Selasa, Januari 15, 2013

TAHUN BARU 2013

SAYA menyambut tahun baru 2013 hanya dengan diam ketika berada di dalam pesawat udara yang sedang akan mendarat di bandara KLIA. Tanpa pekik, azam dan doa muluk dari bibir saya, tahun baru 2013 tetap datang dan hadir  seperti apa adanya juga.

Dari KLIA, saya memasuki bandaraya Kuala Lumpur dengan bas yang menurunkan penumpang di depan bangunan Cahaya Suria. Saki baki pesta masih kelihatan berbekas dan saya menjadi terperanggah beberapa detik lamanya tatkala tengah malam di Kuala Lumpur di depan saya, diasak dengan teriak dan pekik suara bertelor Indonesia oleh segerombolan pemuda dan kemudian melihat gerombolan wajah-wajah Bangla, Myanmar, Nepal dan Vietnam di jalanan.

Apakah saya telah tersesat ke negara lainkah malam ini? Tanya terbetik di dalam hati saya sendiri. Sambil melihat lagak dan laku mereka yang berteriak tanpa segan dan silu dengan hati sebal. Tentunya juga saya tidak ingin menegur atau mengambil peduli mereka kerana sudah dapat menduga apa akan kesudahannya. Walau hati berasa terbakar dan seolah-olah menjadi kecil dan asing di negeri saya sendiri.

Saya tidak membenci atau kurang menyenangi kerana telor Indonesia, wajah Bangla, Vietnam atau Nepal mereka. Mereka berhak hidup dan bernafas walau di mana pun mereka berada. Apa lagi bila mana mereka didatangkan oleh para majikan dan taukeh yang mahu mengaut untung lebih dengan mengupah dan mengambil mereka sebagai tenaga kerja dengan upah yang lebih rendah, sehingga kadang-kala menjadi mangsa eksploitasi yang sangat tidak adil, mereka saya kira memang wajar untuk sekejap malam itu melepaskan perasaan sempena sambutan malam tahun baru itu.

Tetapi selepas itu apa? Saya hanya bertanya kepada diri sendiri mengenai ini: ketika kita bertempik bagaikan hendak putus urat leher mengenai ketuanan dan hak atas nama bangsa, kita sebenarnya sedang mempertaruhkan apa, atau hanya meneruskan sebuah sandiwara yang bakal tidak akan bertemu penyudahnya?

Kecuali setelah kita semakin kehilangan dan melepaskan terlalu banyak benda dan perkara semata-mata demi menjaga kerusi dan secuil kuasa milik peribadi.

Ketika laung ketuanan menjadi sindir dan perli yang sangat menyakitkan hati dan negeri milik kita semakin disesaki wajah-wajah asing yang menuntut sesuatu yang dijanjikan oleh mereka yang berkepentingan sebelumnya.

Kita terpaksa berkongsi dengan sesuatu yang bukan pun haknya dan laung ketuanan  itu semakin lantang dikumandangkan.

Telinga kita semakin perit mendengarnya. Semakin lama. Semakin lama. 

Bakal menjadi pekak dan tuli.

Januari 1, 2013


Tiada ulasan: