Isnin, Mac 04, 2013

MEREKA BERTIGA

SEJARAH seakan menetapkan betapa mereka berdosa kerana menuliskan sesuatu yang kabur dan sehingga kini dakwaan itu diteruskan lagi oleh generasi pembaca (yang  menilai), generasi yang lebih muda dan hidup di abad yang lebih moden, namun kelihatannya  lebih senang untuk tetap terus menjadi pengulang.

Memang melihat kembali sesuatu yang telah didakwa dan menjadi semacam tanda dengan penilaian baru memerlukan keberanian yang tidak sedikit. Tetapi inilah cabaran untuk setiap yang ingin berada di jalan sastera dengan sikap  intelek yang tulus atau yang mengaku sebelumnya sebagai generasi yang lebih memahami dan terbuka.

Penilaian pertama oleh seorang yang bernama Kassim Ahmad, yang menjatuhkan hukuman secara diktator sekitar Julai 1958 di majalah Dewan Bahasa kelihatannya sampai kini tetap dianggap sesuatu yang mutlak dan sah, yang tidak berani kembali dipersoalkan secara lebih terbuka oleh generasi kini.

Dosa mereka adalah kerana melawan arus zamannya. Mereka memilih untuk menyatakan perasaan dan fikiran mereka secara yang berbeda. Ketika menyatakan sunyi, mereka tidak menceritakan sunyi tetapi melukiskan dengan cara dan gaya mereka  sendiri kesan dan akibah kesunyian itu. Mereka bertiga memang tidak menyuguhkan makna secara per se, dalam setiap baris dan kata secara keseluruhan.

Puisi mereka adalah perca-perca perasaan, puzzle fikiran atau ide yang dijalin tidak menurut wacana dan tautan yang klise pada zamannya. Mereka melompat, menerjang, menghardik sesekali dan menyerahkan tafsiran secara bebas kepada pembaca. Makna di dalam puisi mereka bukanlah keseluruhan tetapi berupa cebisan-cebisan. Mereka menjadikan suasana sebagai lambang dan setiap kata hanyalah bidak yang bisa disusun kembali oleh pembaca yang lain.  

Memang. Pada setiap zaman, pelawan zaman selalu dituduh sinting dan durhaka! Tetapi kita lebih berdosa kerana menerima dan meneruskan tudingan!

Mac 4, 2013

Tiada ulasan: