Selasa, Oktober 16, 2012

MENYAMPAH


LAGI banyak benda dan perkara dalam dunia ini yang boleh membuatkan awak rasa mual, menyampah dan hendak muntah bila membaca apa yang mereka tulis.

Contohnya membaca tulisan  tuan empunya sebuah blog yang bercerita buku dia terbit lagi tahun ini walau isinya  entah apa-apa dan mungkin tiada siapa sudi hendak baca dan beli. 

Atau membaca kisah pemilik blog yang  dengan nada sombongnya bercerita bagaimana tahun ini dia boleh menang lagi  hadiah. 

Atau kalau tidak pun,  kisah dia melancong dan menghadiri seminar ini itu di luar negara.  

Atau mungkin yang paling memualkan dan menyampah sekali,  bila membaca kisah bagaimana tahun ini dia tidak dapat naik pentas mengambil hadiah kerana hendak beranak lagi.

Ah, itu semua cerita dalam kain yang tidak perlu pun diceritakan berlebih-lebihan di dalam blog milik sendiri.

Sebab itulah awak kena berhati-hati dan tidak perlu terlalu banyak merayau dan mencari dan akhirnya terbaca juga benda-benda yang boleh membuatkan awak datang rasa mual, menyampah dan hendak muntah begitu. 

Bukankah lebih baik masa berharga milik awak itu awak gunakan untuk membaca buku-buku yang penulisnya tidak menulis dengan gaya dan nada bahawa hanya dia sahaja yang tahu dan orang lain semuanya bodoh.

Atau lebih baik awak diam-diam di dalam kamar menulis dan menulis apa sahaja benda dan perkara yang awak rasa hendak tulis, asalkan jangan sampai menimbulkan kesan serta nada bahawa awak  seratus peratus pun sama seperti orang lain yang  awak tidak suka kerana perbuatan angkuh mereka itu juga.

Menyampah.

Oktober 15, 2012
 


2 ulasan:

Fauzan Zain berkata...

layan ~

MARSLI N.O berkata...

Fauzan: Itulah. Kan dah dapat penyakit. Layanlagi FB lama-lama. kan?