Sabtu, Disember 28, 2013

SAYA AKHIRNYA DIPERSALAHKAN JUGA

SETELAH mencecah usia lebih setengah abad ini baru saya tahu dan kembali terkena. Kalaulah saya tahu sejak mula dan awal akan begini jadi serta kesudahannya, saya pasti tidak ingin terlibat dan apa lagi hendak menolong dahulunya.

Kisahnya begini.

Beberapa tahun yang lalu, seorang yang mengaku tidak begitu tahu mengenai internet dan membuka akaun email bersungguh meminta bantuan saya untuk membuka suatu akaun email atas nama dirinya. 

Kepada dia ini sudah saya katakan apa tidakkah nanti di kemudian hari bila timbul apa-apa masalah saya tidak dipersalah atau dituduh sebagai khianat. Kerana, tegas saya, email peribadi adalah sesuatu yang sangat bersifat peribadi, percayakah dia kepada saya untuk satu akaun email atas nama dirinya itu?

Mungkin kerana dia berasa terlalu terdesak waktu itu. Apa sahaja alasan yang saya berikan, dia tetap juga meminta saya membantu membuka suatu akaun email atas nama dirinya.

Dengan niat tiada lain semata-mata kerana mahu menolong orang yang kesusahan dan memerlukan bantuan, saya pun membuka suatu akaun email atas nama dirinya. Setelah akaun email tersebut berhasil diwujud atau dicipta,  segala maklumat mengenai akaun email itu saya salinkan kepada dia serta menyuruh dia menyimpannya sebagai rujukan di kemudian hari dan paling penting, saya ingatkan kepada dia supaya segera menukarkan kata laluan untuk email itu setelah dia berjaya dan semakin mengusainya.

Entah berapa belas tahun sudah. Saya pun sudah lupa dan tidak pernah ambil tahu lagi mengenai email dia yang satu ini. Hinggalah sebulan yang lalu saya menerima pesanan ringkas di telefon yang bertanya mengenai jawapan bagi beberapa pertanyaan ketika mendaftar untuk membuka akaun email tersebut.

Tentu sahaja saya terkejut dan terpinga-pinga. Kenapa pula email dia maka saya pula yang dijadikan tempat bertanya? Inilah yang membuat saya berasa seolah dipersalahkan. Jika dahulu dia bersungguh meminta dan menolong, kini bila email miliknya tidak dapat dia akses, mungkin kerana sudah terlalu lama tidak dia aktifkan, saya pula dijadikan tempat dia melepaskan geram dan tuduhan.

Memanglah dia tidak menyebutnya secara langsung bahawa saya yang berbuat sesuatu terhadap emailnya. Tetapi bila dia menuding bahawa sayalah dahulu yang membuat dan mencipta email atas nama dirinya, sangat terasa kepada saya, bahawa yang ingin dihalakan salahnya adalah diri saya.

Saya tidak sudah berfikir dan bertanya ke diri sendiri. Kenapalah dia ini begitu bodoh dan bebal sangat? Mustahil selepas berbelas tahun dia masih tidak mampu menguasai internet yang paling asas? Bukankah dahulu sudah saya serahkan semua maklumat dan kenapa dia sendiri tidak menyimpan segala maklumat berhubung email atas nama dirinya itu?

Saya tidaklah ingin terlalu terkilan. Malah sebenarnya sudah cukup maklum mengenai tabiat manusia begini kerana ini bukanlah kali pertama saya menerima nasib yang sedemikian: ketika susah kitalah yang dipinta menolong, tetapi setelah senang dirinya kita pulalah yang dijadikan musuh.  

Beginilah tabiat manusia. Setelah tapak dan taring sendiri dirasakan semakin tajam dan kukuh, siapa yang dahulu tempat dia meminta bantuan dan tolong, pastilah akan dia lupakan. Itulah resamnya.

Kerana itu jugalah saya langsung tidak ingin bersedih!

Disember 28, 2013

@MARSLI NO - Penulis lepas dan sepenuh masa yang sering berpergian ke mana-mana secara bersendirian, demi untuk merangsangkan daya kreatif dan kreativitinya. Beliau bisa dihubungi lewat email marslino@yahoo.com

Tiada ulasan: