Sabtu, Disember 22, 2012

PUISI, TOLONGLAH


SIAPA sahaja berhak tulis puisi, baca puisi dan isytihar diri dia secara langsung atau tidak langsung sebagai penyair atau pembaca puisi. 

Tetapi, tolonglah. Janganlah peralatkan puisi dan jadikan dia seperti pelacur haram jadah yang boleh kau setubuhi sesuka hati demi untuk memuaskan nafsu menghina dan mengeji orang lain. Atau untuk kau bermegah-megah konon dirimu sudah jadi penyair dengan hanya menulis sebuah atau beberapa buah puisi dan membaca puisi yang macam haram jadah juga.

Aku kena cakap ini juga kerana aku sudah terlalu berasa mual, jemu, letih dan bosan melihat orang terus-terusan memperalat dan menjadikan puisi tidak ubah macam pelacur haram jadah yang boleh sesuka hati dirogol dan dikencani demi memuaskan nafsunya konon ingin sama bergelar penyair.

Tolonglah. Tidak salah kalau kau hendak tampil ke pentas membaca puisi. Tidak semestinya untuk tampil kau pun kena mesti menulis puisi juga kalau kau memang tidak boleh  menulis puisi yang baik. Tetapi pinjam dan bacalah mana-mana puisi yang sudah sedia ada dan yang sudah menjadi yang ditulis oleh mereka yang memang benar-benar hidup dan matinya menulis puisi.

Sekali lagi kataku, tolonglah dan janganlah bodohkan dirimu dengan hanya percaya dengan cakap dan segala pujian para pengampumu yang selalu memuji dan mengiyakan apa sahaja yang kautulis dan cakapkan, konon itulah puisi yang benar-benar puisi.

Tolonglah. Aku berasa kasihan juga melihat kau memperbodohkan dirimu sendiri dengan menulis dan membaca sesuatu yang kau katakan sebagai puisi tetapi hakikatnya hanyalah tahi.

Tolonglah. Tolonglah.

Disember 21, 2012

Tiada ulasan: