Jumaat, Jun 08, 2012

APA MASALAH SEBENARNYA?


SAYA penyair dan penulis. Begitu saya perkenalkan diri kepada kawan-kawan yang saya temui ketika menghadiri beberapa kali pertemuan sastera di luar negara. Malah dengan perasaan yang “bangga”,  penyair dan penulis itu jugalah yang saya catatkan sebagai pengenalan diri di dalam kad nama saya, yang saya berikan kepada mereka dan sejumlah teman rapat serta mereka yang lain yang berkepentingan serta berurusan  di dunia ini, sama ada di luar negara atau di negara sendiri.

Saya tidak terfikir  atau berasa dengan mengaku dan memperkenalkan diri saya sebagai penyair dan penulis sekaligus, maka itu akan menyusahkan mereka, pakar-pakar sastera, sarjana atau pengkaji sastera tertentu untuk melabelkan saya dengan label apa: Apakah novelis, penyair atau cerpenis.

Saya sedar saya menulis hampir di semua genre sastera dan yang sudah disiarkan atau diterbitkan:  Puisi, cerpen, novel, rencana, naskhah teater, naskhah sitcom. Kecuali setakat ini yang belum lagi tersiar adalah naskhah untuk filem dan drama radio.

Saya tidak ingin terlalu ambil  peduli dengan label itu dan malah tidak pernah berasa betapa tanpa label apa pun secara jelas maka itu akan menghalang semangat saya untuk terus menulis.

Prinsip saya mudah sahaja. Tidak perlu labelkan seseorang sebagai apa. Yang penting nilai dan bicarakanlah karyanya. Jadi tidak perlulah misalnya mengatakan betapa kerana menulis dalam banyak genre maka seseorang itu berhadapan dengan masalah untuk diletakkan dirinya di kategori mana dan apa. Apa lagi untuk mengatakan betapa kerana itu karyanya tidak berbobot dan kurang nilai seninya. Apa masalah sebenarnya?

Tetapi itulah yang saya pernah baca apa yang  ditulis sebahagiannya mengenai diri saya. Kerana  menulis dalam banyak genre itulah maka saya kononnya menghadapi sesuatu masalah sebagai penyair atau cerpenis. 

Tentu sahajalah tatkala membaca dan kemudiannya merenung kembali tulisan kajian itu saya berasa dan beranggapan  betapakah bodohnya tanggapan yang sedemikian oleh seorang yang tentunya pastilah lebih bijak dan cerdik berbanding manusia biasa yang tidak bersekolah tinggi seperti saya ini.

Kenapa mesti dipermasalahkan soal label. Sekali lagi. Apa masalah sebenarnya?

Pokok pangkalnya adalah apa yang sudah saya tulis itu. Bicarakanlah itu kalau mahu.  Kalau misalnya ada waktunya karya tertentu dari genre tertentu yang saya tulis itu dikesani lemah dan kurang bermutu, kelemahan itu adalah berpunca dari sikap kurang teliti dan kurangnya kontemplasi saya sebelum menulis sesuatu karya pada suatu waktu yang tertentu dan bukannya kerana saya tidak pasti mahu dilabelkan sebagai apa.

Secara peribadi pun saya tidak minta dan mengharapkan pujian terhadap kehadiran diri dan karya saya. Apa yang sangat saya harapkan hanyalah  semoga apa yang saya tulis dibaca, dihayati dan dirasai khalayak pembaca, sama ada pembaca yang biasa mahupun pengkaji dan penilai.

Akhirnya, saya akan tetap menulis juga apa yang saya berasa hendak dan suka. Apa yang hendak dicakap serta dilabelkan kepada diri saya, walau pun sedikit dan sekejap akan membuat saya luka, tetapi itu tidak pernah mematikan semangat saya yang sentiasa membara untuk bangkit dan melawan dengan cara saya sendiri.

Saya tidak fikir buat diri saya, gelaran itu sangat penting. Tidak. Saya hanya ingin menjadi seadanya sahaja dan segala pujian yang melangit itu berikanlah kepada sesiapa sahaja yang lain yang  terlalu mengidamkannya.

Berikanlah itu kepada mereka.

Jun 8, 2012

Tiada ulasan: