Khamis, Julai 02, 2009

BAHASA INGGRERIS DAN PENDERITA LANGUE NEUROSIS

ADA orang yang tanpa segan dan silu, malah dengan gaya pongahnya berkata betapa tanpa menguasai Bahasa Inggeris, sesuatu bangsa itu pastilah akan mundur dan tidak dapat menguasai sains dan teknologi. Lalu dengan sebab tidak menguasai itu jugalah maka bangsa yang sedemikian ini akan menjadi bangsa yang tidak dapat bersaing di peringkat global dan selalu ketinggalan jika dibandingkan dengan bangsa-bangsa ang lain.

Saya tidak pasti orang yang berkata ini sejauh mana sudah dia meraih kemajuan dan sekaligus berjaya menguasai sains dan teknologi, serta terkenal nama dan sumbangannya ke seantero dunia global sebagai bukti yang sahih, betapa dia ini memang seorang yang hebat dan berjaya bersaing di peringkat global, hasil dari ketinggian dan luas penguasaan Bahasa Inggerinya itu.

Saya katakan begitu kerana saya berasa menguasai Bahasa Inggeris bukanlah hanya satu-satunya cara untuk menjadi bangsa yang hebat, maju dan mampu bersaing dengan orang lain di peringkat global.

Tanpa menguasai Bahasa Inggeris, maksud saya sampai ke tahap yang memerlukan dia menguasai dan bercakap mengikut nahu yang betul serta dengan fasihnya, sehingga dia mampu berucap dan berdebat sekalipun, dan sebagai tanda perakuan serta pengesahan akan penguasaannya itu, diperlukan persijilan atau diploma yang diakui oleh sesuatu badan di bawah naungan pemerintah atau yang disahkan, saya yakin, seseorang dan sesuatu bangsa itu tetap boleh menjadi bangsa yang maju dan hebat.

Kalau dimintakan contoh, tentulah saya akan menyebut bangsa Jepun, Jerman, Rusia dan Perancis sebagai contohnya. Malah saya yakin, jika menguasai sesuatu bahasa yang lain di dunia ini, seperti bahasa Arab, Jerman, Perancis atau Jepun, juga tidak menjadikan sebab kita tidak akan maju dan boleh bersaing di peringkat global.

Malah seingat saya, tidak pernah ada sesuatu pengesahan yang menyebutkan bahawa ilmu sains, teknologi dan matematik pembelajarannnya mestilah hanya dengan atau melalui Bahasa Inggeris. Atau ada suatu bukti yang jelas dan sahih yang menyatakan bahawa sesiapa yang belajar ilmu-ilmu ni yang selain dari atau melalui Bahasa Inggeris akan menjadi bangsa yang bodoh dan lemah.

Saya yakin dan percaya Bahasa Inggeris bukanlah segalanya-galanya. Dengan keyakinan ini jugalah saya beberapa kali keluar negara atas urusan pekerjaan seni saya. Dan terbukti saya tidak pun menjadi bangsa yang bodoh dan lemah kerana tidak pandai dan fasih Berbahasa Inggeris.

Tanpa menguasai Bahasa Inggeris dengan begitu fasih dan mampu berucap berdegar-degar di depan khalayak, saya tetap mampu berada dan berinteraksi dengan teman-teman dari negeri yang tidak mengerti Bahasa Melayu. Ketika berada di khalayak antara bangsa begitu, saya tidak pun berasa diri saya kecil atau karya yang saya tulis lebih rendah martabatnya berbanding dengan karya yang ditulis oleh mereka yang tahu atau menuliskannya dalam Bahasa Inggeris.

Jadi apa sebenarnya masalah sehingga kita kadang-kadang bagaikan orang kesurupan terhadap bahasa yang satu ini? Sehinggakan kita berasa sangat perlu menggubal dan membuat suatu syarat yang dengan harapan akan diikut serta dipatuhi oleh anak-anak pelajar kita tanpa dolak-dalik lagi? Dan malangnya, arahan dan penggubalan dasar yang boleh dianggap bodoh ini bukanlah datangnya dari manusia yang pada zahirnya bukanlah manusia yang tidak cerdik, tetapi tindak dan arahannya menggambarkan betapa dia sebenatnya memang tidak cerdik.

Bagi saya ini sebenarnya adalah masalah krisis kepercayaan dan keyakinan diri sendiri.

Krisis ini selalunya dideritai oleh bangsa yang hidup dan jiwanya sudah sekian lama dijajah, dan bagi yang sudah merdeka pula jiwa dan mindanya tetap berasa terjajah di segi psikologinya.

Penderita krisis jiwa dan minda terjajah ini selalu berasa sangat kagum dan takjub melihat apa-apa sahaja yang datang atau asalnya dari bangsa bekas penjajahnya. Bagi mereka asalkan apa sahaja datangnya dari bekas penjajahnya, semuanya adalah hebat dan perlu diwarisi.

Di kalangan individu, penderita krisis jiwa ini bertindak secara sendirian, dengan menonjol dan cuba meniru segala sesuatu yang dirasakannya akan kelihatan hebat dan hampir menyamai.

Demi untuk mengukuhkan rasa percaya diri terhadap tindakan memuaskan kelemahan dan rasa kurang percaya terhadap milik sendiri mereka itu, penderita ini mencari lingkungan dan membina kelompoknya sendiri, yang kian diperkukuhkan kewujudannya di tengah masyarakat dengan pelbagai cara.

Antara lain ini ditonjolkan melalui kelab-kelab elit dan kelompok ekslusif, hiburan, rancangan radio dan tv, dasar budaya, pendidikan dan gaya hidup.

Jika sebagai individu dan kelompok yang kecil memanglah agak mustahil untuk kelompok ini dapat mendominasi sikap dan pemikiran masyarakat.

Masalahnya baru bermula dan mendatangkan pelbagai kekalutan serta kacau bilau bilamana pengidap rasa kurang percaya dan yakin diri terhadap kebudayaan, bahasa dan identiti bangsanya sendiri ini terpilih menjadi pemuka dalam sesuatu hal dan perkara di dalam masyarakat bangsanya.

Di sinilah permulaan segala masalah dan kekecohan terhadap sesuatu bangsa.

Bila mana keyakinan palsu yang berpunca dari penderitaan rasa kurang percaya diri terhadap milik bangsanya sendiri itu berubah menjadi suatu ketetapan bersifat paksaan, maka bangkangan pun bermula, dan tentu sahaja dengan segudang hujah dan dalil sebagai dokongan bantahan yang diutarakan.

Dan tentu sahaja, kerana yang bersifat paksaan itu datangnya dari pihak yang berasa dirinya lebih memegang sesuatu yang namanya kuasa, walau kuasa yang dipegangnya itu sebenarnya dipercayakan oleh kelompok orang lain yang namanya rakyat yang telah memilih, segala upaya akan diusahakan untuk menunjukkan betapa sikap paksaannya itu adalah suatu tindakan yang benar dan betul.

Di sini jugalah, segala propaganda, slogan, muslihat dipergunakan dengan licik dan tanpa segan serta silu terhadap kalangan yang menentang, yang selalunya dilabelkan sebagai penentang kemajuan bangsa.

Jun 14, 2009

1 ulasan:

Rusdi Abd Rahman berkata...

Tuan Marsli,
Terima kasih atas tulisan yang bermaklumat dan bermakna ini. Sering kunjung dan baca entri blog tuan namun agak jarang tinggalkan ulasan. Namun entri ini menarik kerana berkait dengan kenyataan Dr. Mahathir bulan lalu yang 'membodohkan' rakyat Malaysia (bukan hanya orang Melayu tapi semua rakyat Malaysia) seperti di bawah:

Wajib lulus Inggeris dalam SPM langkah yang baik - Dr. M
(Utusan Malaysia - 9 Jun 2009)

CYBERJAYA 8 Jun - Tun Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan cadangan mewajibkan pelajar lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah langkah yang baik demi masa depan generasi akan datang.
..................................................

Mengenai penangguhan keputusan dasar PPSMI, Dr. Mahathir berkata, beliau kecewa sekiranya kerajaan memutuskan untuk menggunakan semula bahasa Malaysia.

"Jika itulah jadinya, pada masa depan semua orang Melayu dan rakyat Malaysia akan jadi BODOH," katanya.