Khamis, April 18, 2013
SHAPIAI BERPUISI DENGAN HATI DAN FIKIR JERNIH
Oleh
MARSLI N.O
marslino@yahoo.com
Aku Ingin
Berbeka-Beka Dengan-Mu
Pengarang
Shapiai Muhamad Ramly
Penerbit Institut
Terjemahan & Buku Malaysia
Shapiai
Muhamad
Ramly penyair dan juga cerpenis yang
juga pernah menggunakan
nama samaran Syafiq SH dan Abdul Arif SH kini tampil lagi
dengan antologi puisi
terbaru beliau berjudul “Aku Ingin Berbeka-Beka Dengan-Mu.”
Antologi puisi terbitan Institut
Terjemahan & Buku Malaysia ini merupakan antologi puisi beliau yang ketiga selepas “Melihat Kesunyataan” oleh
Biro Penerbitan, Persatuan Penulis Johor (PPJ) tahun 2000 dan “Keris
Sebilah Itu” (Kurnia, 2009).
Sebagai penyair,
Shapiai yang
pernah menjadi Setiausaha PPJ, pensyarah Pendidikan Seni dan menjadi Ketua
Jabatan Kajian Sosial di sebuah institusi pendidikan perguruan di Johor ini
merupakan antara beberapa penyair tanah air yang secara berani
dan tegas mengisytiharkan pendirian kepenyairannya secara terbuka.
Bagi penyair yang bertitle haji ini,
puisi diakui beliau merupakan nasi yang disuapnya setiap hari.
Justeru itulah dalam antologi yang memuatkan 100 puisi ini, berdasarkan catatan tanggal di setiap
akhir puisi beliau, dapat ditemukan
beberapa puisi ditulis beliau dalam masa sehari atau selang beberapa hari.
Sekali imbas memang kelihatan Shapiai terlalu mudah
menuliskan puisi. Apa sahaja yang dilihat serta menyentuh hati penyairnya, akan
diungkapkan menjadi puisi. Justeru itulah isu yang diutarakan beliau beragam
dan pelbagai. Dari soal renungan diri menjalar ke persoalan perasaan, melingkar
pula ke soal politik dan survival bangsa, atau sesekali mengirim
misteri.
Jika di dalam puisinya “Perjalanan Hidup”(halaman 1)
Shapiai merenung perjalanan hidupnya
sendiri dari muda sehingga menjadi tua, beliau menyinggung pula nasib bahasa
yang menjadi mangsa manusia rakus
kebendaan. Di dalam puisinya “Bas Terakhir” (halaman 13) Shapiai membiarkan
kita selaku pembaca menebak sendiri maksud bas terakhir yang : “menjemput dan
melaju/ ke dunia sunyi/ jauh sekali”.
Namun keprolifikan Shapiai dalam berpuisi tidak bermakna beliau
semborono mencopot kata yang hanya berupa
kata-kata kosong dan diletakkan begitu sahaja tanpa perhitungan nilai
seni dan sesuatu yang mampu makna yang lebih bererti sebagai bahan renungan
buat kita selaku pembaca.
Di sinilah kelihatannya kelebihan dan keistimewaan Shapiai
sebagai seorang penyair. Betapa prolifik dan gencarnya beliau menuliskan puisi
saban hari, namun bagi Shapiai kata bukanlah hanya alat dan permainan atau
sekadar kenderaan yang ditunggangi dengan perasaan yang hambar lagi kosong.
Bagi Shapiai pendirian beliau adalah jelas. Sebuah tulisan
(puisi) bagi beliau mestilah mengandungi pesan-pesan dan peringatan, kisah
pendidikan dan teladan, pengukuhan iman, mengajak kepada kebaikan dan seterus
mengajak pembaca menjauhi perkara mungkar.
Dengan prinsip sebeginilah, di samping bancuhan pengalaman
serta latar sebagai pendidik di sebuah institusi perguruan, di tangan
Shapiai, setiap kata yang dirangkai
serta direndakan beliau menjadi baris dan bait di dalam puisinya merupakan
kata-kata yang penuh dengan daya yang tidak hanya menyampaikan nuansa makna yang
lebih mendalam tetapi sekaligus memaparkan inti pemikiran berasaskan daya
intelek.
Inilah kelihatannya yang menjadi kiblat serta pendirian
kepenyairan Shapiai. Buat Shapiai setiap
kata mestilah menawarkan pemikiran dan ini secara tegas dinyatakan beliau di dalam
prakata antologi puisi terbarunya ini, yang diberikannya judul sebagai “Sastera Untuk Akhirat”, Shapiai menekan betapa pentingnya
sebuah karya sastera, dalam hubungan ini puisi, berkiblatkan intelek.
Untuk membuktikan benar atau tidaknya pernyataan penyair
kelahiran Gunung Semanggol, Perak pada
26 Ogos 1950 lewat puisi-puisi beliau di dalam antologi ini tidaklah terlalu
sulit. Oleh kerana intelek yang menjadi
landasnya, isu dan persoalan yang diperkatakan Shapiai sering cenderung mengajak
kita sebagai pembaca lanjut berfikir.
Dalam puisinya “Suara Melayu” (halaman 48) kata “kita”,
“serambi” atau “tetamu” memang adalah kata-kata biasa yang diucapkan
sehari-hari, tetapi di sebalik biasanya itu, kita selaku pembaca tetap akan
terus bertanya mengenai siapakah
sebenarnya “tetamu” dan apakah sebenarnya menguji yang dimaksudkan penyair:
“Betapa kita sering bertolak ansur/ membenarkan serambi kita dihuni/ oleh
tetamu/ yang terus menguji.”
Atau di dalam puisinya yang lain berjudul “Persidangan
Politik Kapak” (halaman 49), Shapiai menjadikan kapak sebagai kata biasa yang
membawa maksud alat untuk memotong atau menebang pokok dan kayu dipergunakan
penyair sebagai simbol yang memusnahkan: “Suara-suara kapak/ masih kedengaran/
menumbangkan beribu pohon kebaikan/ di dunia politik rimba.”
Di sini juga
kelihatan betapa lihainya Shapiai menghubungkan suatu makna yang biasa (kapak)
dengan isu lain iaitu kebaikan dan politik. Malah untuk lebih menimbulkan kesan
di segi pemaknaan lain yang lebih ambigious sifatnya, penyair mengaitkan pula
dengan kata “rimba” yang boleh membawa atau menyampaikan maksud “tidak teratur,
tanpa peraturan dan susila serta penegakan hukum secara sewenangan.
Shapiai juga tidak
lupa mengkritik perilaku bangsanya yang bernama Melayu di dalam puisinya “Islah
Melayu” (halaman 109). Di mata kepenyairan Shapiai: “Yang membunuh Han Nadimbukan
raja/ tetapi Melayu!/ yang membunuh Jebat bukan Tuah/ tetapi Melayu!/ kerismu
itu/ pamor bisa hasadnya/ membunuh Melayu sendiri.”
Memang
keprolifikan Shapiai dalam berpuisi dapat dikatakan bersebab juga. Sebahagian
ungkapan dalam puisinya “Pekan-Pekan Perasaan” (halaman 3) setidaknya
memperjelaskan: “perjalanan meletihkan/ haruskah kita menyerah?/ pada
tangan-tangan nakal/ memintal persoalan jadi persefahaman sukar.”
Ternyata kegelisahan itulah yang
merongrong sensitivity nurani Shapiai sebagai penyair untuk terus menyalurkannya
ke dalam puisi demi puisinya. Seperti diakuinya lagi dalam baris berikutnya
puisi beliau: “Pekan-pekan perasaan/ sering dimamah tegar bimbang/ tanyalah
kenapa mereka sanggup berperang.”
Secara keseluruhan, suara gelisah Shapiai
sebagai penyair sangat jelas terserlah
di dalam puisi-puisi beliau yang membicarakan persoalan politik, bahasa dan
nasib masa depan bangsanya sendiri.
Namun hebatnya Shapiai, betapapun
dilanda resah dan gelisah, suara puisi yang dilontarkan beliau bukanlah suara
herdik dan bentakan. Suara kepenyairan
Shapiai adalah suara seorang yang sama sekali tidak membenarkan perasaan
mendahului fikirannya. Setiap yang menyentuh perasaan kepenyiarannya diluahkan
kembali dalam bentuk puisi yang bening dan agak jernih. Misalnya di dalam puisi
“Imam Menangis” (halaman 76) dengan nada merendah Shapiai menyatakan: Imam menangis/ di mimbar kesal/ melihat
mungkar makmum/nafsu dan kuasa/ bisu dan buta.”
Di tangan Shapiai puisi tidak
dijadikannya alat untuk menghukum. Sebaliknya, dengan puisi Shapiai menyatakan
harapan dan ajakan kepada kita selaku pembaca puisinya untuk sama merenung. Di depan pertelingkahan
sesama ummah misalnya, dengarkan apa pinta dan harap Shapia di dalam puisinya
“Membuka Pintu Pengertian” (halaman 31): "Di rumah ukhwah ini/ pilihlah
kamar benar/ tanpa ada keraguan// Membuka pintu pengertian/ lebih bermakna/
dari menutup pintu percaya.”
Alangkah indah dan baiknya jika para politikus kita dari paksi mana pun membaca dan memetik iktibar dari puisi ini.
Malah tidak bersalaha kiranya dikatakan betapa elok benar buku ini
disebarluaskan di kalangan mereka para politikus itu, moga dengan dana seeorang
atau institusi. Semoga keseronokan saling bercakar di antara sesama mereka akan
segera memudar.
Selain memetik iktibar dan mendengar
harapan dan pinta yang diungkapkan dengan fikiran jernih seorang penyair kita juga menemui sehimpun metafora baru dan
menarik seperti "Di Kerajaan Hujan" (halaman 86), "Ribut Mungkar"
(halaman 92), "Kelambu Kaca"
(halaman 21), "Seulas Nangka Amanah" (hal 9).
Ternyata Shapiai menuliskan
puisi-puisinya memang benar-benar dengan
hati jernih, tanpa rasa amarah dan dendam. Terpancar kejernihan jiwa sang
penyair dalam setiap tutur dan kata puisinya. Kerana kedatangan Shapiai seperti
diakui di dalam puisi yang menjadi judul antologinya ini “Aku Ingin
Berbeka-Beka DenganMu” (halaman 45) memang dengan sikap seorang insan yang
benar-benar insaf lagi tawadduk.
END
Sumber siaran: Mingguan Malaysia, 14 April 2013
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan