mata yang masih belum digayuti kantuk. Di depanku, terpasang monitor yang memancarkan cahaya dan warna. Aku merayau dan membaca sejumlah tulisan daripada pelbagai nama blog di internet.

Sendiri aku tersenyum. Kebodohan selalu meraja dalam pelbagai bentuk dan cara. Ketika menuding orang lain sebagai tidak tahu dan kurang mengerti, kubaca bagaimana si penuding terlalu ingin berlebih dengan lagak dan tahunya.

Diselindung kata sombongnya dengan dalih hujah ilmu dan akal. Tetapi sayang, hujatan dan henyakannya jelas membuktikan lagak yang cuba dia sembunyikan. Betapa, dialah yang maha mengetahui segala dan sesiapa yang tidak bersetuju serta tidak bersedia dan ingin  untuk sealiran dengannya, tetaplah bodoh dan tidak berilmu di mata penilaian dia.

Aku tidak pernah ingin berasa sesal dan sebal tatkala membaca dan memahaminya. Memang begitulah resam manusia. Tidak ada gunanya untuk dijadikan sebab untuk bersedih dan sesal.

Memang. Kepongahan dan kebongkakan akan selalu mudah membutakan mata pertimbangan saksama setiap manusia. 

Kerana itulah. Selalu aku berharap serta berdoa agar dihindarkan diri menanggung musibah yang sama dan serupa.

Pujian dan penobatan? Ah, itu juga sama musibahnya andai diri kurang waspada serta berhati-hati.

Biarkanlah siapa pun pilihannya, aku tidak fikir terlalu perlu mengejar dan mendambakan. Malah, kurasakan lebih baik hidup seperti apa adanya dan andainya ada juga, biarlah tidak sangat kuocehkan  pujian dan penobatan yang terlalu berlebih-lebihan.

Kerana kutahu, yang kukejar dan buru di dalam hidup bukanlah itu.

Apa lagi, ketika usai kubaca bagaimana seorang yang memuji, memuja dan menobatkan seorang  yang lain di dalam tulisannya.  Sungguh aku berasa simpati seusai membacanya.

Tentulah kerana tidak tahu dan kurang membanyakkan rujukan maka demikianlah ucap puji dan pujanya. 

Tetapi itu hak dia yang menulis untuk menyatakan apa pun. Sebagai pembaca, aku kembali merenung melihat ke dalam diri.

Perlukah kusandang segala gelar ketika kutahu sendiri siapa dan di mana diriku? Apa lagi ketika memang kusedar betapa hadirku hanya kerana ingin menyatakan sesuatu dan bukan kerana yang selain itu.

Ah, puji dan puja tidak menjanjikan apa selain seronok yang akan melambungkan bangga yang sangat sementara sifatnya. Demikian juga keji dan hina yang telah, sudah, pernah dan akan kuterima. Tidak akan aku luntur dan mundur semata-mata kerananya.

Aku tahu dan sedar. Aku tidak hidup dan membesar kerana puji dan puja semata-mata. Tetapi kerana gigih berusaha untuk melawan segala dugaan dan cabaran.

Demikian juga segala henyak dan hinaan. Tidak pernah aku ingin mengambil peduli.

Ah, dunia dan manusia. Teruslah kau dengan segala pura dan sandiwaramu. Aku akan tetap begini juga meneruskan jalan hidup serta yakin dan percayaku sendiri.

2
Di kamar ini aku sendiri. Seperti malam-malam sebelumnya. Merenung dan kembali melihat di dalam diri.

Di tengah sunyi ini, aku tersenyum sendiri. Membaca  kebongkakan dan kebebalan orang lain dan sekaligus juga merenung kebodohan dan kebebalan diriku sendiri.

Aku tahu aku tidak manusia sempurna dan selalu berharap serta berdoa agar tetap di jalan pilih hidupku sejak dulu. 

Walau di luar, aku tahu sebahagian besar mereka selalu berkoar  dan memperagakan kebongkakan mereka tanpa sebarang rasa malu dan silu.

Aku akan tetap dan terus begini.

bersambung.....

September 7, 2011 

Tiada ulasan: