Sabtu, Mei 16, 2009

BAKAL TERBIT



KUMPULAN cerpen terbaru saya yang judulnya pada mula saya cadangkan sebagai “Mereka Telah Menjadi Anjing” tetapi kemudiannya saya tukarkan menjadi “POLITIKUS, BADUT & SEBUAH CERMIN” akan menemui pembaca akhir Mei, 2009 ini.

Walaupun judulnya berubah, namun kandungan dan isi kumpulan yang memuatkan 12 cerpen dan setebal 111 halaman ini tetap sama seperti apa yang dirancang dan diwarwarkan sebelum ini.

Dami kumpulan cerpen ini sudah di peringkat pecetakan. Harga bagi senaskhah kumpulan cerpen ini ialah RM 20.00 (Ringgit malaysia: Dua Puluh Sahaja) termasuk ongkos pos. Bagi yang berminat memiliki tetapi belum memesan, sila emailkan kepada pengarang: marslino@yahoo.com

Teman-teman yang telah memesan kumpulan cerpen tersebut terlebih awal sebelum ini harap bersetuju dengan perubahan judul dan akan dikirimkan naskhah sebaik sahaja siap dicetak dan menerima kiriman ongkos dari mereka.

Kiriman boleh dimasukkan ke dalam akaun MAYBANK atas nama RAMLI SELAMAT nombor akaun 1060 1681 4831. Harap disimpan keratan atau resit kemasukan wang ke akuan untuk dirujuk jika berlaku sebarang kekeliruan nanti dan kemasukkan wang dimaklumkan lewat email kepada saya.

Berikut adalah senarai nama pemesan kumpulan cerpen yang bakal terbit Mereka yang memesan lebih dari satu naskhah akan dinyatakan jumlah pesanan sebenar mereka di hujung nama.

1- Sdr Benuasuluk
2- Sdr Ibnu Ahmad al-Kurawwi
3- Sdr Sham al-Johori
4- Sdr MohamadKholid
5- Sdr Rahimin Idris
6- Sdri Maizura Mohd Ederis
7- Sdr Zarif Hassan
8- Sdr Rahimidn Zahari (3 naskhah)
9- Sdr WB Rendra (2 naskhah)
10- Sdr Hasmora Masnuri
11- Sdr Naimisa Yusof

Kepada teman, sahabat dan bakal pemesan yang lain yang namanya tidak tersenarai atau belum membuat pesanan, sila maklumkan melalui email agar nama anda dimasukkan ke dalam senarai yang telah dikemaskini.

Kerjasama anda memesan dan juga memaklumkan, saya ucapkan terima kasih.

Mei 16, 2009

SEBUAH BUKU, KERINGAT DAN TITISAN DARAH

SETELAH merasai sendiri bagaimana pedihnya jari tertoreh pisau dan melihat darah merah menitis ke lantai barulah senja ini saya benar-benar mengerti apa ertinya ungkapan di atas.

Puncanya, pisau pemotong lebihan tepi dami terakhir buku POLITIKUS, BADUT & SEBUAH CERMIN tergelincir dari pembaris dan melencong ke ibu jari kiri yang menekan pembaris. Ketajaman pisau tidak terasa menggores kulit dan isi ibu jari kiri. Yang tinggal adalah rasa nyeri dan pedih tatkala darah berwarna merah pekat mulai menitis. Mujur cairan pekat dan likat minyak gamat mampu segera menghentikan darah dan merapatkan kembali luka kecil yang ternganga.

Kemalangan kecil ini saya terima sebagai ujian dan peringatan kepada diri. Menulis walau pada zahirnya kelihatan hanya duduk menghadapi monitor komputer riba namun tetap menuntut keringat dan tidak mustahil darah.

Dan saya menceritakan ini bukanlah dengan niat dan tujuan untuk melebih-lebih atau mendramatikkan proses penerbitan buku ini.

Sepanjang pengalaman menerbitkan buku secara sendiri inilah kali pertama saya mengalami kemalangan kecil begini. Oleh kerana ini pengalaman kali pertama, saya segera menyuruh diri segera berwaspada dan bermuhasabah sendiri.

Mungkin silap saya sendiri juga kerana tidak dapat bersabar. Kalau saya membawanya ke kedai dan memotong dengan mesin pemotongnya, tentu kemalangan kecil ini dapat saya elakkan.

Bagaimana saya tidak menjadi terghairah. Dami buku ini sudah tertangguh hampir setahun. Pada waktu sama juga, kandungan di dalamnya sudah beberapa kali dipinda dan dirubah kerana sepanjang waktu ada sahaja yang dirasakan perlu diperbaiki, diperlembut atau di mana perlu, lebih diperkeraskan nadanya.

Paling akhir, judul dan hiasan kulitnya juga turut sama mengalami evolusi. Pada waktu bersamaan juga, hasil meneliti buku-buku yang diterbitkan secara indie, saya mendapat ilham bagaimana hendak memperelokkan lagi bentuk penerbitannya.

Akhirnya, buku ini akan menemui pembaca pada akhir bulan Mei 2009 ini. Saya harap begitu dan saya mohon supaya kerja ini mendapat barakah dari Allah jua. Kerana saya kira, berbanding dengan segala apa sahaja kuasa yang ada di muka bumi ini, saya yakin Allah adalah penentu segala dan saya pasrah kepadaNya.

Mei 18, 2009

Tiada ulasan: