Khamis, Januari 03, 2013

PELARAM


SAYANG sekali. Dia kelihatan rajin dan agak teliti membaca. Tentunya tidak hanya buku sastera negaranya tetapi terutamanya juga buku-buku sastera dari luar negara. Memang kelihatan dia agak terlalu banyak tahu mengenai sesuatu yang dari luar: isu-isu, tokoh, peristiwa dan pemikiran sebahagian besar daripada bacaannya.

Namun sayang sekali. Dalam keagakan banyak tahunya itu dia seperti menjadi kesurupan dan hampir lupa untuk menimbulkan jejak peribadinya sendiri. Dia tenggelam dalam keseronokan membaca dan kembali bercerita mengenai segala sesuatu yang dia baca. Kadang timbul kesan dia hendak melaram-laramkan kepengetahuannya tanpa ditemui di mana pula dia berdiri sebagai peribadi yang membaca dan menzahirkan kesan serta persepsi bacaannya sendiri.

Sayang sekali. Dia sekadar mengulang-ulang kembali apa yang sudah dia baca dan bukannya mencerna dan menjernihkan di dalam akalnya sendiri, sesuatu yang pada  akhirnya akan  mampu menimbulkan sosok dan pandangan pemikirannya sendiri, yang khas milik dia selaku peribadi yang tersendiri.

Begitulah kulihat dan mengertikan. Dia ingin menjadi Camus, Marquez, Soyenka, Borge atau siapa sahaja yang telah dia baca dan hayati karyanya daripada bacaan-bacaannya.

Tetapi dirinya? Di mana dia letakkan ketika kembali dengan megah dan sombong dia mempamerkan apa yang sudah dan telah dia baca itu?

Sayang kerana kulihat dia seperti sengaja tidak mahu sedar atau memang dengan rela untuk tidak menjadi dirinya sendiri.

Atau seperti burung beo yang mengulang-ulang. Tanpa sedikit rasa cerdik untuk kembali berdiri sebagai dirinya sendiri.

Mungkin dia memang memilih untuk hanya menjadi PELARAM dan bukan seorang pencerna yang sekaligus befikir.

Januari 3, 2012

Tiada ulasan: