Rabu, Januari 16, 2013

HORMAT

SAYA sudah lama sedar dan tahu betapa tidak ada gunanya sama sekali mencari penghormatan di kalangan sesama manusia. Selagi bernama manusia, walau betapa pun terpandang dan tingginya dia, apakah kerana pangkat, kuasa, harta dan kedudukannya, tetapi dia tidaklah atau bukanlah penentu hidup atau mati, atau bakal menentukan memberikan rezeki atau tidak kepada saya.

Sebagai insan Muslim, kiblat dan tempat menyembah saya bukanlah kepada mereka yang sesama manusia. Tempat saya meminta segala sesuatu dan mengharapkan diberikan penghormatan yang sepatut dan sewajarnya buat saya, setimpal dengan segala amal dan bakti saya,   hanyalah kepada Allah SWT semata-mata.

Saya tahu, di mata Allah SWT martabat manusia itu tetaplah sama di antara sesama manusia. Yang meninggikan dia hanyalah amal ibadah, kepasrahan, sikap tawadduk, rendah diri dan hati serta kedermawanannya dalam semua hal. Selain itu tidaklah apa-apa untuk dijadikan tolok ukur atau perbandingan.

Kerana sedar dan tahu itu jugalah maka saya tidak pernah berasa terlalu tergiur untuk mendapatkan hormat dan kehormatan dari mana-mana pihak atau sesama manusia sehingga demi untuk mendapatkan itu saya perlu menjadi penjilat, pengampu dan pengemis kepada demi segala hormat dan kehormatan yang diidam-idamkan.

Kerana tidak terlalu tergiur terhadap segala hormat dan kehormatan yang tidak begitu perlu itu jugalah maka saya tetap dan selalu dengan hati terbuka ingin  mengakui segala kelemahan serta kebodohan diri saya sendiri, tanpa perlu menopengkan segalanya dengan dusta dan sandiwara.

Ketika itu jugalah, ketika di dalam seni dan sastera orang berebut-rebutkan rasa hormat dan penghormatan itu dengan pelbagai cara, untuk digelar serta dikenal sebagai tokoh anu atau ini, walau pada hakikatnya tidak terlalu banyak tahunya, saya tetap memilih untuk hanya berdiri di sudut atau berada di pinggir menjadi pencatat yang setia dan rajin di dunia saya sendiri.

Biarlah mereka berebutkan rasa hormat dan pengormatan itui. Buat saya itu tidak perlu dan saya tidak ingin mencampuri mereka yang demikian kerana saya tahu segalanya bakal tidak membawa mereka ke mana-mana hanya dengan gelar dan ketokohan yang ringan dan kosong begitu. Kerana tidak pernah meninggalkan sebarang bekas dan jejak dalam bentuk karya yang walau setidak-tidaknya, setelah mereka pergi, mereka pasti sahaja tidak akan terus dikenang atau hilang ditimbusi debu masa silam.

Mereka selalu lupa akan kenyataan sastera dan seni yang jelas tetapi kejam: binalah karya dengan seluruh kekuatan jiwa dan bukan hanya dengan aksi dan omongan yang kosong.

Saya sedar dan tahu di luar sana mereka sedang berebut-rebutkan gelar itu. Ingin dipandang dan terpandang sebagai tokoh dalam segala genre dan bidang: penyair, penyajak, deklamator, sarjana. Walau sebahagian besarnya hanya berandalkan angin, ampu dan penjilatan.

Tetapi saya tidak penah menggiurkan itu. Apa lagi untuk berharap dan meminta-minta sesuatu yang memang bukan hak saya.

Januari 16, 2013

Tiada ulasan: