Selasa, Mac 06, 2012

SOMBONG


SAYA membalasnya dengan senyum sumbing dan kelat. Sambil menahan gementar marah dan geram di dalam dada. Tidak. Saya tidak akan menjawab atau membalas dengan sebarang kata atau tindakan. Kerana saya tahu, selalu yang terjadi nanti, saya jugalah yang akan dijadikan letak dan punca persoalan.  Apa tidaknya. Itulah kata tuduhan. Si sombong yang selalu mencari gaduh dan berbuat hal.

Tidak mengapa. Saya mengaku, setelah sekian tahun belajar dan menahan diri untuk bersabar dengan segala henyak serta kecaman, saya kini  memang dengan sengaja untuk sedikit berlagak "sombong".

Tidak mengapa. Saya tidak berasa perlu untuk menjawab dan memberikan reaksi kembali yang sampai boleh menampakkan kebodohan saya sendiri.

Sebabnya, saya berasa seronok dan sinis melihat segala tingkah dan perbuatan mereka yang dengan bangganya mengaku betapa bersopan dan lemah lembutnya diri mereka, baik dalam setiap tutur katanya, tindak tanduknya, malah tipu muslihatnya terhadap setiap orang yang mereka sangka boleh diperbodoh-bodohkan dengan lakon dan topeng yang mereka sarungkan di wajah.

Apa lagi melihat mereka yang tanpa silu dan segan beraksi mempamerkan kesombongan dengan atau atas  nama agama dan intelektual akademik dan sastera.

Tidak apa-apa. Silakan kalian terus dengan lakon dan topengan kalian. Saya akan tetap begini-begini juga. Walau tidak kaya, namun tidak sampai terlalu miskin dan bangsat.

Kerana saya tahu, hidup dan mati saya, rezeki dan sumber pencarian hidup saya, bukan ditentukan oleh tangan dan hati busuk kalian!

Tidak mengapa. Saya ingin tetap terus hidup dengan dan dalam "Kesombongan" yang begini.

Mac 6, 2012

Tiada ulasan: