Khamis, Oktober 13, 2011

PREJUDIS?


TIDAK mengapa. Itu cuma di pihak anda. Suka hatilah. Sebagai golongan yang berlagak wali dan maha mengetahui segala serbi tentulah anda berasa diri lebih mulia dan berhak menilai apa, siapa dan bagaimana seorang yang lain, lebih-lebih lagi seorang  yang memang tidak pernah sama mahu bersekongkol serta bersetuju dengan segala kegiatan, sebutan dan perbuatan anda seperti saya.

Suka hati andalah. Kalau anda katakan saya prejudis, siapa yang boleh menghalang segala kehendak serta kemahuan anda, bukankah?

Tidak mengapa. Saya memang terguris juga membaca apa yang anda tulis,  sebut dan tohmahkan mengenai diri saya. Tetapi itu tidak mengapa. 

Biarlah. Itu hak anda untuk menulis, menyebut dan menohmahkan saya apa pun. Sebagai golongan yang berlagak wali dan berasa dirinya selalu bersih dan suci bukankah demikian?

Tulislah apa sahaja. Sebutlah apa sahaja. Tohmahlah apa sahaja. Saya pembenci, saya pendendam, saya pendengki. Tidak mengapa. Tulislah. Sebutlah. 

Sebabnya, saya tidak hidup dan bergerak, apa lagi tumbuh dan terus berkembang kerana apa dan segala yang anda sebut serta tuliskan mengenai saya.

Kalau anda bukan si bodoh yang berlagak lebih tahu dan cerdik ketimbang orang lain atau diri saya, tentulah tidak demikian anda menulis atau tega menohmahkan saya.  Tetapi suka hati andalah. Tulislah. Tohmahlah. Apa kisahnya saya.  Sukanya hati saya membacanya tidaklah terkiranya.

Prejudis? Eh, suka hati sayalah hendak berkata apa pun. Kenapa anda sebok sangat ini?

Oktober 13, 2011


Tiada ulasan: