Jumaat, Januari 25, 2013

SI CERDIK YANG TOLOL

TENTULAH  dia berasa dan berfikir betapa lebih cerdiknya dia berbanding orang lain yang tidak ke mana-mana itu. Tentulah bertambah-tambah lagi dia berasa betapa dirinya berlebih cerdiknya itu berbanding orang lain yang tidak ke mana-mana itu   kerana dapat mencari-cari kebodohan orang lain yang berkenaan dalam beberapa tulisannya dan dengan penuh bangga diri maka didedahkan di dalam beberapa siri tulisannya.

Dia sebenarnya lupa atau sengaja buat-buat lupa. Orang yang dia bukakan kebodohannya itu sebenarnya memang pun seorang yang boleh dianggap bodoh dan sebagai orang yang lebih cerdik, sepatutnya dialah yang tolong membantu mengajar dan menunjukkan kesilapan orang yang bodoh itu dengan cara yang lebih berhemah supaya orang yang memang pun bodoh itu tidak terus berada di dalam keadaan bodohnya.

Tetapi bukan itu yang berlaku. Dia sebaliknya lebih gembira dan berasa bangga kerana dapat membuka dan menunjukkan kebodohan orang yang memang bodoh itu di dalam sejumlah tulisannya. Tentunya dengan hujah-hujah ilmu akademik yang memang dipelajarinya.

Malah, tanpa sedikit pun rasa aib dan malu, tatkala tulisan-tulisannya yang membukakan secara terbuka kebodohan seorang yang memang bodoh itu dibukukan, dia dengan bertambah-tambah bangganya menayangkan buku yang memuatkan juga tulisannya yang sedemikian rupa itu ke mana-mana.

Bagi dia, dia sudah berjaya sebagai seorang yang cerdik dan wajar berbangga kerana sudah memiliki buku. Walaupun buku itu hanyalah berupa kumpulan beberapa tulisannya yang terpencar-pencar di sana sini sebelum ini dan bukan pun sebuah buku kajian mengenai sesuatu mauduk secara utuh.

Atau kalau pun ada penerbitan sebuah buku yang lain, judul atau mauduknya tidak lain merupakan peniruan terhadap suatu mauduk yang sudah pun dikaji dan diteliti oleh orang yang lain sebelumnya. Namun tetaplah dia tanpa rasa aib dan malu, berbangga-bangga dengannya.

Jadi begitulah. Dia yang mengaku dan berasa dirinya cerdik itu pun sebenarnya tetaplah ada bodohnya.

Misalnya, untuk menyatakan secara generalisasi mengenai sesuatu bukan sepatutnya dilakukan oleh orang yang terlebih cerdik seperti dia. Patutnya, mestilah ada hujah dan kajiannya. Selepas dikaji dan ditunjukkan data sebagai bukti, barulah ada hujahan dan dinyatakan sebagai dapatan. Dengan begitu, barulah ada otentiknya, barulah ada wibawanya.

Ini tidak. Kalau setakat menyatakan betapa kurangnya ayam di abad 21 ini bertelor kerana memakan dedak padi, tanpa data dan dapatan kajian, budak yang tidak masuk sekolah tinggi pun boleh bercakap dan berkata.

Ingat, sebagaimana yang awak akui dan jaja ke sana dan ke mari, awak adalah  ahli akademik. Jadi, tidak malukah ahli akademik menulis dan bercakap sesuka hati sahaja tanpa sebarang bukti?

Atau, awak sebenarnya tidak lebih hanyalah si cerdik yang tolol?

Januari 25, 2013

2 ulasan:

imlan adabi berkata...

seronok juga berlajar membodohkan diri sendiri

MARSLI N.O berkata...

Sdr Imlan: Hanya buat-buat bodoh. Dan saya tak fikir kita perlu membodohkan diri sendiri lagi.

MARSLI N.O