Ahad, Oktober 25, 2015

SEMINAR "MARSLI N.O DAN DUNIANYA


SAYA ke UPSI  29 Oktober 2015 ini.   Menghadiri Seminar “Marsli N.O dan Dunianya” anjuran Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris dengan Kerjasama Institut Terjemahan dan Buku Malaysia di Dewan Seri Tanjung, Kampus UPSI, Tanjung Malim, Perak.

Seminar ini diusaha dan diselia oleh Prof Madya Dr Talib Samat yang bisa dikontak di 012 226 9740 atau dr.talibsamat@yahoo.com.

Seingat saya, sepanjang hampir 40 tahun menulis dan berkarya, inilah kali pertama seluruh karya saya yang pernah dan telah diterbitkan akan diperkata serta dibicarakan.

Terus terang, saya tidak mengharapkan agar dipuji dan disanjung-sanjung di seminar ini nanti. Bagi saya, cukuplah jika karya saya itu dibaca dan dimaknakan, menurut cara dan pendekatan sendiri masing-masing penilai dan pembicara atau siapa yang membacanya.

Sesudah hampir 40 tahun menulis dan berusia hampir 60 tahun, saya fikir waktu untuk mengharapkan pujian serta sanjungan sedemikian itu sudah tidak sesuai dan tidak saya perlukan lagi. Sebagai penulis dan pengkarya juga, saya tidak ingin tersinggung dan bersedih andai kerana seminar ini ada pihak yang ingin dan mahu mempertikaikan, sudah pencapaian apa yang saya raih sehingga memungkinkan satu seminar mengenai saya dianjurkan.

Jauh di sudut sanubari, saya hanya mengharapkan biarlah karya-karya saya itu sedikit dan sebanyak memberikan sesuatu kepada siapa yang membacanya. 

Cukuplah hanya itu dan saya tidak ingin mengharapkan sesuatu yang bukan pun sepatutnya saya harap dan pinta!

Oktober 24, 2015

Tiada ulasan: