Sabtu, Disember 09, 2017

ULAT, ULAT DAN ULAT

Sebuah Cerpen MARSLI N.O
 
AKU tidak sudah berfikir mencari sebab dan punca. Kenapa? Kenapa? Kenapa?

Di depanku, di ruang tamu rumahku, dari layar plasma tv itu kulihat keluar merayap-rayap beberapa ekor ulat sebesar batang mancis dan 3 inci panjangnya.

Itulah yang terjadi.

Sejak semalam, setiap kali suis peti tv milikku di ruang tamu ini kuonkan, keluarlah beberapa ekor ulat dari layar plasmanya.

Pada mulanya seekor. Kulihat perlahan-lahan merayap keluar dari layar plasma itu. Setelah beberapa kali mendongak-dongak dan menggeleng-gelengkan kepalanya ke kiri dan ke kanan, bagaikan sedang keliru dan mencari arah untuk meneruskan perjalanannya yang tidak pasti, kulihat ulat itu akhirnya membaringkan dirinya di bawah layar tv plasmaku.

Tetapi bila semakin lama semakin banyak ulat yang keluar dan menimbun di bawah layar plasma itu dan kulihat saling tindih dan menindih sesama sendiri, segera kuletakkan sebuah balang kaca di situ. 

Tanpa kuduga, ulat-ulat berwarna merah itu berebutan pula memanjat dinding balang kaca itu dan kulihat nyaman bersantai di dalamnya, walau ditindih serta dipijak oleh ulat-ulat berwarna merah yang lain.

Ulat-ulat apakah itu sebenarnya? Demikian tidak sudah aku berfikir. Sambil mataku tidak lepas merenung balang kaca di bawah rak tv plasmaku yang kini semakin banyak disendati ulat-ulat berwarna merah itu.

Ulat. Ulat-ulat apakah itu sebenarnya?

Kuharap sehari dua lagi akan segeralah berhenti segalanya.

Disember 5, 2017

Tiada ulasan: