Sabtu, Ogos 15, 2015

BEBERAPA CATATAN MENJELANG 5 SEPTEMBER 2015


BAHAGIA
TERUSKAN menjadi dirimu sendiri dan lupakan orang lain. Tidak perlu buang waktu membaca buku atau tulisan yang ditulis oleh penulis bodoh yang bongkak dan sombong.

KRITIK
JANGAN fikir apa yang sudah kau tulis atau apa yang mereka sudah dan akan tulis. Biarkan mereka yang selalu berasa dirinya hebat dan cerdik itu menipu dirinya sendiri.

RESENSI
SEPERTI selalu. Mereka akhirnya pun saling mengangkat dan memuji. Memakai topeng akademik dan berhujah konon dengan bukti fakta. Mereka sebenarnya pendusta yang menjilat kotoran mereka sendiri.

DEKLAMATOR
TIDAK perlu puisi yang bagus dan bermutu. Cukup hanya tempikan yang lantang. Lelakinya membukakan bodoh dirinya di pentas. Perempuannya membukakan kemaluannya dan rela menjadi perempuan simpanan seorang lelaki tua yang bodoh. Mereka berkongsi pentas dengan penyair yang sombong. Ketika penyair yang tulus memilih diam dan berpuisi hanya dengan dirinya sendiri.

INDIE
KEPALA butoh kau! Persoalannya menulis atau tidak. Bukan istilah dan gelaran.

SIBER
PUKIMAK kau! Bukan itu yang menentukan karya kau bagus atau tidak. Kalau sampah, tetaplah sampah. Walau penerbitnya dari angkasa nun jauh. 

Ogos 15, 2015
 

1 ulasan:

Masshah berkata...

Walaupun keras tetapi penuh dalam maknanya. Aku membacanya, biarkan mereka dengan kesombongan dan kebongkakannya.