Khamis, Julai 19, 2012

ANDA PEMBACA, ANDA MENENTUKAN


ADAKAH sesiapa yang memaksa anda untuk membaca dan memilih bahan bacaan? Tentu tidak, bukan? Jadi kenapa berasa rusuh dan gelisah bila disentuh soal membaca. 

Saya tidak fikir anda terlalu bodoh dan ingn digurui-gurui apa yang patut dan perlu anda baca. Saya tidak fikir begitu, dan andai saya dipinta berbuat begitu terhadap anda, menggurui anda mengenai apa yang patut dan perlu anda baca, maaf, saya tidak akan berbuat demikian.

Pendirian saya jelas. Tugas penulis adalah menulis dan tugas pembaca adalah membaca. Tiada paksaan. Jadi, pilihlah apa yang dirasakan sesuai dengan selera serta keinginan sendiri. Tanpa perlu mencekcokkan apa yang anda akan faham atau apa yang tidak. Itu urusan anda selaku pembaca secara peribadi.

Jadilah manusia yang tahu menghormati dirinya sendiri. Tetapi kalau anda memang memilih untuk menjadi pembaca yang bodoh, jangan salahkan saya.

Apa lagi meminta saya menggururi. 

Julai 19, 2012

Tiada ulasan: