Ahad, Mei 31, 2009

SAYA, CHIN PENG DAN KENANGAN

KETIKA Chin Peng dan gerombolannya aktif, saya masih belum dilahirkan dan ketika dilahirkan pada tahun 1957, saya ketika itu masih terlalu kecil untuk tahu dan mengerti siapa dan apa Chin Peng bersama gerombolannya.

Jadi saya lebih banyak tahu mengenai manusia yang satu ini dan gerombolannya hanya dari cerita yang saya dengar dari mulut orang-orang tua begitu saya mulai meningkat remaja dan didorong oleh ghairah ingin tahu.

Mungkin sebahagiannya betul bahawa apa dilakukan oleh gerombolan yang dikaitkan dengannya itu di luar perintah atau pengetahuan Chin Peng. Tetapi bagi banyak orang tua yang bercerita kepada saya ketika saya kian menjadi remaja, nama Chin Peng selalu dihubungkan dengan kata “komunis” dan tindakan segerombolan orang yang datang dari hutan juga, yang kulitnya sama dengan warna kulit Chin Peng, juga dikaitkan dengan kata “komunis” ini. Kerana itu, sulit sekali untuk mengatakan Chin Peng bersih dan suci dari segala dosa dan kesalahan komunis serta gerombolannya.

Dari mulut orang-orang tua inilah saya diceritakan betapa ketika sedang menoreh getah mereka didatangi segerombolan orang dari hutan yang meminta bekalan makanan disediakan. Tentu sahaja dalam keadaan segalanya dikawal mereka tidak mampu memberi dan kerana mereka tahu apa akibahnya jika apa yang dipinta tidak ditunai, mereka tidak berani keluar menoreh lagi selepas itu. Dan bayangkan bagaimana seksanya hidup mereka selepas itu.

Seorang perempuan tua sambil teresak bercerita mengenai suaminya yang mati ditembak di dalam kebun getah. Konon kesalahannya menurut segerombolan orang yang datang dari hutan, suaminya menjadi tali barut askar kerajaan ketika negeri ini masih bernama Tanah Melayu.

Agak banyak cerita yang saya dengar dan himpun mengenai Chin Peng dan orang-orang dari hutan ini. Yang mungkin kalau saya ceritakan kembali, kerana kesamaan dengan cerita-cerita yang pernah dan sudah didengar orang lain, hanya akan menjadi perulangan.

Tetapi saya tidak mungkin boleh melupakan sampai bila kisah yang ini.

Begitu Jepun menyerah kalah dan dalam tempoh peralihan sekitar 14 hari, segerombolan orang yang baru keluar dari hutan dan memanggul senjata, mengisytiharkan diri mereka sebagai pemerintah. Di bandar, diadakan kenduri besar serta perarakan dan datuk, nenek saya, serta orang dari kampung menonton dengan hati kecut dan sebahagiannya menyimpan marah yang membara di dalam hati lantaran berasa diperhina serta diperlekeh ketuanannya.

Menurut cerita yang saya dengar dari orang-orang tua, ketika itulah, mereka yang sebelumnya adalah penjual ikan, taukeh kedai runcit, pembeli getah keping, mempamerkan pistol di pinggang masing-masing dan bertanya dengan nada angkuh: siapa yang menjadi raja sekarang?

Apa yang berlaku mungkin di luar pengetahuan Chin Peng. Tetapi yang berperangai angkuh dan pongah itu tetaplah orang-orang dari hutan yang warna kulitnya sama dengan warna kulit Chin Peng.

Walau mungkin di luar suruhan Chin Peng, tetapi gerombolan inilah yang bertindak menjadi hakim dan menghukum sejumlah orang Melayu atas tuduhan menjadi tali barut Jepun, walhal sebahagiannya dihukum kerana dendam peribadi atau hutang kedai yang tidak dilunasi.

Mereka yang baru keluar dari hutan inilah yang mendakwa dan mengaku dirinya pejuang yang konon sudah berjaya menghalau Jepun dari Tanah Melayu ketika itu. Seolah-olah, yang berjuang hanya mereka dan bukan pasukan Force 136, pejuang kebangsaan dan gerila-gerila Melayu yang turut sama berjuang dan berperanan.

Kemudiannya, mereka yang baru keluar dari hutan ini jugalah yang berbalik melawan tentera British. Puncanya, kerana keengganan mereka menyerah senjata dan British beranggapan peranan ketenteraan mereka juga sudah berakhir. Di samping itu, faktor lain yang tidak kurang pentingnya adalah ini: pihak British tidak bersedia mengiktiraf dan menerima faham komunis Chin Peng dan gerombolannya di negeri yang ketika itu bernama Tanah Melayu

Dan sekarang ada suara yang meminta Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia.

Bagi saya peribadi ini tuntutan dan permintaan yang sungguh kurang ajar. Siapa yang menyuarakan ini bukanlah orang yang tidak membaca sejarah tetapi manusia yang dengan sengaja menganggap orang lain bodoh dan tidak faham apa yang tersirat di sebalik apa yang dia pinta.

Secara peribadi, walau hanya berdasar dan bertolak dari cerita orang-orang tua, ketika semakin mendewasa, saya sempat dan pernah kenal secara luaran dan agak jauh dengan beberapa manusia dari gerombolan Chin Peng yang dikatakan sudah insaf dan kembali hidup di tengah masyarakat.

Walau melihat dan kenal dari jauh, saya tahu sangat bagaimana berlagak dan kurang ajarnya mereka ini ketika berurusan. Cakap mereka lepas bebas tanpa peduli perasaan orang lain dan berbuat sekehendak hatinya sahaja. Hinggalah pada suatu hari, saya melihat seorang dari mereka dihadiahkan penampar oleh seorang yang dianggap gedebe di kampung saya.

Nampaknya, usaha mereka menyatakan kehendak selalu berubah bentuk dan pendekatan. Cara dan jalan untuk masuk dan menuntut dipelbagikan. Tidak boleh plan A dipakai Plan C pula. Tidak boleh secara berlembut, jika perlu dan dirasakan sesuai dengan ugutan pula.

Dan pastikah kita benar-benar faham tentang itu?

Saya tidak pasti itu ketika kini kita lebih asyik saling berbalah dan saling menuding, khususnya di kalangan mereka yang sedang menggenggam lebih kuasa.

Ketika ini jugalah saya terkenangkan sejumlah orang-orang tua yang pernah bercerita mengenai Chin Peng dan gerombolan dari hutan, yang kini semakin berusia, uzur dan meninggalkan saya, yang tentu sahaja juga akan sama melenyapkan kisah dan cerita kekejaman gerombolan dari hutan itu dari ingatan kita.

Mungkin saya hanya berandai-andai, tetapi saya yakin juga, kerana mengenangkan sudah semakin ramai pergi dan pikun orang-orang tua yang pernah tahu dan mengalami sendiri kekejaman gerombolan dari hutan itulah maka ada suara yang sangat kurang ajar meminta Chin Peng dibenarkan kembali ke Malaysia.

Tetapi buat diri saya, dan mungkin juga generasi seusia saya yang lain, kami tidak akan pernah lupa kisah ini dan pesan yang menyebut: jangan biarkan negeri ini dijajah orang lain lagi.

Siapakah orang yang lain itu? Kita sama-sama fikirkan dan jawablah sendiri.

Mei 28, 2009

2 ulasan:

edolah berkata...

Tuan,
tapi ada dalam kalangan kita sekarang yang lebih komunis dari komunis (PKM)tu...

MARSLI N.O berkata...

Tuan Edolah, baiknya ditanya itu dijawab juga oleh yang bertanya. Atau sudah gaharu, cendana pula.